Du finner ikke en råere Skoda enn dette
Rå turbomotor, firehjulsdrift, automatgir og masse plass. Vi har testet Skodas råeste bil, Superb med 280 hestekrefter.
Tekniske data
- Motor, cm3: 1984
- Effekt, hk ved o/min: 280
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1.700-5.600
- Egenvekt, kg: 1.635
- Tilhengervekt, kg: 2.200/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 486/186/147
- Bagasjerom, liter: 660
- Standard dekkdimensjon: 215/55R17
- Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,72
- CO2-utslipp, g/km: 164
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,8
- Toppfart, km/t: 250
- Pris fra, kr: 601.000
- Pris testbil, kr: 676.700
Kort sagt:
+ Ytelser
+ Plass
+ Kjøreegenskaper
+ Mye fint utstyr
+ Ser bra ut
- Litt kjedelig interiør
- Relativt tørst
Nei, det er faktisk ikke en RS-modell som er Skodas raskeste bil. Ja, Octavia RS 230 går bra, men den må se seg frakjørt av Superb med kraftigste motor.
Motoren er faktisk den samme, en firesylindret toliter med turbo, som er å finne i en rekke Skoda-, Volkswagen- og Audi-modeller. Dette er en av våre absolutte favoritter blant bensinturbomotorene, og den kjennetegnes på god trekkraft, fin gange, deilig fleksibilitet og herlig snert på høyt turtall.
I motsetning til Octavia RS som kun leveres med firehjulsdrift i kombinasjon med tolitersdiesel, får du bensinturboen med både firehjulsdrift og automatgir i Superb. Vi snakker selvfølgelig om den artige og presise dobbelklutsj-kassa, DSG.
Sammen utgjør de en herlig drivlinje, og det skorter ikke på motorkraft. Skoda-ingeniørene har skremt ut hele 280 hestekrefter i Superb, mot kun 230 i familieraceren Octavia RS 230.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLegg til 350 Newtonmeter fra 1700 omdreininger, og «svosj» så er du forbi både traileren og traktoren i et jafs.
Skoda hevder at den skal gjøre 0–100 km/t på 5,8 sekunder. Fullt så fort går det ikke i våre målinger, men 6,6 sekunder (på vinterdekk) er mer enn kjapt nok for en familiefrakter av dette kaliberet.
Mellomakselerasjonen er enda mer imponerende, 3,3 sekunder fra 60–100 km/t, og 3,9 sekunder fra 80–120 km/t er på nivå med biler som Audi TT 2,0 TFSI Quattro og BMW 640i xDrive Gran Coupe.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTil sammenligning gjorde Octavia RS (vanlige RS har 220 hk og 350 Nm) de samme øvelsene på 3,7 og 4,2 sekunder.
(Artikkelen fortsetter under)
Lettkjørt og utrolig fleksibel
Det beste med all denne motorkraften, er at den ikke trenger seg på. Den ligger på vent, og ved vanlig kjøring er bilen lettkjørt og snill som hvilken som helst annen bil med bensinmotor og automatgir. Men når du tråkker til, ja så går den som en kule.
Artikkelen fortsetter under annonsenSkal vi pirke på noe, må det være at girkassen kun har seks trinn. Til litt svakere motorer (som for eksempel 1,4 TSI-motoren) får du sjutrinns DSG, og den er litt flinkere til å tilpasse giret etter fart og kjøreforhold. Vi vil presisere at dette er en bagatell, da motoren – uansett gir og turtall – har et kraftoverskudd.
Skoda oppgir bensinforbruket til 0,72 l/mil. Igjen må vi litt opp, og etter 200 kjørte kilometer i vår faste forbrukertest, lander vi på et faktisk forbruk på 0,79 l/mil.
Kjøreegenskapene er på typisk Skoda-vis trygge og forutsigbare. 19-tomsfelgene bidrar ikke til økt fjæringskomfort, men det adaptive understellet gjør en god jobb med å flate ut ujevnheter i veibanen. Alt i alt er vi godt fornøyd med kjøreegenskapene og fjæringskomforten.
Les også: Nei - dette er ikke farlig for bilen
Artikkelen fortsetter under annonsen(Artikkelen fortsetter under)
Best av de beste
I testbilen har ikke importøren spart på noe. Ikke bare har den Skodas fineste drivlinje, men også det som på Skoda-språk heter Laurin & Klement, som best beskrives som «full pakke».
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er kun småtteri å finne utenom på ekstrautstyrslista, og det har selvfølgelig importøren lagt til.
Summen av dette er en veldig godt utstyrt bil. Kall den gjerne en komplett pakke, for det er nettopp det den er. For hva mer kan en aktiv familiefar/mor ønske seg enn et hav av plass, masse moderne utstyr, fine kjøreegenskaper, en nydelig drivlinje og ytelser på sportsbilnivå?
Ikke mye. Men, de må være villig til å betale for seg.
Billigste Skoda Superb stasjonsvogn starter på 327 100 kroner. Denne har 1,4-liters bensinturbomotor med 125 hk, manuelt gir og laveste utstyrsnivå (Active).
Artikkelen fortsetter under annonsenEtt trinn opp på utstyrsskalaen (Ambition) er motorutvalget langt bredere. Her finnes en rekke bensin- og dieselmotorer både med og uten automatgir og firehjulsdrift. Det som ikke finnes, er et alternativ med begge deler.
Ønskes det, må man opp på «Style», som er nest høyeste utstyrsnivå. Her er også motor/girkasse-utvalget bredt, og billigste variant med automat og firehjulstrekk – mange nordmenns drømmekombinasjon – er med 190-hesters toliterdiesel til rett over 480.000 kroner.
Med testbilens drivlinje starter prisen på rett over 600.000 kroner. Legg til Laurin & Klement utstyrsnivå og ekstrautstyr som 19-toms felger og dekk, Black Magic metallic lakk, foldbart hengerfeste, panorama soltak, multiratt med girhendler, baksetepakke med delingsnett mellom bagasjerom og baksetet, solgardiner for siderutene i baksetet og ventilerte seter, så lander du på 676.700 kroner (eksklusiv leveringsomkostninger).
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Slik får du full effekt av vinterdekkene
(Artikkelen fortsetter under)
Attraktiv pakke
Nesten 700.000 kroner høres kanskje mye ut for en Skoda. Men når sant skal sies, vokser ikke alternativene på trær. Det gjør totalpakken attraktiv.
Nærest er VW Passat, som er bygget på samme modulplattform og har samme motor og drivlinje. Denne begynner på 640 000 kroner, men krever mer ekstrautstyr for å matche testebilen.
Andre alternativer med tilsvarende plassforhold er BMW 528i xDrive Touring (245 hk), Audi A6 2,0 TFSI s tronic quattro (252 hk) og Volvo V90 Cross Country T5 AWD aut. (254 hk).
Dette er riktignok mer jålete biler med en helt annen status. Men de koster også vesentlig mer. De begynner der testbilen slutter, og skal du ha tilsvarende utstyrsnivå, må du regne med å legge til et sekssifret beløp. Audi, BMW og Volvo tar seg som kjent godt betalt for ekstrautstyr.
Artikkelen fortsetter under annonsenMed det i bakhodet framstår «vår» super-Superb som en attraktiv pakke allikevel.
Konklusjon
Snaut 700 000 kroner for en Skoda høres kanskje veldig mye ut, og ja, det er nok over smertegrensa for mange. Men vi må ikke glemme hva man faktisk får for pengene. Du får en lynkjapp bil med deilig motor, kjapp og presis girkasse, et godt firehjulsdriftssystem, et hav av plass, masse moderne utstyr og en bil som ser bra ut.
Tar vi med at konkurrentene koster enda mer, kommer vi ikke bort fra at dette er en attraktiv familiebil. En familiebil som har alt!
Karakter: 5 / 6
Les også:
Familie-Volvoen går som en Porsche
Du får en penn til 10 000 euro med på kjøpet.
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no