Denne skal lages i bare 300 eksemplarer

Dette blir top-of-the-line for noen få heldige kunder.
Dette blir top-of-the-line for noen få heldige kunder.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes gir deg all tenkelig luksus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2011 ble Maybach avlivet. Den superkostbare toppmodellen ble en flopp, og det virket som navnet Maybach var sendt tilbake til sin førkrigsgrav. Men så gjorde man plutselig en liten helomvending, og navnet Maybach kom tilbake.

Ikke som en egen toppmodell som tidligere, men heller som en eksklusiv modellrekke som følger Mercedes S-klasse. Det gjør kostnadsbildet et helt annet, og ved å lage Maybach-modellene som det ypperste av S-klasse blir de også profitable fra dag en.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Her kjører du virkelig cabriolet på første klasse.
Her kjører du virkelig cabriolet på første klasse.

Ikke spart på noe

Etter Maybach-versjoner av S500, S600 og Pullman-modellene, er nå turen kommet til S-klasse Cabriolet: Resultatet er den pompøse Mercedes-Maybach S650 Cabriolet, hvor det ikke er spart på noe som helst. Ifølge Mercedes selv blir det den ultimate takløse luksusbilen i serieproduksjon (en påstand som Bentley og Rolls-Royce neppe er enige i).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av nye eksklusive elementer nevnes en ny frontstøtfanger og utstrakt bruk av krom for å synliggjøre ambisjonen om kompromissløs luksus, sammen med 20-tommers smidde Maybachfelger. Ifølge Mercedes laget i kraftfull design, og det er ikke så rart da de ligner en god del på de vakre turbinfelgene som Pontiac Firebird Trans-Am Turbo hadde i 1980/81.

Les også: Dette er verdens raskeste SUV

Artikkelen fortsetter under bildet.

En drøm å se til innvendig. Foto: Daimler AG
En drøm å se til innvendig. Foto: Daimler AG

Alt er standard

Innvendig kan man velge mellom ni ulike fargekonsepter, med alt fra nøttebrunt til pastellgult/sort. Setene er av perforert skinn (med fossefall-look) med utsøkt hanskekvalitet, som igjen har et håndsydd diamant-mønster. På sidene finner man Maybach-logoen, som også er innprentet i baksiden av nakkestøttene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På koppholderen finner man et kromskilt som sier 1 of 300, mens rattet også har Maybach-skrift nederst. Alt som er ekstrautstyr på vanlig S-klasse Cabriolet, som f.eks Swarovski-lysene er standard på Maybach-versjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik kommer du lengre med elbilen i vinter

Artikkelen fortsetter under bildet.

Her ser man reisesettet som følger med bilen. Foto: Daimler AG
Her ser man reisesettet som følger med bilen. Foto: Daimler AG

Velkomstpakke og reisesett

Med på kjøpet får man også et «The Affinity» reisesett, som består av to store, og to litt mindre bager. Disse får farge etter hvilke farger kunden har valgt innvendig. Også på bagene finner man små kromskilt som sier «1 of 300». Et eksklusivt tøystykke for å dekke bilen i samme farge som selve soft-top taket følger også med.

Man får også en liten velkomstpakke når man kjøper bilen, som består av en nøkkelring laget av Nappaskinn (av samme type som man finner innvendig), med Maybach emblem og «1 of 300» skrift, samt et ekthetsbevis skrevet av Dr Dieter Zetsche, administrerende direktør for Daimler AG.

Artikkelen fortsetter under bildet.

En mektig bil som kun blir laget i 300 eksemplarer. Foto: Daimler AG
En mektig bil som kun blir laget i 300 eksemplarer. Foto: Daimler AG

300.000 Euro på kontinentet

Under panseret sitter en 6-liters V12 på 630 hk, og solide 1000 Nm i dreiemoment fra 2300 til 4300 omdreininger. Forbruk på blandet kjøring er 1,2 l per mil, mens CO2-utslippet er 272 gram. 0-100 går unna på 4,1 sekunder, og toppfarten er 250 km/t. Girkassen er 7G-Tronic, og Airmatic luftfjæring med trinnløs regulering av dempingen er selvsagt på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske priser er ikke klare, men den vil koste 300.000 Euro på kontinentet, altså før norske avgifter. Byggingen av bilen starter til våren, og kun 300 eksemplarer vil bli laget, for å opprettholde den nødvendige eksklusiviteten.

Artikkelen ble først publisert på Broom.

Les også:

Dette er Norges mest etterspurte Mercedes

Her har Mercedes tatt det litt for langt

Mercedes kliner til med 612-hesters familiebil