Meny

Rekordmange kjøpte helt ny bil i fjor

Det går så det suser i det norske nybilmarkedet. Fjoråret ble det beste siden 1986.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Beste salgsår i Norge på 30 år!

Det er ikke mye som tyder på nedgang i norsk økonomi når vi ser på de rykende ferske salgstallene på nye biler her til lands i 2016.

Fjoråret vil nemlig gå inn i historiebøkene som et svært godt år.

Det ble registrert 154.603 nye personbiler i 2016. Det gjør 2016 til det tredje største bilsalg-året i Norgeshistorien, bare slått av 1986 (167.352 biler) og 1985 (159.079 biler).

Solid frakjørt

Samtidig ble 2016 et år preget av store endringer i salget. Noen merker økte kraftig. Svært mange av oss droppet å kjøpe dieselbil, i stedet valgte mange hybrid eller ladbar hybrid. Og salget av elbiler er fortsatt rekordhøyt.

Salget deres sto omtrent på stedet hvil sammenlignet med 2015, likevel ble det et fantastisk år for Volkswagen i Norge i fjor. De solgte 26.574 biler, det ga en markedsandel på 17,2 prosent. Med det er VW i en særstilling salgsmessig.

Toyota på andreplassen ble solid frakjørt. Riktignok økte Toyota salget sitt med ni prosent sammenlignet med 2015. Men 17.453 biler og markedsandel på 11,3 prosent er likevel langt bak VW.

Les også:   Topp 10: Bilmerkene vi googlet mest i 2016

(Saken fortsetter under)

Golf er Norges mest solgte bilmodell – og Norges mest solgte elbil.

Løsnet for Mercedes

På tredjeplassen finner vi et merke som aldri har solgt flere biler i Norge noe år. BMW leverte et rekordår og kapret tredjeplassen blant de mest solgte bilmerkene.

Salgsøkning på hele 26,5 prosent gjorde det mulig. 12.098 nordmenn dro fra en av landets BMW-forhandlere med helt ny bil i fjor.

Det er premium også på plassen bak. Etter noen litt tunge år i det norske markedet, har det virkelig løsnet for Mercedes. De økte salget sitt med 17,6 prosent i fjor. Det endte til slutt på 9.033 biler, det ga markedsandel på rekordhøye 5,8 prosent.

Les også:   Her koster forsikringen det samme som bilen

(Saken fortsetter under)

Den kompakte SUV-en GLC er en stor suksess for Mercedes i Norge.

Mangler storselger

Volvo tok femteplassen i fjor. Salget falt 12 prosent. Det var helt som forventet i et år da storselgeren V70 forsvant og arvtakeren V90 såvidt rakk å komme i salg. Det er grunn til å vente at Volvo snur dette til pluss neste år.

En skikkelig modelloffensiv til tross: Det ble minus også for Ford som endte på plass seks. Salget falt med 1,6 prosent. Mest av alt mangler Ford nå en storselger i det norske markedet. Relativt nye Mondeo har allerede begynt å bremse opp, samtidig som den tidligere storselgeren Focus har havnet i skyggen av de beste konkurrentene.

Nissan på sjuendeplassen rygger også litt tilbake sammenlignet med fjoråret, her endte det på minus 3,1 prosent.

Les også:   Vil la «personlig tjener» fylle drivstoff og vaske bilen

(Saken fortsetter under)

Nye Volvo V90 kom til Norge et stykke utpå høsten, for sent til å gjøre seg sterkt gjeldende på registreringsstatistikkene for i fjor.

En modell gjør susen

Da går det litt bedre med Skoda på plass åtte. Her ble det en økning på 3,8 prosent i år. Med SUV-en Kodiaq på plass i 2017, er det grunn til å vente videre økning i salget i år.

To tyske premiummerker er allerede inne på oversikten. På niendeplassen finner vi det tredje, nemlig Audi. Salget økte 14,4 prosent i fjor, det var likevel ikke nok til å kunne matche BMW eller Mercedes.

Til slutt tar vi med tiendeplassen: Der finner vi japanske Mitsubishi som leverte et godt 2016. Salget økte med 15,1 prosent. Til sammen ble det solgt og registrert 6.662 nye Mitsubishier i Norge i fjor. Én modell har en stor del av æren for dette resultatet. SUV-en Outlander solgte alene 5.687 eksemplarer.

Les også:   Nå kan du kjøpe bilen som egentlig ikke finnes

(Saken fortsetter under)

Hos Mitsubishi handler det meste om denne bilen: Ladbare Outlander PHEV.

Flere ladbare hybrider

Dieselsalget sank altså i 2016. Totalt sett endte dieselandelen på 30,8 prosent, mot 40,8 prosent i 2015.

Dermed er bensin og diesel i praksis jevnbyrdige. 29 prosent valgte bil med bensinmotor, da ser vi bort fra bilene med bensinhybrid. Slik utviklingen går, kommer bensin til å kjøre fra diesel med god margin i 2017.

24.245 bilkjøpere valgte såkalt nullutslippsbil i 2016. Med unntak av 23 hydrogenbiler, er det her utelukkende snakk om elbiler.

Ladbare hybrider økte salget kraftig i fjor, totalt sett endte dette på 20.663 biler.

Ladbare hybrider øker kraftig i Norge, Volkswagen er blant merkene som virkelig utnyttet det i 2016.

Les også:

Nesten én million besøker dette museet – hvert år

Nå blir det dyrere å ligge for tett på

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært