Dette museet besøker nesten én million – hvert år

Et mekka for bilinteresserte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stuttgart er en av de viktigste og ikke minst rikeste byene sør i Tyskland.

Her ligger også hovedkvarteret til en av verdens største og mest innflytelsesrike bilprodusenter, nemlig Mercedes.

De har sterke historiske røtter, da skulle det vel også bare mangle at de viser fram disse på en skikkelig måte. Mercedes-museet er rett og slett et mekka for mange bilentusiaster, også for de som ikke tøffer rundt i en bil med stjerne på panseret til daglig.

Det er ikke bare bilene på innsiden som er spesielt med dette museet. Foto: Daimler AG
Det er ikke bare bilene på innsiden som er spesielt med dette museet. Foto: Daimler AG

Verdens mest besøkte

Her er det ikke bare et bredt utvalg biler, men også en 130 år lang historie – alt fra Daimlers første flymotor, til dagens høyteknologiske E-klasse. Fordelt på ni etasjer og hele 16.500 kvadratmeter, finner vi rundt 160 unike biler og til sammen 1.500 forskjellige utstillinger.

Det sørger for at museet er et av verdens mest besøkte bedriftsmuseer. I fjor for eksempel, tok nesten 800.000 turen innom.

Nå er vi klar for en kort omvisning, på museet til en av verdens største bilprodusenter.

Bli med til verdens største bilutstilling!

Først ut i 1886

Vi starter på topp, og jobber oss nedover mot bakkeplan. Først ut er (ikke overraskende) verdens første patenterte bensindrevne bil - «Motorwagen». Denne var det Karl Benz som sto bak, sent på 1800-tallet.

Det var i 1885 at Karl Benz bygget Motorwagen. Underveis i utviklingsperioden fant tyskeren også opp forgasseren, tennpluggen, clutchen og den vannkjølte radiatoren. Foto: Daimler AG
Det var i 1885 at Karl Benz bygget Motorwagen. Underveis i utviklingsperioden fant tyskeren også opp forgasseren, tennpluggen, clutchen og den vannkjølte radiatoren. Foto: Daimler AG

En av tidenes dyreste...

Dette er virkelig en sjelden og ikke minst GRISEDYR bil. Mercedes 500K Special Roadster heter den. Bilen ble kun produsert i 342 eksemplarer, mens spesialutgaven som er utstilt på museet ble produsert i 29 (!) utgaver mellom 1934-1936.

I dag er 500K Special Roadster så godt som umulig å få tak i, men om anledningen skulle by seg – ja da må du grave vanvittig dypt i lommeboka. På en auksjon for noen år tilbake ble for eksempel etterfølgeren, 540K solgt for svimlende 11.770.000 dollar. Det tilsvarer over et hundre millioner norske kroner...

Se høydepunktene fra påskens store bilutstilling

Mercedes 500K er ingen billigbil, men etterfølgeren, 540K Special Roadster, koster i dag over 100.000.000 norske kroner. Dermed snakker vi en av verdens dyreste biler med stjerne på panseret.
Mercedes 500K er ingen billigbil, men etterfølgeren, 540K Special Roadster, koster i dag over 100.000.000 norske kroner. Dermed snakker vi en av verdens dyreste biler med stjerne på panseret.

Prinsesse Dianas bil lever videre

For mange er R129-generasjonen SL noe helt spesielt. Bilen ble produsert i nøyaktig 213.089 eksemplarer i perioden 1989-2001. Men det var i 1991 modellen fikk massiv oppmerksomhet da prinsesse Diana valgte å bytte ut sin Jaguar XJS til fordel for en 500 SL fra Tyskland.

Bilvalget skapte store reaksjoner i England, og Diana ble den første i kongefamilien som valgte å kjøre en utenlandsk bil. Det tok ikke mer enn et år før prinsessen ble nødt til å levere tilbake cabrioleten, i 1992. I dag står bilen trygt plassert på Mercedes-museet og er en av de mest attraktive bilene blant publikum.

500 SL var skikkelig gromt tidlig på 90-tallet.
500 SL var skikkelig gromt tidlig på 90-tallet.

Mange høydepunkter

Med over 160 biler og 1.500 utstillinger samlet under ett tak - er det nærmest umulig å rekke over alt på noen få timer. Her er det derfor lurt å ta seg god tid!

I bildekarusellen under kan du se flere av høydepunktene fra vårt lille besøk på Mercedes-museet i Stuttgart. Hvilken er din favoritt?

Bakgrunn: Vi dro til Tyskland for å hente en splitter ny AMG på fabrikken.

Se bildeserie:

Artikkelen ble først publisert hos Broom

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden