Miljøverstinger går mest ned i pris

Heftige biler fra BMW, Audi og Mercedes er blant de store vinnerne i det nye bilavgift-systemet.
Heftige biler fra BMW, Audi og Mercedes er blant de store vinnerne i det nye bilavgift-systemet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye bilpakken legger opp til prisreduksjon på opptil 220.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste årene har det vært en klar vridning av avgiftene på bil i Norge.

Det fortsetter i 2017. Den nye bilpakken, som det til slutt ble enighet om i helgen, inkluderer noen saftige avgiftskutt på de råeste bilene på markedet, hvis den vedtas.

Aller største avgiftslette får Audis superbil, R8 V10 plus. Med 610 hk og et CO2-utslipp på 287 gram per kilometer, reduseres avgiftene på denne med knappe 220.000 kroner.

(Saken fortsetter under)

Audi R9 Plus er en bil du legger godt merke til – selv når den er lakkert i en diskret gråfarge.
Audi R9 Plus er en bil du legger godt merke til – selv når den er lakkert i en diskret gråfarge.

2,5 millioner kroner

Prislappen på en slik R8 Plus er i dag 2.526.00 kroner. Neste år kan den altså bli betydelig billigere.

Til den prisen får du en av markedets råeste biler, med 610 hk. Den gjør 0-100 km/t på bare 3,2 sekunder og har en toppfart godt nord for 300 km/t.

Til tross for et forbruk på 1,23 l/mil, er 5,2-literen en Euro 6-motor.

NOx-utslippet er imidlertid beskjedne 39,4 mg/km. Til sammenligning har en VW Passat 1.6 TDI med 120 hk og DSG automatgir et NOx-utslipp på 59 mg/km.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå kan det bli forbudt å kjøre dieselbil i Oslo

Mercedes SL 65 AMG

To Mercedeser følger opp med å være nummer to og tre på listen over modeller med mest avgiftsreduksjon. SL 65 AMG og S 65 AMG (lang utgave) får nemlig henholdsvis 218.548 og 205.113 kroner i reduserte avgifter, om den nye bilpakken blir vedtatt.

Slik ser stussen på en Mercedes SL 65 AMG ut.
Slik ser stussen på en Mercedes SL 65 AMG ut.

Dette er faktisk enda dyrere biler enn Audi R8. Luksuslimousinen S65 AMG koster 2,9 millioner kroner, mens cabrioleten SL 65 AMG har en prislapp på drøyt 3 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse bilene har et CO2-utslipp på henholdsvis 270 og 279 g/km, og fikser 0-100 km/t på rundt 4 sekunder.

Les også: Salget stuper for disse bilmerkene i Norge

SUV-er

Hvis vi ser bort ifra superbiler og ekstreme sportsbiler, er det SUVer med stor motor som kommer best ut.

For eksempel vil BMW X6 M, en bil med 575 hk og en prislapp på drøyt 2 millioner kroner, få redusert avgiftene med 165.900 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes GLE 63 AMG S, med 585 hk, får en avgiftsreduksjon på 169.793 kroner i den nye bilpakken. Denne har i dag en pris på 2 millioner kroner.

Les også: Nye Volvo V90 er kåret til beste politibil noensinne

Ladbare hybrider

De ladbare hybridene kommer også godt ut av det nye avgiftssystemet. For eksempel får Mercedes S 500e en reduksjon i avgifter på 109.633 kroner.

Volvos ladbare SUV, XC90 T8, kan bli opptil 100.000 kroner billigere (startpris i dag er 931.000 kroner), mens Audi Q7 e-tron får rundt 50.000 kroner i avgiftslette (har i dag en startpris på 882.400 kroner).

Den folkelige, ladbare SUV-en Mitsubishi Outlander PHEV får rundt 7.000 kroner lavere avgifter i 2017. Startprisen er i dag 419.900 kroner.

Les også: Budsjettforlik kan koste bileiere 3 milliarder

Ikke nødvendigvis prisreduksjon

Det er imidlertid viktig å påpeke at avgiftsreduksjon, ikke nødvendigvis betyr at vi får en tilsvarende prisreduksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette avhenger av hva de ulike importørene får av føringer fra produsentene, valutakurser og interne målsetninger og ambisjoner.

Bilnorge.no har laget en ypperlig kalkulator der du kan beregne den nye avgiftene på alle bilene på det norske markedet.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no