Rapport: Fossilbiler i bruk lenge etter 2050

Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bensin- og dieselbiler kommer til å være på veien til langt etter 2050, selv om Stortinget har vedtatt at alle nye biler som selges fra 2025 skal være lav- eller nullutslippskjøretøy.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

TØI-rapporten «Kjøretøyparkens utvikling og klimautslipp», som er betalt av SINTEF og NAF, legges fram mandag. Den tar også for seg effekten av den såkalte bilpakken, men da i den første versjonen, ikke den nye som partiene ble enige om lørdag, skriver VG.

Ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) vil det være 13.000 bensinbiler og 98.000 dieselbiler på veien dersom en baserer seg på bilsalget de siste fem månedene, og 31.000 diesel- og bensinbiler om det kun selges nullutslippsbiler fra 2025.

– Det er faktisk ikke utenkelig at vi får en cubansklignende situasjon i Norge, nemlig at folk vedlikeholder bilene som er igjen nærmest inn i evigheten. Det vil uansett ikke være så mange at det spiller noen rolle i klimaregnskapet, sier forsker Lasse Fridstrøm, som har jobbet fram TØI-tallene med kollega Vegard Østli.

De mener at den foreslåtte økningen i bensin- og dieselavgiften vil ha liten effekt på CO2-kuttene regjeringen har foreslått.

Les også:

– Budsjettenighet med bismak

Solberg: Har lyttet til KrF og Venstre

Sjeføkonom: Lettvint budsjettinndekning