Derfor vil ungene dine elske VW Touran
Test VW Touran 1,4 TSI. Touran har vært fornuftig bilvalg for mange familier - i mange år. I fjor kom den i ny utgave. Nå har vi testet sjuseteren med 1,4-liters TSI bensinmotor.
VW TOURAN
- Modell: 1,4 TSI 150 hk DSG
- Motor: 1,4-liter bensin
- Effekt: 150 hk / 340 Nm
- Forbruk: 0,48 l/mil
- 0-100 km/t: 9,3 sek.
- Toppfart: 208 km/t
- Bagasjerom: Fra 137 liter
- Lengde x Bredde x Høyde: 452 x 182 x 165 cm
- Pris fra: 409.200 kroner
- Pris testbil: 458.000 kroner
Volkswagen var ikke spesielt tidlig ute da de lanserte sin Touran første gang tilbake i 2003. Flere konkurrenter var da allerede på plass med kompakte flerbruksbiler, fylt opp med sju seter og smarte løsninger.
Touran var heller ikke bilen som skilte seg ut med utagerende design eller spektakulære løsninger. Nei, her kom Volkswagen med en tvers gjennom fornuftig og måteholden bil. Så nøktern som bare tyske ingeniører og designere kan gjøre det, når de får beskjed om å være ekstra nøkterne.
Men det til tross: Bilen ble en stor salgssuksess i mange år og gikk faktisk fram til 2015, med noen store endringer underveis.
I fjor kom Touran i helt ny utgave. Nå har vi testet den med 1,4-liters bensinmotor på 150 hestekrefter, DSG-girkasse og utstyrsnivå Highline. Prisen starter på 409.200 kroner. Med ganske mye ekstrautstyr innabords, ender prisen på 458.000 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvordan er den å kjøre?
Touran deler plattform med en rekke av VW-konsernets nyere biler. Her handler det om trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Understellet er mer satt opp mot komfort enn det sportslige, noe som er helt naturlig på en bil som dette.
Første generasjon Touran kunne føles ganske primitiv ute på veien. Det preget er borte nå. Bilen virker solid og godt sammenskrudd, med bra kvalitetsfølelse. Noen av de større konkurrentene sliter litt med tendenser til krenging, på grunn av den ekstra høyden. Det merker vi ikke mye til i Touran. Dette er som å kjøre en ganske kompakt stasjonsvogn. Pluss også for bra støydemping, der er den bedre enn mange av konkurrentene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Salget av hybridbiler øker i Norge
(Saken fortsetter under)
Hvordan er plassen?
Dette punktet er det viktigste for en flerbruksbil, og VW har ikke på noen måte dummet seg ut. Her handler det om mange gode og praktiske løsninger. Tre separate bakseter som alle kan skyves i lengderetningen, du kan også justere ryggvinkene. Det er for eksempel smart når du har unger som sitter i bakovervendte seter. De får strekke ut beina, og slipper å sitte med dem under haka. Det er Isofix-fester både på andre og tredje bakseterad.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe to setene bakerst felles ned i gulvet når de ikke er i bruk. Adkomsten er grei og også voksne kan sitte bakerst, i alle fall så lenge det ikke er snakk om langtur. Da passer de best for barn. Som femseter har du 633 liter bagasjeplass til rådighet. Det er bedre enn de fleste stasjonsvogner. Designet gjør også at du kan utnytte plassen svært godt og for eksempel pakke i høyden, når det trengs.
Bruker du den som sjuseter, er det 137 liter igjen til bagasje. Det holder til noen handleposer, men ikke veldig mye mer.
Bord på forseteryggene er populært blant barnefamiliene og noe ungene elsker på tur. To skikkelige koppholdere er på plass foran, i tillegg er det store oppbevaringsrom i dørene. Her har VW gjort jobben skikkelig.
Les også: Volkswagen kommer med ny luksusbil
(Saken fortsetter under)
Artikkelen fortsetter under annonsenGår den bra?
Bensinmotorene er i ferd med å ta over for diesel i flere bilklasser. Slik sett er det ikke tilfeldig at testbilen har bensinmotor. VW har hentet ut såpass mye som 150 hestekrefter fra sin 1,4-liters TSI-motor.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er veldig fin motorisering til denne bilen. Motoren er kultivert og støysvak og kommer virkelig til sin rett i kombinasjon med VWs utmerkede DSG-automat. Den girer silkemykt og reagerer kjapt når du trenger det.
Snittforbruk på 0,48 liter/mil er litt over det du bør regne med på en tilsvarende dieselmotor. Men vi snakker små forskjeller, som neppe er egnet til å velte privatøkonomien.
0-100 km/t på 9,3 sekunder er kjapt til denne bilklassen å være. Her er du på ingen måte noen sinke i lyskryssene.
Les også: Lavpris-SUV skuffer i krasjtest
(Saken fortsetter under)
Finest utenpå eller inni?
Det er neppe noen som kommer til å gi deg en high five når du kommer på dugnad i barnehagen med ny Touran. Det er neppe veldig mange som kommer til å se at du har ny bil i det hele tatt. Så anonym er Touran.
Artikkelen fortsetter under annonsenDer andre konkurrenter legger vekt på å gi flerbruksbilene sine litt sporty-faktor, holder Volkswagen på det fornuftige. Alt handler om funksjon, praktiske løsninger og igjen: Stor grad av nøkternhet.
Innvendig er det heller ikke på noen måte utagerende, men alt du tar og kjenner på gir god kvalitetsfølelse. Vi kjenner igjen interiørdetaljer fra en rekke VW-produkter. Det er ikke eksklusivt, men blant annet en dose svart pianolakk i midtkonsollen er med på gjøre dashbordet tiltalende.
Les også: SUV-en for deg som vil ha alt på én gang
(Saken fortsetter under)
...og hva er konklusjonen?
Noen biler vokser på deg etter hvert som du har kjørt og brukt dem en stund. Touran er en sånn bil. Bak et svært anonymt ytre, skjuler det seg en kompetent og skikkelig bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenHer har ingen falt for fristelsen til å finne på sprell som kunne gått ut over det som er bilens store styrker: Nemlig at den er en tvers gjennom praktisk, smart og innholdsrik familiebil. Det kantete designet gir mest mulig innvendig plass og den plassen er virkelig godt utnyttet.
Artikkelen fortsetter under annonsenI tillegg leverer den bra på kjøreegenskaper, komfort og støydemping. Her er Touran nå blant de beste bilene i klassen.
Bensinmotoren og DSG-girkassa jobber godt sammen og er veldig riktig for denne bilen. VW har stor suksess i Norge med ladbare hybridutgaver av både Golf og Passat. Så langt virker det ikke som de har planer med å komme med dette på Touran. Synd, for det hadde vært attraktivt for norske kjøpere.
Er du ute etter en sporty bil som skiller seg ut, ja da skal du nok se på noe helt annet enn denne. Men er du av dem som skal ha best mulig familiebil og lar det veie tyngst, da bør du absolutt ta med Touran i vurderingen før du velger nybil.
Ungene dine vil elske den. Og da skjer det gjerne også noe med en mor eller en far som kanskje i utgangspunktet hadde ønsket seg noe litt mer spennende.
Les også:
Flere utgaver av bestselgeren kan forsvinne
Denne nykommeren blir en plassvinner
Denne nyheten kan bli en ekte prisbombe
Kaster ut baksetene – og da synker prisen
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no