Høyt forbruk, gammel olje – og lyspærer til 6.000 kroner

Forbruk på ladbar hybrid, serviceintervall og blodpris på lyspærer: Det er noe som har engasjert sterkt på Broom i 2016.
Forbruk på ladbar hybrid, serviceintervall og blodpris på lyspærer: Det er noe som har engasjert sterkt på Broom i 2016.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan sannelig koste å ha bil!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt siden broom.no gikk på lufta første gang i 2008, har Spør Benny vært en viktig del av nettsiden vår.

Dette er Norge eneste spørsmål/svar-tjeneste rundt bil. Brooms egen bilekspert Benny Christensen har svært på flere tusen spørsmål i årene som har gått.

Også i 2016 har han sittet time etter time og svar på spørsmål fra Broom-leserne. Og det er en jobb han setter pris på:

– Ja, jeg koser meg virkelig med dette. Spør Benny gir meg en unik kontakt med mange av de som leser Broom. Samtidig er dette noe som gjør at jeg også må holde meg ekstra godt oppdatert. Det skjer MYE rundt bil og bilhold. Det er naturligvis umulig for én person å kunne svare på alt, men jeg gjør så godt jeg kan, sier Benny som holdt årets siste Spør Benny på selveste lille julaften.

Nå har vi sett nærmere på hva som har opptatt Broom-leserne mest i løpet av 2016. Blant alle artiklene som er lagt på bakgrunn av spørsmål til Spør Benny, er dette de tre som har lest aller best:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

1. Hybrideier er sjokkert over forbruket:

Mercedesen med dieselmotor ble byttet ut til fordel for tilsvarende modell, som ladbar hybrid. Det har ført til langt høyere drivstoffregninger enn tidligere. Dette sa Benny om den saken:

Jeg har ingen problemer med å se at du ikke helt får dette til å henge på greip. Mercedes er ikke best på elektrisk rekkevidde med sine ladbare hybrider. Litt avhengig av topografi, kjøremønster og utetemperatur, selvfølgelig, men ofte er det slutt allerede etter et par mil. På vinterstid ofte ikke så langt en gang, før bensinmotoren tar over og blir den primære kilden til framdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene fungerer derfor mest optimalt ved mye småkjøring og hyppig ladning. Det er da ladbare hybrider virkelig kommer til sin rett og man kan spare både miljøet, og få et hyggelig drivstoff-regnskap. Hvis man har mye langkjøring, slik som deg til hytta, så går en del av vinninga opp i spinninga. Det burde vedkommende som solgte deg bilen gitt deg tydelig informasjon om. For det er egentlig ikke noen stor nyhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les hele saken her.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ladbare hybrider fungerer best når du har mye småkjøring, og lader ofte.
Ladbare hybrider fungerer best når du har mye småkjøring, og lader ofte.

2. Er skiftintervallene skummelt lange?

Nybilen skal ifølge serviceboka ikke ha oljeskift før den har gått 15.000 kilometer. Det synes bileieren høres i overkant langt ut. Kan man egentlig stole på longlife-oljene? Dette svarer Benny:

Tidligere var det slik at bilene ofte var inne til en såkalt førstegangsservice som blant annet innebar oljeskift etter bare 1.000 til 2.000 kjørte kilometer. Slik er det altså ikke lengre. Kanskje er det like greit, for hver eneste dag sto mekanikere verden rundt og byttet ut fullgod motorolje.

Grunnene til at det ikke er slik lenger, er mange. For det første var nok dette noe som hang igjen fra gammelt av – den gangen motorene var produsert med dårligere toleranser og dårligere materialer.

Man byttet olje etter at motoren hadde gått seg til litt, ofte etter ca 1.000 - 2.500 kilometer, slik at man fikk bort små spon, sot og andre avleiringer. Ved moderne motorproduksjon er ikke dette lenger noe poeng. Spon og avleiringer er stort sett en saga blott. Det er også derfor det heller ikke er nødvendig å "kjøre inn" en motor. En annen ting er at oljene også har blitt bedre. De tåler mye mer enn tidligere og man kan kjøre lengre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les hele saken her.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Intervallene for oljeskift har blitt stadig lenger. Det har sine årsaker.
Intervallene for oljeskift har blitt stadig lenger. Det har sine årsaker.

3. To lyspærer til bilen koster 6.000 kroner

Det er mye til bilen som koster penger. Ofte mye penger! Men at det skal være nødvendig å kjøpe to nye lyspærer til 6.000 kroner bare fordi man har fått en sprekk i en pære, det syntes Broom-leseren var drøyt. Dette svarte Benny:

Jeg forstår at du reagerer på prisen. Men bilene blir mer og mer avanserte. Det gjelder ikke minst lys-utrustningen. Her har du sikkert xenonlamper og pærer som er vanskelige å komme til. Det som gjør at xenonpærer lyser så godt, er at de er fylt med ionisert xenongass under høyt trykk. Med sprekk i pæreglasset, forsvinner gassen – og mye dårligere lys blir resultatet.

Xenonpærer er dyre på grunn av en noe komplisert oppbygging. Ikke nok med det – ofte må man faktisk skifte begge på grunn av at det kan bli ”fargeforskjell” på ny og gammel pære. Så da står man der med en saftig regning for det som kanskje i utgangspunktet oppleves som en filleting.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes etter hvert ”Kina-pærer” som koster fra rundt 500-lappen pr. stk. Hvordan kvaliteten på disse er kjenner jeg ikke til. Ellers vet jeg at Philips har uoriginale pærer til en del biler også til rundt tusenlappen. Disse har jeg brukt selv og var fornøyd med dem. Men det kan fortsatt være litt jobb å bytte disse også. Motorrommet på nyere biler er ofte ganske velfylt og det kreves en del demontering for å komme til.

Les hele saken her.

Xenon gir bra lys, men det koster å skifte ut pærene!
Xenon gir bra lys, men det koster å skifte ut pærene!

Artikkelen ble opprinnelig publisert på Broom.

Les også:

Norsk storselger kommer som ladbar hybrid

Audi-hybrid-SUV som imponerer

De mest populære bilene i Norge akkurat nå