Norsk forening mot støy:Skuffet over Frp som ler av forslag om støyavgift på bildekk

Fremskrittspartiets Roy Steffensen ler av Arbeiderpartiets forslag om støyavgift.
Fremskrittspartiets Roy Steffensen ler av Arbeiderpartiets forslag om støyavgift. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

– Steffensen burde vite bedre! raser Støyforeningen og støtter Arbeiderpartiets forslag om ny støyavgift.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er Arbeiderpartiets Irene Johansens som har lyttet til Støyforeningen for andre gang og forsøker seg igjen på å få på plass en utredning av å vri engangsavgiften for bil for å straffe de mest støyende bilene og å innføre en støyavgift på dekk.

– Ved å innføre en progressiv støykomponent i engangsavgiften slik at den slår hardere ut mot dekk med mye støy vil det gi dekkprodusentene et insentiv for å velge gummi som støyer mindre, forklarer hun til ABC Nyheter.

Måtte le av forslaget

Støyskjerming. Støyutsatte naboer til vei har økt risiko for å dø for tidlig som følge av hjerte- og karsykdommer. Dansk forskning antar at 2-3 % av alle slike dødsfall kan relateres til støy. Foto: Colourbox
Støyskjerming. Støyutsatte naboer til vei har økt risiko for å dø for tidlig som følge av hjerte- og karsykdommer. Dansk forskning antar at 2-3 % av alle slike dødsfall kan relateres til støy. Foto: Colourbox

Men Fremskrittspartiets Roy Steffensen synes ikke det var noen god idé:

– Jeg trodde først det var en spøk, sier han.

Les hele saken: Arbeiderpartiets Irene Johansen vil redusere veistøyen fradekkene dine – gjennom engangsavgiften

Det skuffer Norsk forening mot støy som er initiativtaker til avgiften.

– Vi trodde først dette var en politiker som ikke hadde satt seg inn i saken, sier generalsekretær Ulf Winther til ABC Nyheter.

– Men Steffensen har sittet to år i transportkomiteen på Stortinget og han burde kjenne til de massive, helseskadelige støyutfordringene som er knyttet til samferdsel!

Generalsekretær i Norsk forening mot støy, Ulf Winther, midt i den støyende biltrafikken.
Generalsekretær i Norsk forening mot støy, Ulf Winther, midt i den støyende biltrafikken.

Winther mener at Steffensen dermed heller burde gå åpent ut og si at han rett og slett ikke bryr seg om landets massive støyproblemer.

– Jeg kan ikke huske å ha sett et eneste forslag fra hans side, poengterer Winther.

Reaksjon: – Aps støyavgift er bortkastet tid, byråkratisk og virkelighetsfjernt

Tror ikke på avgifter

Det ser ikke ut til å påvirke Frps Roy Steffensen.

– De må gjerne være skuffet, sier han til ABC Nyheter.

Han påpeker at Støyforeningen er bare en av flere organisasjoner som kommer med innspill og at Blindeforbundet har etterlyst mer støy fra elbiler.

Les også: Nye biler støyer mer

– For å redusere støy i bybildet tror ikke Frp at økte særavgifter er veien å gå. Jeg lo altså ikke av Støyforeningen, men av Arbeiderpartiet som alltid mener økte avgifter er svaret på alle utfordringer, sier han.

Winther forteller at siden dette forslaget ble fremmet og falt sist, i 2000, så har man kommet en lang vei for å redusere støy i EU.

– I erkjennelse av trafikkstøyens massive helseproblemer og samfunnskostnader vedtok EU i april 2014 støykrav for nye biler, forteller han.

Les også: Krav om lydsignal på elbiler

– Alt ligger til rette for avgift

Kravene er for beskjedne etter deres syn, men ordningen leverer likevel ferdige registre over hvor mye den enkelte nye bil støyer og forholdene ligger dermed til rette for en avgift som de har foreslått.

MER STØY: Nye biler har i dag gjerne 1-2 tommer større felger enn ved årtusenskiftet. Det gir mer støy.
MER STØY: Nye biler har i dag gjerne 1-2 tommer større felger enn ved årtusenskiftet. Det gir mer støy.

– Når det gjelder bildekk innførte EU en obligatorisk støymerking av bildekk høsten 2012. I Norge ble merkeordningen obligatorisk 1.1.2013. Støyinformasjonen om nye biler og bildekk ligger dermed klare. Avgiftsordningen er klar til å innføres som et høyst påkrevet tiltak for å redusere støy, mener Winther.

Men Fremskrittspartiet har en annen løsning.

– Vi jobber for å bygge hovedveiene utenfor tettsteder og byer, samtidig som vi stimulerer til økt bruk av kollektivtrafikk i byene, økt antall togavganger og reduserte priser på månedskort, påpeker han.

Les også: Så mye bråker bilen din

– Flere dør av støy enn i trafikken

Samtidig øker antall støyplagede i Norge.

– Tallet nærmer seg 2 millioner! utbryter Winther.

– Det dør flere av en for tidlig død av trafikkstøy enn i trafikkulykker!

Han peker på at helsekonsekvensene er omfattende for de som blir utsatt for mye støy.

– Det gir hjerte/karsykdommer, høyt blodtrykk, hjerteinfarkt, økt risiko for kreft, diabetes, kognitive problemer hos barn, for ikke å snakke om redusert livskvalitet. Støyen koster vårt samfunn minst 14 milliarder i året, sier han.

Han mener altså at en støyavgift er i høyeste grad betimelig.