Denne bruktbilfellen kan koste deg mange tusenlapper

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange tenker ikke på å sjekke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mange ting å tenke på når du skal kjøpe bruktbil. Noen går svært nøye til verks og sjekker det meste rundt både bilen og historikken. Andre slår til på kort varsel og tar kanskje alt selger sier for god fisk – uten å stille noen kritiske spørsmål.

Bilkjøp handler for mange også i stor grad om følelser. Man faller for en bestemt bil – og da havner gjerne den kritiske sansen litt i bakleksa.

Les også: Etter fem år skjer det noe med bruktbilprisene

Ekstraregning

Det kan for eksempel handle om såpass banale ting som å sjekke tilstanden på dekkene.

Kanskje slår man seg til ro med at de har godkjent mønsterdybde – og hverken sjekker hvor mye gummi det er igjen eller hvor gamle dekkene er.

– Det er en klassisk felle å gå i. Og det er ikke spesielt morsomt når man ved neste dekkskift oppdager at dekkene er modne for utskiftning. Skjer det både med sommer- og vinterdekk, har man fort en ekstraregning på minst 10.000 kroner, ofte mer, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Sjekk dette før du skifter dekk

Bytter ut etter fire-fem år

– Men selger har vel sitt på det tørre så lenge dekkene har over minimum mønsterdybde ved overtagelsen?

– Rent formelt er svaret på det ja. Men jeg mener det er et veldig godt utgangspunkt for å få avslag i prisen. Hvis det er like før dekkene må byttes, synes jeg det gir grunnlag for å prute. Særlig gjelder det hvis både sommerdekk- og vinterdekk er slitte, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange bilkjøpere bytter ut bilen sin etter fire-fem år. Da er nybilgarantien enten i ferd med å gå ut eller akkurat utgått. Dermed er det også mange biler i denne alderen ute i bruktmarkedet.

Les også: Prut til selgeren blir sint!

Kommer an på kjørelengde

– I mange tilfeller har disse bilene dekk som er modne for utskiftning. Etter hvert som gummien eldes og utsettes for sollys, blir den hardere. Resultatet er mindre grep og lengre bremselengde. En tommelfingerregel er at dekkene skal skiftes etter fire-fem sesongen, uansett hvor mye eller lite mønster de har sier Benny og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvor slitt dekkene er, kommer naturligvis an på kjørelengden, tildels også kjørestil. Derfor er det vanskelig å ha noen klare regler her. Rundt 40.000 kilometer kan være et utgangspunkt, husk også at den totale kjørelengden må deles på både sommer- og vinterdekkene.

Les også: – Dette er ikke en bruktbil – det er et klenodium

– Sjekk dekkene!

Prisen på nye dekk varierer mye, etter hvilket merke man velger. De siste årene har salget av større SUV-er økt kraftig. Disse er gjerne utstyrt med store hjul, det betyr prislapp deretter.

– Mitt råd er derfor veldig enkelt: Sjekk dekkene før du kjøper bilen! Og ikke bare de som er på bilen, det er viktig å ta en titt på det andre dekksettet også. Nærmer ett eller begge seg utskiftning, er det naturlig at det helt eller delvis kompenseres med redusert pris, mener Benny.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Les også:

Dette bruktbil-monsteret kan koste deg 50.000 kroner

Dette er noe av det viktigste en bruktbil kan ha

Her kan du få mye bruktbil for pengene