Statsbudsjett 2017: Elbil blir enda mer gunstig

Alle som eier elbil slipper årsavgift fra 2018, med den "den nye bilpakken". Forøvrig blir det noen endringer rundt bilavgiftene som gjør at ikke-ladbare hybrider ikke kommer like godt ut av det som i det opprinnelige forslaget til Frp.
Alle som eier elbil slipper årsavgift fra 2018, med den "den nye bilpakken". Forøvrig blir det noen endringer rundt bilavgiftene som gjør at ikke-ladbare hybrider ikke kommer like godt ut av det som i det opprinnelige forslaget til Frp.

Foreslår fritak fra årsavgiften – og forlenger momsfritaket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det ble noen endringer i Siv Jensen og Frps "Bilpakke" etter at det ble enighet med Venstre lørdag kveld.

Blant annet innebærer de nye avgiftene at "vanlige" hybrider, som ikke er ladbare, får økte avgifter.

Det inkludrer en av Norges mest solgte biler, nemlig Toyota RAV 4. Den får en økning i avgiftene på 10.000 kroner i "den nye bilpakken".

Men for elbileiere er det noen gode nyheter å ta med seg. Blant annet ligger det an til at de fritas for årsavgiften (445 kroner i dag) fra 2018. I det opprinnelige forslaget skulle denne økes til 1.200 kroner.

Les også: Elbil: Hvor lenge holder egentlig batteriene?

Fritak til 2020

En annen god nyhet for alle som har lagt inn bestilling på for eksempel Tesla Model 3, med levering først i 2018, er at elbilene foreslås fritatt fra moms fram til 2020. Dette med innføring av moms på elbiler har det vært snakket om ganske lenge. Nå blir det altså skjøvet fram i tid.

Avgiftene for øvrig endres ved at CO2-avgiften økes. Det skjer ved at det øvre innslagspunktet reduseres fra 85 til 75 gram.

Resultatet av dette er at biler med høyere utslipp enn 75 gram CO2 blir rundt 9.000 kroner dyrere enn i Regjeringens opprinnelige forslag.

Les også: Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

Vekt mindre viktig

Laveste innslagspunkt i forhold til vekten heves fra 200 kg til 350 kg. I dag er innslagspunktet 150 kg. Dette betyr at avgiftene reduseres med 2,5 prosent.

Vektfradraget på ikke-ladbare hybrider reduseres fra 10 til 5 prosent, noe som gjør at disse bilene får noe høyere avgifter.

Bestselgerne

Av de fem mest solgte modellene i Norge, får to økte avgifter i den nye bilpakken, to får reduserte avgifter og en blir uendret fra det opprinnelige forslaget:

1. VW e-Golf: 0 kroner i forskjell

2. Mitsubishi Outlander PHEV: 7.281 kroner ned

3. Toyota Rav 4: 13,490 kroner opp

4. VW Passat GTE: 2.386 kroner ned

5. Toyota Auris stv.: 2.681 kroner opp

Les også: Brukt SUV: Dette er et smart kjøp!

Bilnorge.no har laget en super kalkulator der du kan sjekke nøyaktig hvor mye avgiftene øker eller senkes på akkurat den bilen du er ute etter.

Les også: Helt ny - og har blitt 100.000 kroner billigere

Ny vrakpant-ordning

Det innføres en ny vrakpantordning for forurensende varebiler, bobiler, fritidsbåter, campingvogner, motorsykler/mopeder, til en verdi av rundt 300 millioner kroner.

Det skal gis et tilskudd på 13.000 kroner utover dagens vrakpant ved kjøp av ny, nullutslippsvarebil hvis bilen som vrakes bruker fossilt drivstoff.

Satsene for båt er 15.000 kroner, lastebil/bobil/campingvogner 8250 kr og moped/mc 1000 kroner.

Les også:

Stort samarbeid skal gjøre det enklere for alle med elbil

Nå går BMWs elbil lengre enn noen gang

Snart skal det bli lettere å lade bilen

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden