Test Opel Mokka X – en småbarsk SUV

Om en X i navnet vil utgjøre den store forskjellen i salget for Opel Mokka gjenstår å se. Foto: Rune Korsvoll
Om en X i navnet vil utgjøre den store forskjellen i salget for Opel Mokka gjenstår å se. Foto: Rune Korsvoll
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel Mokka har vært på markedet i fire år uten å gjøre seg særlig bemerket. Og det til tross for at dette segmentet av SUV-er er blitt svært attraktivt. Nå er en oppgradert Mokka X på plass og det bør kunne sette fart i salget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel Mokka X

  • Pris: Testbil kr 370.000,- (Premium-utstyr)
  • Motor: Bensin m/turbo 152 hk, 4 WD, automatgir
  • Lengde: 4,28 meter
  • Forbruk: 0,64 l/mil
  • Bagasjerom: 356 liter (fabrikktall)

På utsiden er de fleste forandringene gjort i fronten, med lykter og grill i samme stil som nye Opel Astra. I interiøret er en mengde knapper byttet ut med en stor berøringsskjerm, som forenkler oversikten betydelig. Opels OnStar hjelpesystem er også blitt standard på de fleste modeller. Krasjer du, vil ambulanse automatisk bli tilkalt. Har du låst deg ute, kan Onstar-sentralen fjern-åpne bilen, eller de kan hjelpe deg med å finne en god restaurant i nærheten, booke hotell og mye annet. Mokka X er i det hele tatt godt utstyrt allerede fra rimeligste utgave.

Les også: Nå tilkaller Opel ambulansen automatisk

(Saken fortsetter under)

Med firehjulstrekk og høy bakkeklaring er Opel Mokka X klar for utfordrende veier. Foto: Rune Korsvoll
Med firehjulstrekk og høy bakkeklaring er Opel Mokka X klar for utfordrende veier. Foto: Rune Korsvoll

Det er en stund siden vi kjørte forrige Mokka, men vår første innskytelse er at vi sitter bedre i den nye. Kjørekomforten virker også å ha blitt et hakk bedre og det er lite hjulstøy i bilen. De piggfrie vinterhjulene bidrar positivt til dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen er like lang som gamle Mokka. Det vil si 4,28 meter lang. Bakseteplassen er OK for to voksne, mens bagasjerommet på 356 liter er mindre enn i en VW Golf.

Bensinforbruket målte vi til 0,9 liter på mila og det er betydelig høyere enn forventet.

Vår Mokka X har en 152 hesters bensinmotor, automatgir, firehjulstrekk og topp utstyrspakke. Det betyr at prisen havner rundt 370.000 kroner ferdig på veien. Litt overraskende er det at motoren må jages litt for å få gode ytelser. Enda mer overrasket er vi over forbruket, som havner på 0,9 liter på mila på en god blanding av landeveiskjøring og bykjøring. Dette er langt høyere enn forventet, og ikke minst langt over de 0,64 liter på mila som fabrikken oppgir. Importøren sjekker nå om det kan ha vært feil i styringen av motor-gir på akkurat denne bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Bagasjerommet i Mokka X er mindre enn i VW Golf. Med andre ord ikke en bil for store familier. Foto: Rune Korsvoll
Bagasjerommet i Mokka X er mindre enn i VW Golf. Med andre ord ikke en bil for store familier. Foto: Rune Korsvoll

Rimeligste utgave av Mokka X har en 140 hesters bensinmotor, manuelt gir og forhjulstrekk. Denne motoren har vi akkurat kjørt i Opel Zafira. Den er sterk nok for Opels store flerbruksbil, og bør være det også for Mokka X. Denne utgaven koster fra 269.900 kroner, er egentlig bra utstyrt, men mangler et par ting som vi synes er vesentlig: LED hovedlys og OnStar systemet. En 136 hesters turbodiesel er tilgjengelig fra rundt 316.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vi har kjørt elbilen som 1000 nordmenn har kjøpt usett

Firehjulstrekk er selvfølgelig kjekt å ha hvis du skal bruke denne bilen på vanskelige hytteveier eller i områder med mye snø. Ellers klarer vi oss godt med forhjulstrekk på Mokka X: Du får den samme gode bakkeklaringen og høye, oversiktlige sitteposisjonen.

En av de tøffeste konkurrentene til Mokka X er Mazda CX-3. Med en 150 hesters bensinmotor, automatgir og firehjulstrekk, koster den fra rundt 342.000 kroner.

Med en stor berøringsskjerm er interiøret ryddigere. Opel OnStar er standard på alle utgaver, unntatt de aller billigste. Foto: Rune Korsvoll
Med en stor berøringsskjerm er interiøret ryddigere. Opel OnStar er standard på alle utgaver, unntatt de aller billigste. Foto: Rune Korsvoll

Les også:

Dette er finalistene i Car of the Year 2017

Test Ford Edge – den amerikanske drømmen?

Test Alfa Giulia - bilen som elsker omveier

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no