Meny

Kjørte på rødt lys – og skremte syklistene

De selvkjørende bilene nærmer seg, men fortsatt er det mye testing som må gjøres.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsøk med selvkjørende bil gikk ikke etter planen.

Mange av bilfabrikantene mener at selvkjørende biler er like rundt hjørnet. Det stemmer for så vidt. Har man for eksempel en Tesla med den nødvendige programvaren, kan man la bilen kjøre seg selv. Det går som regel helt fint på landevei og motorvei. Men den virkelige testen ligger i byene, med alle deres uventede utfordringer.

Fotgjengere som plutselig går ut i veibanen, trafikklys som skifter farge, vedlikeholdsarbeid, sykkelfiler, bussfiler, omkjøringer, enveiskjøringer. For å nevne noe. Men skal slike utfordringer overvinnes, må det jo testes, og taxi-tjenesten Uber har de siste par ukene samarbeidet med Volvo om å teste selvkjørende biler i storbyen San Francisco i California.

Kjørte på rødt lys første kvelden

Det startet riktig så dårlig. Allerede den første kvelden dundret en av bilene gjennom et lyskryss på rødt, noe som fikk Californias motordepartement til å reagere. De kom sporenstreks med en uttalelse som sa at det var ulovlig for Uber å operere selvkjørende biler på offentlig vei, og at de ville ta rettslige skritt hvis ikke kjøringen opphørte umiddelbart.

Men Uber lot seg ikke skremme, og slo tilbake med at siden Volvoene alle hadde et menneske bak rattet, så brøt man ingen lover. Dermed ville Uber fortsette med testingen. Noe de har gjort, og det man har lært så langt er at bilen ikke nødvendigvis skjønner at den skal stoppe for stoppskilt, røde lys eller fotgjengere som valser over veien. Men mest alvorlig er det at bilene har en tendens til å foreta raske, brå manøvre inn i sykkelfelt. Manøvre som kan få dødelig utfall hvis en syklist er der akkurat når det skjer.

Les også:   Dette vil vi bruke tiden til når bilene blir selvkjørende

(Saken fortsetter under)

Man har valgt å bruke nye XC90 som forsøksbil for testingen.

En programfeil

Ifølge engelske The Guardian har Uber innrømmet at det er en programfeil som gjør at bilen ikke skjønner hvordan den skal oppføre seg i sykkelfelt. Syklistenes interesseorganisasjon i San Francisco har sendt ut en advarsel til sine medlemmer om å være på utkikk etter Ubers selvkjørende flåte med biler. Hver dag sykler titusenvis av mennesker i byen.

Dette gjorde at flere offentlige instanser prøvde å finne en måte å stoppe testingen på. Mange fryktet liv ville gå tapt, mens Uber forsvarte seg med at kjøretøyene hele tiden må ha en sjåfør bak rattet for å fungere, og således bryter man ingen lover.

Les også:  Ford vurderer droner til å guide selvkjørende biler

(Saken fortsetter under)

Dette synet må San Franciscos syklister passe seg for.

Venter at noen skal dø

Linda Bailey jobber for National Association of City Transportation Officials, og var sterkt imot testingen:

– Det er veldig klart at folk ikke er spesielt oppmerksomme. Vi venter på at nok folk skal dø før det skjer noe. Det er ingen bra måte å lage lover på, sier hun til The Guardian.

Like etter avisreportasjen fant tydeligvis DMV (Department of Motor Vehicles) den forskriften de lette etter, for plutselig ble registreringen for de ulike Volvoene kjent ugyldig, noe som gjorde bilene ulovlige å kjøre. Dermed endte testingen omtrent like brått som den begynte. Sluttresultatet må vel sies å være at selvkjørende biler fortsatt har en lang vei å gå før de kan skjønne det komplette trafikkbildet. Den største utfordringen er at mennesker ikke nødvendigvis oppfører seg logisk, slik som en maskin gjerne forutsetter.

Uber på sin side sier i en pressemelding at de leter etter et sted hvor den kan gjenoppta testing i California, og sier de vil doble sin innsats for å kunne kjøre etter mgyldige lover.

Les også:

Snike i køen? Det kan nok snart bli mulig 

Skodas tøffeste blir ny – og bedre

Gir 50.000 i «vrakpant» til elbil-kjøpere

Nå blir dette tillatt også i Norge

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært