Nye parkeringsregler kan spare deg for sure bøter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at de nye parkeringsreglene trådte i kraft 1. januar 2017, slipper du bot om du kommer tre minutter for sent tilbake til parkert bil. Og du må punge ut mindre for de minst alvorlige overtredelsene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener det tidligere regelverket har vært for firkantet.

Forbrukerrådet feiret sammen med ministeren da reglene ble lansert.

– Like regler for alle gjør at det blir enklere å være billigst. Vi blir kvitt «cowboyene» i bransjen, og det er bra at vi får faste satser på gebyrene som er tilpasset graden av alvor, sa direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland til NRK.

Bakgrunn: – Regjeringen rydder i parkeringsbransjen

Her er noen av endringene som trådte i kraft ved årsskiftet:

* Fem minutters slingringsmonn.

Med det nye regelverket vil det ikke kunne ilegges bot før det har gått fem minutter i etterkant av billettens utløp.

* Den som parkerer skal også få en rimelig frist til å sette seg inn i parkeringsvilkårene, og til å betale, før det kan ilegges sanksjon. Det vil for eksempel ikke være tillatt å ilegge kontrollsanksjon mens den som nettopp har parkert står i kø ved betalingsautomaten for å betale.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

* Enklere å klage.

Alle parkeringskunder som har fått ilagt en kontrollsanksjon, har nå rett til å klage i en mer ordnet prosess. Det må først klages til virksomheten, men dersom virksomheten vil opprettholde sanksjonen, eller ikke behandler klagen innen visse frister, kan sanksjonen klages inn til den nye Parkeringsklagenemnda.

Nemnda er et selvstendig og uavhengig klageorgan, og ligger ikke under Statens vegvesen.

Les også: Dyrere parkering i Oslo

* Tre faste satser: 300, 600 og 900 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den laveste satsen på 300 kroner for de minst alvorlige overtredelsene gjelder når du ikke trekker billett på gratisparkering, eller hvis den som har parkert handler i en annen butikk enn den som har kundeparkeringen.

Normal sats på 600 kroner ved «alminnelige» overtredelser, som hvis man ikke har betalt for den tiden man faktisk står parkert. Høy sats på 900 kroner gjelder ved feilparkering på parkeringsplasser for forflytningshemmede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om en bil blir stående feilparkert lenge etter at den har fått bot i frontruta , har parkeringsselskapene mulighet til å kreve mer penger fra bileier.

* P-skiltene standardiseres.

Det blir fortsatt ulike skilt på offentlig og privat parkering, men hvilke skilt som skal benyttes hvor skal likevel standardiseres. Blant annet skal kommunale vilkårsparkeringsplasser skiltes med den kjente, hvite P-en på blå bakgrunn. Slik vil de plassene hvor det er betalingsfritak for forflytningshemmede være lett synlige. Private vilkårsparkeringsplasser skiltes med en svart P på hvit bakgrunn.

* Krav om p-plasser til el-biler og forflytningshemmede.

På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for el-biler på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal avsettes et tilstrekkelig antall plasser tilrettelagt for forflytningshemmede med parkeringstillatelse. Med tilstrekkelig antall menes at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig reservert plass. Plassene skal utformes og plasseres i samsvar med bestemmelsen i dette kapittelet.

På parkeringsområder med 50 plasser eller mer, er virksomheten likevel ikke forpliktet til å reservere mer enn fire prosent av plassene til forflytningshemmede med parkeringstillatelse. På parkeringsområder med opptil 50 plasser, er virksomheten ikke forpliktet til å reservere mer enn to plasser.

Både private og kommunale parkeringsvirksomheter bestemmer selv om de vil tilby gratis parkering for el-biler. Forflytningshemmede med parkeringstillatelse har betalingsfritak på avgiftsbelagte kommunale plasser. På private parkeringsplasser vil denne gruppen bare ha betalingsfritak dersom parkeringsvirksomheten har bestemt det.

Les hele den nye parkeringsforskriften.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, feiret de nye reglene. Foto: Pressefoto / Samferdselsdepartementet
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, feiret de nye reglene. Foto: Pressefoto / Samferdselsdepartementet