Meny

Derfor kan du kjøpe en 2017-modell – allerede nå

Gjør det smarte valget for 1956, var oppfordringen fra AMC i 1955. Foto: AMC

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Årsmodell for bil og kalenderår passer ikke alltid overens. Det er det en grunn til.

Hvordan kan man kjøpe en 2017-modell, uten at vi er i nærheten av det egentlige 2017 ennå? Det gir jo egentlig ingen logisk mening. Det vanlige svaret på dette har vært at det var GM på tjuetallet som satte igang trenden med å avduke neste års modell noen måneder før selve kalenderåret, for å øke salget. Men nå har det amerikanske bladet Car and Driver en annen forklaring på det hele:

Ifølge Car and Driver skrev den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt på 30-tallet under på en avtale som dikterte at bilfabrikantene skulle slippe sine nye årsmodeller høsten før kalenderåret.

Avtalen var ment å hjelpe arbeidere som vanligvis hadde lite å gjøre og/eller ble permittert når en ny modell kom tidlig i kalenderåret.

Presidenten mente det var smart at modellene ble lansert tidligere på høsten, så kunne fabrikkene være i full drift gjennom juletiden og de ansatte sikret bedre vilkår.

Les også: Nå skal Schumachers bilsamling vises offentlig

Artikkelen fortsetter under bildet.

På femtitallet brukte de amerikanske bilfabrikantene store summer på å lansere nye modeller (enten helt nye eller facelift) hvert eneste modellår. Det å bli sett i neste års modell var stor status. Foto: GM

Kan være nesten to års forskjell på samme årsmodell

Dette ble fort en innarbeidet praksis, og har fulgt bilfabrikantene siden. Men noen nøyaktig dato for når en ny modell kan lanseres, finnes ikke, annet enn at den kan gå i salg når som helst i året før kalenderåret, og når som helst i selve kalenderåret. Med andre ord kan en bilfabrikant legge ut sin nye 2018-modell for salg allerede 2. januar 2017. Men de kan også legge ut 2018-modellen 31. desember 2018. Det betyr at det kan være nesten to års reell aldersforskjell på en hvilken som helst årsmodell.

For en bilfabrikant kan det lønne seg både den og den andre veien. Å komme med en 2018-modell allerede i januar 2017, vil gjøre at bilen oppfattes som mer moderne enn en 2017-modell i nabobutikken.

Artikkelen fortsetter under bildet.

50-tallet var gullperioden for nye årsmodeller. Foto: GM

Her kan du lese artikkelen fra Car and Driver

Men venter man med å introdusere sin 2018-modell til f.eks sommeren 2018, vil man sannsynligvis kunne overgå konkurrentene som var over et år tidligere ute med sine 2018-modeller på f.eks pris, utslipp og forbruk.

Les også: Bli med inn i garasjen til Donald Trump

Mange diskusjoner kunne vært unngått

Det mest frustrerende med det hele er imidlertid når bilentusiaster møtes, for så å komme inn på diskusjoner om ulike bilmodeller. Da kan dette med når en bilmodell dukket opp, skape mye krøll i et ellers festlig lag:

–Porsche 928 ja, den kom i 1978.

–Nei, den kom i 1977.

–Nei, den kom i 1978. Se her på Wikipedia, «Porsche 928 was produced from 1978 til 1995».

–Nei, den kom i 1977.

–Neida, den ble til og med «Årets bil» 1978. Det finnes ingen årsmodell 1977, det vet jeg helt sikkert.

–Men den kom i 1977. Den sto utstilt på Geneve-utstillingen tidlig i 1977! Det vet jeg helt sikkert!

–Men det finnes ingen årsmodell 1977 av Porsche 928!

–Den fantes i 1977 sier jeg, det var bare at årsmodellen var 1978, hør hva jeg sier!

–Nei, 1978!

–Nei, 1977!

Osv…

Hadde bare Roosevelt visst hva han satte i gang av unødvendige diskusjoner.

Denne artikkelen ble først publisert hos Broom.

Les også:

Slik kommer du lengre med elbilen i vinter

Å fylle feil farge på bilen kan bli dyrt

Nei – dette bør du ikke gjøre

For 80 år siden rullet Toyotas første bil ut på veien

Nå er det høysesong for et dyrt bilproblem

Motor
Populært