Her har Mercedes tatt det litt for langt

Mercedes er virkelig på vinnersporet om dagen. Men akkurat A250 Sport 4Matic synes vi ikke treffer helt blink.
Mercedes er virkelig på vinnersporet om dagen. Men akkurat A250 Sport 4Matic synes vi ikke treffer helt blink.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den siste GTI-flørten leverer ikke helt til forventingene. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes A250 Sport 4Matic

  • Motor: 2-liter, turbo
  • Effekt: 218 hk / 350 Nm
  • 0-100 km/t: 6,3 sek.
  • Toppfart: 240 km/t
  • Forbruk: 0,67 l/mil
  • Bagasjerom: 340 / 1.157 liter
  • Lengde x bredde x høyde: 429 x 178 x 143 cm
  • Pris: Fra 536.500 kroner
  • Pris testbil: 705.680 kroner

Da Mercedes hev seg inn i kampen om kundene i Golf-segmentet med nye A-klasse i 2012, traff de blink på første forsøk. Dette var starten på en omfattende opptur for Mercedes, som de fortsatt flyter godt på.

A-klasse ble den nye volummodellen. Nå som den har vært på markedet noen år, forsøker Mercedes å finne stadig nye versjoner av det vinnende konseptet. Et av de siste i rekken er en GTI-konkurrent, som har fått firehjulsdrift og hissig 2-liters motor på 218 hk.

Spørsmålet er om Mercedes nå tyner suksessen litt for langt?

(Saken fortsetter under)

Sport-utgaven var A250 har 218 hk. Det er nok til å gi et friskt fraspark i den kompakte bilen.
Sport-utgaven var A250 har 218 hk. Det er nok til å gi et friskt fraspark i den kompakte bilen.

Hvordan er den å kjøre?

Minstemann i Mercedes-familien er utvilsomt en kapabel bil å kjøre. Oppskriften med lav vekt funker nesten alltid. A250 Sport-utgaven, som også har 4Matic firehjulsdrift og automatgir, er intet unntak.

Dessuten leveres den nå med justerbart understell, som gjør den langt mer praktisk på langturer. Med dette på plass, kan du selv velge hvor hard den skal være i humpene og svingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men den er ikke så livlig som vi ventet oss. Med automatgir og 4x4 kjennes det hele veldig lite dramatisk – på grensen til litt kjedelig.

Fordelen er naturligvis at du kan kjøre den både på langtur og på vinterføre, uten å måtte bekymre deg nevneverdig for hverken komfort eller framkommelighet.

Den oppleves imidlertid ikke spesielt engasjerende.

Les også: Dette er Norges mest etterspurte Mercedes

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Røde detaljer i interiøret er tøft det. De spesielle sportsstolene gir også en følelse av ekstra eksklusivitet.
Røde detaljer i interiøret er tøft det. De spesielle sportsstolene gir også en følelse av ekstra eksklusivitet.

Hvordan er plassen?

Til å være en kompaktbil, er ikke bakseteplassen ille. Det går greit for to voksne, selv de litt langstrakte. Men beinplassen blir begrenset hvis de som sitter foran må ha setene litt langt bak.

Bagasjerommet er ikke spesielt stort, og det er litt krøkkete innlastingsåpning.
Bagasjerommet er ikke spesielt stort, og det er litt krøkkete innlastingsåpning.

Bagasjerommet er på 341 liter, som blir til 1.157 liter om du legger ned setene. Det er omtrent nøyaktig det samme som i Audi A3. Men litt mindre enn to andre viktige konkurrenter, nemlig BMW 1-serie og VW Golf – som har henholdsvis 360 og 380 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det blir ikke bedre av at lyktene sørger for en upraktisk innlastingsåpning.

Foran er det imidlertid lite å klage på.

Les også: Testvinner-dekk kan bli ulovlig

Finest utenpå eller inni?

Mercedes velger å dra på litt i stylingen av både A 43 AMG og GLA 43 AMG. For eksempel med den digre vingen på bakluka. Det ser barskt ut på de bilene.

Her, derimot, synes jeg ikke det sitter helt. De detaljene burde vært forbeholdt verstingene.

Men for øvrig er A-klasse med AMG-pakke en lekker liten bil. Faceliften har gitt den et ytterligere løft.

Innvendig er det nye infotainmentsystemet på plass, sporty ratt med flat bunn, skinntrukket dashbord og røde detaljer her og der, som gir et ekstra sporty look. De røde sikkerhetsbeltene er også tøffe.

Mercedes har lært seg dette med opplevd kvalitet og premiumfølelse. Også på minstemann. Dette kjennes bunnsolid ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: BMWs luksusbil kan få 60.000 kroner i avgiftskutt

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
A-klasse med AMG og AMG exclusive-pakke ser ganske hårete ut. Men vi synes rett og slett det blir litt for mye på denne bilen.
A-klasse med AMG og AMG exclusive-pakke ser ganske hårete ut. Men vi synes rett og slett det blir litt for mye på denne bilen.

Går den bra?

I GTI-klassen handler mye om akselerasjon, og det merkes også i A250 Sport. 218 hk sørger for at 0-100 km/t leveres på småpene 6,3 sekunder. Den er pigg og fin under kjøring også, bare du er litt bestemt med gasspedalen. Da responderer automatgirkassen som den skal.

I tillegg får du noen litt nedtonede men likevel merkbare bjeff fra eksosanlegget når du skifter gir i Sport-modus. Vi liker sånt, en GTI skal tross alt være litt rampete!

Men en «vanlig» A250, altså ikke Sport-utgaven, er bare 0,1 sekund tregere med sine 211 hk. Og det til tross for en prisforskjell på 40.000 kroner.

Det er dessuten verdt å merke seg at både BMW 125i og Audi A3 2.0 TFSI er kjappere i den tradisjonelle lyskryssduell-øvelsen. Disse klarer øvelsen på henholdsvis 6,1 og 6,2 sekunder. BMWen har riktignok ikke xDrive 4x4, og er således ikke helt sammenlignbar. Men A3-en har quattro og automatgir – og koster likevel nesten 100.000 kroner mindre. Vi bare nevner det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette kan være forskjellen mellom liv og død

..og hva er konklusjonen?

For første gang på en god stund, har jeg testet en Mercedes som jeg ikke synes leverer varene. Først og fremst er den er for dyr. Testbilen, med en god porsjon ekstrautstyr, ender på drøyt 700.000 kroner.

I tillegg byr den på for lite morofaktor – og har ikke nok å slå i bordet med når det kommer til det praktiske heller.

Skulle jeg hatt en sprek A-klasse, og ikke hadde råd til favoritten, 43 AMG, ville jeg valgt versjonen med 211 hk. Den gir rett og slett mer for pengene.

Men aller helst, ville jeg foretrukket både Audi A3 2.0 TFSI (mye billigere, raskere, litt bedre plass og bedre infotainmentsystem) og BMW 125i uten xDrive (mye billigere og betydelig morsommere å kjøre). Hvem skulle tro det?

Vi liker det sporty interiøret, med detaljer i rødt som krydrer litt ekstra. Opplevd kvalitet er som forventet bunnsolid.
Vi liker det sporty interiøret, med detaljer i rødt som krydrer litt ekstra. Opplevd kvalitet er som forventet bunnsolid.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no