Topp 10: Bilmerkene vi googlet mest i 2016

Kun ett av disse fire merkene kom med på Googles Topp 10-liste, og svaret vil kanskje overraske deg.
Kun ett av disse fire merkene kom med på Googles Topp 10-liste, og svaret vil kanskje overraske deg.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er det flere overraskelser!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det gjelder merkevarer er det amerikanske teknologiselskapet Google i den ypperste elitedivisjonen. For hvor mange andre merkevarer har blitt til et verb?

For ti år siden brukte vi mange ulike søkemotorer, nå bruker så mange Google Web Search, at det «å google» noe forlengst er blitt et begrep.

Hver dag har søkemotoren over 200 millioner søk, og totalt finnes det over 8 milliarder sider som Google har indeksert på sine tjenere.

Lotteri på topp

Ikke uventet var Donald Trump den mest googlede personen i 2016, mens US Election (den amerikanske valgkampen) var det most googlede temaet.

Men i USA var verken Trump eller US Election det aller mest googlede ordet. Det var Powerball (et lotteri), mens det i resten av verden stort sett var Pokemon Go.

Les også: Her er hemmeligheten bak Opels nye elbil

Topp 10-listen

Men hva søkte folk etter når det gjaldt bilmerker? Hvilke merker ville man vite mest om?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Google har de nøyaktige svarene, og her er deres liste over de ti bilmerkene som vi søkte mest etter i 2016:

  1. Honda
  2. Mercedes-Benz
  3. Tesla
  4. Lamborghini
  5. Volvo
  6. Ford
  7. Jaguar
  8. Bentley
  9. Maserati
  10. 10. Rolls-Royce

Listen gir kanskje flere svar, enn spørsmål. At folk søker etter flotte dyre biler er ingen sensasjon, og listen bærer preg av det.

Mercedes-Benz har riktignok biler i mange ulike prisklasser, mens Lamborghini, Maserati, Bentley og Rolls-Royce tilhører det ypperste sjiktet av statusbiler.

Men hvor er Ferrari? Merket har tross alt en større menighet enn både Lamborghini og Maserati.'

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er som å kjøre bil i bakrus

Artikkelen fortsetter under bildet.

Maserati har lansert sin første SUV, som heter Levante. Målet er å øke salget kraftig i årene som kommer.
Maserati har lansert sin første SUV, som heter Levante. Målet er å øke salget kraftig i årene som kommer.

Fjær i hatten for Tesla

Med Mercedes på andreplass, og Jaguar på sjuendeplass, hvor er BMW? Og med merker som Ford, Volvo og Honda på plass, hvor er verdens to største bilmerker, Toyota og Volkswagen?

De selger flest biler av alle, men informasjonsbehovet rundt de to merkene er tydeligvis ikke på nivå med salget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motsatt er det med Tesla. De er fortsatt en svært liten bilprodusent i verdensmålestokk. Men Elon Musks bil-eventyr har virkelig blitt lagt merke til. Tredjeplass på Google-oversikten blant alle bilmerker er litt av en fjær i hatten for merket som har revolusjonert markedet for elbiler.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Har du et snev av bilinteresse? Da har du ikke kunnet unngå denne bilen i 2016, Teslas nye Model X.
Har du et snev av bilinteresse? Da har du ikke kunnet unngå denne bilen i 2016, Teslas nye Model X.

Honda på topp

Så skal vi ikke glemme førsteplassen. Den går altså til Honda – og det kan vel trygt kalles en overraskelse. Her hjemme har det vært betydelig usikkerhet rundt merkets satsing.

Men hvorfor har så mange søkt etter merket, at Honda ble verdens mest googlede bilmerke i 2016? Google har kanskje statistikken, men de har ikke svaret. Det har ikke vi heller.

Artikkelen ble opprinnelig publisert Broom.

Les også:

En av de billigste elbilene du kan kjøpe

Nå blir det dyrere å ligge for tett på

Derfor er dette tallet så viktig ved bilkjøp