Må tilbakekalle verdens dyreste SUV
Joda, denne finnes også i Norge.
Bentley Bentayga er en av årets virkelig store bilnyheter for de rikeste blant oss.
Dette er intet mindre enn verdens dyreste SUV. Da Bentley først skulle lage bil av denne typen, dro de til skikkelig. Resultatet er et beist av en bil.
I starten kommer den med V12-motor på over 600 hk, alt tenkelig luksusutstyr – og norsk prislapp på rundt fire millioner kroner.
Les også: Her er Bentley Bentayga i Norge: Verdens mest eksklusive SUV
Solgt fire biler i Norge
Men selv om bilen altså er super-eksklusiv: Ting kan gå galt også når slike biler produseres. Nå må nemlig Bentley (neppe med stor glede) tilbakekalle 1.619 eksemplarer av Bentayga.
Problemet er temmelig banalt: Her handler det om festemekanismen til baksetet. Boltene som skal sørge for at å holde dette på plass, kan være utilstrekkelig festet. Dermed må Bentley ta en ekstra sjekk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenForeløpig vet vi ikke om dette gjelder biler solgt i Norge. Den eksklusive bilforretningen Autoxo på Høvik utenfor Oslo har tross prislappen solgt fire eksemplarer av Bentayga og flere skal være på gang.
Les også: Autoxo: Her selges Norges mest eksklusive biler
Artikkelen fortsetter under bildet.
Tror salget vil øke
– Det er alltid noen som vil ha det tøffeste og mest luksuriøse på markedet. En stund framover er det denne bilen som setter alt annet på plass. Det er en "hold kjeft-bil", har Olav Medhus står bak Autoxo tidligere uttalt til Broom.
I starten er det altså snakk om bare bensinmotor. Men neste år kommer den med dieselmotor. Det har ikke Medhus noe imot.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Da vil nok salget øke enda mer. Jeg tror det kan bli solgt rundt ti slike i året i Norge.
Les også: Lyst på Ferrari eller Maserati? De er importør!
Artikkelen fortsetter under bildet.
Artikkelen fortsetter under annonsenGjelder å ha gode kontakter
Bentleys opprinnelige plan var å produsere 3.600 eksemplarer årlig ved fabrikken i Crewe, England.
Det ble av mange sett på som for nøkternt. For selv om engelskmennene var tidlig ute med å signalisere at dette kom til å bli kostbare saker, har interessen rundt bilen vært stor.
Selv om produksjonskapasiteten er hevet fra 3.600 til 5.500 biler, er det likevel ikke i nærheten av å ta unna køen av ivrige, og godt bemidlede kjøpere.
Hele årets produksjon er forlengst utsolgt, her gjelder det å ha gode kontakter hvis man vil ha bil raskt.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Les også:
Skrev kontrakt på millionbiler – på slips og serviett