Audi-sjefen likte ikke at firmabilen hadde fire dører

Audi 100 Coupe S ble kanskje ikke den store salgssuksessen. Men den og mannen bak satte i gang noen viktige prosesser.
Audi 100 Coupe S ble kanskje ikke den store salgssuksessen. Men den og mannen bak satte i gang noen viktige prosesser.

Hans misnøye skulle vise seg å bli et lykketreff.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har du noen ganger tenkt på hvordan små og nesten ubetydelige tilfeldigheter kan få store konsekvenser?

Enten det gjelder jobb eller privatliv. Et tilfeldig møte, et innfall eller et tilfeldig bekjentskap kan få store konsekvenser. Også for bilmerker.

Vi skal bare dra super-kortversjoen av forhistorien her: En mann med navn Ludwig Kraus var visepresident og teknisk direktør for Mercedes-Benz sitt datterselskap Autounion. Autounion ble etter hvert en del av Audi.

Kraus ble med på flyttelasset. Dette var på slutten av 60-tallet. Kraus hadde en svakhet for vakre biler. Gjerne todørs coupemodeller.

Ludwig Kraus skulle vise seg å bli en svært viktig mann for både Audi og VW.
Ludwig Kraus skulle vise seg å bli en svært viktig mann for både Audi og VW.

Han var derfor ikke helt fornøyd med firmabilen han hadde fått fra Audi. I hans øyne så den mest av alt ut som en fiskekasse som det var plassert en margarinkasse oppå. I tillegg hadde den fire dører...

Ford Capri-designer

I sin stilling hos Audi var reiser på bilmesser og utstillinger naturlig nok en del av jobben. Både for å holde seg oppdatert, se hva konkurrentene puslet med og sikkert for å treffe forbindelser også.

På en av disse messene hadde Kraus fått anledning til å studere Aston Martin DBS og Maserati Ghibli nøyere. Dette var lekre biler som gjorde inntrykk på Kraus. Slike biler kunne han definitivt tenkt seg. Men i sin ledende stilling hos Audi kunne man jo ikke kjøre noe slikt. Det sier seg selv.

Omtent på samme tid begynte en ny, ung og lovende designer hos Audi. Nemlig Hartmut Warkus, som hadde en fortid hos Ford. Disse to pratet en dag helt tilfeldig sammen. Ikke overraskende om biler.

Kraus nevner tilfeldigvis dette med et ønske om en lekker coupe. Det viser seg tilfeldigvis at det siste Hartmut gjorde hos Ford, var å lage noen skisser på det som etter hvert ble til Ford Capri. En jobb han aldri fikk fullført...

A8 coupe: Audien som aldri ble laget

Audi 100 Coupe S ble solgt i drøyt 30.000 eksemplarer. De rustet ganske friskt, så det finnes bare få biler igjen.
Audi 100 Coupe S ble solgt i drøyt 30.000 eksemplarer. De rustet ganske friskt, så det finnes bare få biler igjen.

Audi 100 Coupe S

For å gjøre en lang historie kort: Her ble det naturlig nok gjensidig begeistring og beslutningen ble antakelig tatt mer eller mindre der og da: Audi skulle bygge en lekker Coupe!

Resultatet av alle disse tilfeldighetene ble vist ved Frankfurt Motorshow i 1969. Bilen het Audi 100 Coupe S. Produksjonen startet høsten 1970, og 30.687 eksemplarer ble laget fram til 1976.

Coupe-modellen bygger på mye av den samme teknikken som den vanlige Audi 100, men har noe kortere akselavstand enn sine brødre med fire dører.

Den var kun tilgjengelig med største motor. Det vil i dette tilfellet si en 1,9-liter på 115 hk. Girkassen var firetrinns manuell, alternativt en 3-trinns automatkasse. Drivhjulene var som vanlig plassert foran.

Dessuten var interiøret freshet opp med et par ekstra instrumenter, den hadde bredere dekk og andre felger, og eksosanlegg med doble utblås. En annen detalj som vakte oppsikt var at bremseskivene foran var ventilerte.

Bilen fikk mye beundring for sitt utseende. Slett ikke ulik Bertone-tegnede Fiat Dino forfra, og som vi allerede har vært inne på – designeelementer fra Aston Marin DBS kjennes igjen på bilens bakpart. Slett ingen dårlig målestokk det...

Audi: Fra raring til luksusbil

Frekke rumper! 100 Coupe S fra 70-tallet og nye Audi A7.
Frekke rumper! 100 Coupe S fra 70-tallet og nye Audi A7.

Snøballen begynner å rulle...

Tidlig på 70-tallet var dette med forhjulsdrift ikke veldig utbredt og kanskje til og med sett litt ned på, særlig på sportsbiler. Slik er det kanskje delvis fortsatt – mer enn 40 år senere?

Audi 100 Avant fra 1977 videreførte det 100 Coupe S hadde startet.
Audi 100 Avant fra 1977 videreførte det 100 Coupe S hadde startet.

Bilen ble absolutt en viss suksess for Audi, selv om salgstallene ikke gikk til himmels. Det som var viktigere var at den gang konservative Audi, hadde fått selvtillit til å flørte litt med både coupe-linjer og større motorer.

Allerede året etter hadde Audi en ny coupe på gang. Nemlig Audi 100 C2 Avant, denne gangen som en annerledes og småfrekk 5-dørs kombi-kupe som også var tilgjengelig med en annen nyhet. Nemlig 5-sylindret motor.

Man behøver ikke si mye om hva Avant her betydd for Audi. Begrepet lever videre den dag i dag, dog som en mer tradisjonell stasjonsvogn.

Bilen som forandret veldig mye for Audi. Nemlig ur-quattroen
Bilen som forandret veldig mye for Audi. Nemlig ur-quattroen

Audis 5-sylindre motorer ble også fort legendariske. Ikke minst ved bruk i en annen Audi coupe-legende. kanskje den mest karismatiske av dem alle. Nemlig bilen vi i dag på folkemunne kaller Audi ur-quattro. En sann legende – ikke minst innen motorsport. Det er nok bilmodellen som har betydd mest gjennom Audi-historien.

Hva Audi hadde vært i dag uten dette vet ingen. Annet enn at det ikke hadde vært det samme.

VW EA266: Kunne blitt en av verdens mest solgte biler?

Reddet også VW fra konkurs

Men det hele startet altså med en helt tilfeldig prat, og en Ludwig Kraus som ikke var helt fornøyd med firmabilen.

Vi kan ikke avslutte uten å fortelle at den godeste Kraus gjorde mer hos VW og Audi enn å klage på firmabilen sin.

Ryktene vil ha det til at han reddet VW fra konkurs ved å klare å overtale VW-ledelsen til å satse på vannavkjølte motorer, framfor luftavkjølte. Hvilket ikke var noen enkel jobb. Men desto viktigere...

Ludwig Kraus betød ikke mye bare for Audi. Han er på mange måter også mannen bak denne store suksessen - VW Golf.
Ludwig Kraus betød ikke mye bare for Audi. Han er på mange måter også mannen bak denne store suksessen - VW Golf.

Det var også Kraus som var ansvarlig for at den første VW Golf i sin tid ble tegnet av den italienske stjernedesigneren Giorgetto Giugiaro. Det var neppe heller ikke noen lett jobb. Både vannavkjølt og med italiensk design var nok en stor bøyg å komme over for konservative tyskere.

Men VW Golf ble etter det en langt større suksess en hva selv de største optimistene hadde drømt om på natta. Og det er den fortsatt.

Det var altså ikke småtterier Kraus klarte å utrette.

Vi kan vel derfor være enige om at mannen fortjente en lekker firmabil?

Les også: Mer om Audis spennende historie finner du her

Artikkelen ble først publisert hos Broom

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden