Meny

Nesten halve rekkevidden kan være borte etter åtte år

Se video

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge brukermanualen til Chevrolet Bolt, som selges som Opel Ampera-e i Europa, kan 40 prosent av batterikapasiteten på bilen bli borte i løpet av garantitiden på åtte år.

Det strømmer inn ordrer på nye Opel Ampera-e, som er den europeiske versjonen av Chevrolet Bolt. Broom-Benny var nylig i Detroit for en liten sniktitt på bilen, og kom tilbake med tittelen «Dette er bilen flest nordmenn venter på». Grunnen til dette er selvsagt rekkevidden, som er egnet til å kurererde flestes rekkeviddeangst. Over 500 kilometer er svært imponerende.

General Motors som er moderselskapet for Chevrolet og Opel, kan vise til 381 km rekkevidde for Chevrolet Bolt etter det amerikanske målesystemet. Denne bilen er 99,9 prosent identisk med Opel Ampera-e.

I USA har nettstedet Autoblog gravd seg dypt ned i brukermanualen for Bolt, og funnet en advarsel fra GM. Den sier at eierne (i verste fall) må kunne akseptere en rekkevidde på bare 229 km, etter åtte år. Det er nesten en halvering av batterikapasiteten.

(Saken fortsetter under)

I USA opererer man med 238 miles (381 km) rekkevidde for Chevrolet Bolt.

På side 322 av brukermanualen til Chevrolet Bolt står det svart på hvitt: «Avhengig av bruk, vil batteriet minske med så lite som 10 prosent, og opp til 40 prosent i løpet av garantiperioden».

10 prosent er ikke all verden, men 40 prosent av de oppgitte 238 miles er 95,2 miles, som gjør at rekkevidden etter åtte år altså kan være 143 miles (229 km) for en 2017 Chevrolet Bolt i 2025.

I overkant pessimistisk

Nå vet vi at batterier mister noe av sin kapasitet over tid, men 40 prosent virker å være i overkant pessimistisk. Muligens er det GMs advokater som har sørget for å skrive en ekstrem «i verste fall»-klausul, som må sees i lys av hvor lett det er å saksøke fabrikanter for ulike scenarioer i USA.

BMW oppgir for øvrig inntil 30 prosent tap av batterikapasitet på sin i3, over åtte år, men GM legger altså på ytterligere ti prosent til.

Les også:   Her er hemmeligheten bak Opels nye elbil

(Saken fortsetter under)

Opel Ampera-e opplyses å ha over 500 km rekkevidde.

Chevrolet Bolt med sin 60 kWt batteripakke er oppgitt til å ha en EPA-godkjent rekkevidde på 238 miles (383 km), mens Opel oppgir 500 km rekkevidde ifølge den europeiske NEDC-syklusen (New European Driving Cycle), og 380 km ifølge WLTP-syklusen (Worldwide harmonized light vehicles test procedures).

Bilen er ventet å bli en gedigen bestselger for Opel, og før avdukingen under Paris Motor Show i september 2016, kjørte man et eksemplar fra London til Paris, en strekning på 417 km. Da var det 80 km rekkevidde igjen. De som kjørte var nok spesialister på økonomikjøring, men det viser at bilen kan klare 500 km under optimale forhold.

Les også:   Nå går BMWs elbil lengre enn noen gang

Kan glede seg over rekkevidden

Ifølge Stein Pettersen, som er PR-sjef for Opel Norge, er det absolutt ingen grunn til å være bekymret for batterikapasiteten, og han understreker at alt er på stell, både hva angår batterier og garanti:

–Vi kommer selvsagt til å følge de reglene som gjelder for garanti i Norge, ikke USA. De fleste er sikkert klar over at norske forbrukere er svært godt ivaretatt etter norske lover.

(Saken fortsetter under)

Det er ventet at Opel Ampera-e vil bli en storselger i Norge. Kan Chevrolet Bolt bli det samme i USA?

– Batteriene produseres av en av verdens største leverandører, LG. GM har levert biler til en rekke helelektriske og hybriddrevne biler. Så langt er ingen batterier byttet på noen av disse bilene. All erfaring tilsier også at batterier lever lenger og bedre under våre klimatiske forhold enn mange andre steder i verden.

– Det er med andre ord ingen grunn til at norske kunder skal behøve å bekymre seg over batterilevetiden – de kan snarere glede seg over rekkevidden, avslutter en entusiastisk PR-sjef.

Knallsterk pris

Opel Ampera-e får en startpris på 289.900 kroner i Norge i utstyrsnivå Premium. Ifølge Opel Norge får man da:

«En rekkevidde på over 500 kilometer (NEDC), noe som er 100 kilometer lenger enn nærmeste nåværende konkurrent. Forspranget understrekes av en rekkevidde etter WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), på mer enn 380 kilometer. Faktisk rekkevidde til hverdags, vil selvsagt variere med kjørestil, utetemperatur og hva slags veier du kjører på».

Opel Norge opplyser også om at Ampera-e kan hurtiglades med 50 kW DC, noe som vil gi omtrent 150 kilometer rekkevidde på 30 minutter.

Les også: 

Dette er det mange som ikke vet om 

Mer praktisk – men ikke like morsom

Avgiftsvinner blir taper

Denne sportsbilen ser du ikke mange av

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært