5 år etter konkursen; nå er det definitivt slutt for Saab

Nå demonteres Saab-skiltene på fabrikken i Trollhättan.
Nå demonteres Saab-skiltene på fabrikken i Trollhättan.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saab gikk konkurs i 2011.Nå først fjernes skiltene fra fabrikken etter at Nevs ikke fikk bruke navnet slik de håpet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saab bygde sin første personbil i 1949. Den la grunnlaget for det som ble et særpreget bilmerke. Med litt spesielle og annerledes biler, med forhjulstrekk og et design utenom det vanlige. Saab var definitivt et viktig supplement til de som ikke ville ha Volvo, men allikevel kjøre svensk bil.

Saab solgte jevnt og trutt i de nordiske markedene og var absolutt en bil å regne med i flerfoldige tiår her hjemme.

Modeller som 96, 99, 900, 9000 og 9-5 var alle dagligdags syn langs veien.

(Saken fortsetter under)

Saab-fabrikken har vært en viktig del av Trollhättan-samfunnet med mange arbeidsplasser.
Saab-fabrikken har vært en viktig del av Trollhättan-samfunnet med mange arbeidsplasser.

Tydeligere enn dette blir det ikke

Men noen stor og innbringende virksomhet ble Saab aldri. Rett før jul i 2011 var det kroken på døra, og konkurs.

Den svenske byen Trollhättan mistet sin stolthet og hjørnesteinsbedrift og tusenvis av Saab-ansatte ble arbeidsledige. Det hele var bare veldig triste greier.

Denne uken har man startet med å fjerne skiltene fra fabrikken også.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av de som har fulgt Saab-konkursen tettere enn de fleste er Broom-redaktør Knut Skogstad

– Det at man nå demonterer skiltene er et symbolsk bevis på et en stor og viktig epoke for svensk bilindustri definitivt er forbi. Tydeligere enn dette blir det vel ikke, sier Skogstad.

– Det store skiltet på gressvollen utenfor fabrikken ble fjernet tidligere i uken. Det havner heldigvis på Saab-museet og blir med det bevart for ettertiden. De andre skiltene, på fabrikkfasader og så videre, skal alle være fjernet før året er omme. Altså i løpet av kun kort tid, forklarer han videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gikk konkurs i 1961 – nå gjør Borgward comeback

(Saken fortsetter under)

Dette bildet viser sluttmonteringen på Saab-fabrikken i 1972, lenge før alt gikk skeis.
Dette bildet viser sluttmonteringen på Saab-fabrikken i 1972, lenge før alt gikk skeis.

Lage elbiler

– Hvordan tror du folk i Trollhättan ser på dette?

– Klart at dette er en trist dag. Saab har jo vært byens stolthet i mange tiår. Særlig trist for alle som har hatt denne fabrikken som sin arbeidsplass og det er jo ikke så rent få.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Saab gikk konkurs i rett før jul i 2011. Hvorfor vente så lenge med å skru ned skiltene?

– Det er det svensk-kinesiske selskapet, NEVS som nå holder til i den gamle Saab-fabrikken. Planen var og er fortsatt at de lage elbiler basert på siste generasjon Saab 9-3.

Les også: Varsler konkurser innen bilindustrien

Har ikke rettigheter til navnet

– De hadde lenge et håp om å få kunne bruke Saab-merkevaren. Men slik gikk det altså ikke. NEVS har nemlig ikke rettighetene til Saab-navnet, de eier forsvars- og flyteknikk-konsernet Saab AB. NEVS fikk bruke navnet i starten av sin eierperiode, men Saab AB hadde sikret seg en rekke klausuler som gjorde at de kunne dra disse rettighetene tilbake.

– Akkurat det gjorde de da NEVS en tid ut i sitt eierskap fikk økonomiske problemer og havnet i såkalt rekonstruksjon. Her har det nok vært jobbet mye i kulissene siden, men når skiltene nå skrus ned er enda et kapittel over for Saab, avslutter Skogstad.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no