Meny

Fem råd:

Slik unngår du rustskader på bilen din

Akkurat nå saltes det heftig rundt om på norske veier. Det kan føre til store rustskader på bilen din, hvis du ikke tar noen forholdsregler. Illustrasjonsfoto

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kan koste deg tusenvis av kroner å ikke ta enkle forholdsregler.

Akkurat nå er saltingen av norske veier i full gang. Hvor mange tonn som brukes i løpet av en vinter varierer fra år til år. Men den foreløpige rekorden ble satt vinteren 2014/2015. Da ble ufattelige 239.000 tonn med veisalt fordelt utover langs det norske veinettet.

Forrige rekord var fra 2011 - da det gikk 238.000 tonn med salt.

Det er ingen tvil om at saltet bidrar til tryggere veier, og fjerne is og snø. Men det er også hevet over enhver tvil at det kan ha svært ødeleggende effekt på bilene som bruker disse veiene.

De som ikke passer på, kan risikere svært omfattende og kostbare skader på bilen sin.

Les også: Salting: Tre grunner til at det er viktig

– Brukes for mye

Brooms bilsekspert, Benny Christensen, synes saltingen er vanskelig å ta stilling til.

– Det er jo ingen tvil om at den mange steder er helt nødvendig. I det klimaet vi har i Norge, er det uhyre viktig for sikkerheten av veiene våre er best mulig. Men jeg tror nok at det flere steder brukes for mye salt også.

Bilen trenger omsorg

Brooms bilekspert, Benny Christensen, har noen gode råd for å unngå rustskader på bilen om vinteren.

Broom-Benny er imidlertid soleklar på ett punkt: Salting av veiene kommer til å fortsette i overskuelig framtid.

– Det betyr egentlig at vi som bileiere ikke har noe valg: Vi MÅ gi bilen ekstra god omsorg på vinterstid. Gjør vi det, kan vi i alle fall begrense omfanget av skader som følge av saltingen.

Her er hele Norges bilekspert sine fem beste tips for å unngå saltskader i vinter.

Les også: Disse bilene har best beskyttelse mot rust

1. Vask godt – og ofte

Punkt nummer en er å holde bilen mest mulig ren, slik at saltet ikke får sette seg. Det betyr ikke bare å spyle av bilen en gang i måneden, men å finne bruke avfetting og finne en vaskehall med underspyling. Det er nemlig de stedene du ikke ser så ofte, som er mest utsatt for saltskader.

Vaske gjerne en gang i uka, og oppsøk helst haller der du kan spyle selv. På den måten kan du få spylt og vasket bilen best mulig.

Les også: EU-kontroll ble dødsdom for bilen

Artikkelen fortsetter under bildet.

Det å vaske bilen skikkelig er kjempeviktig – og da spesielt på vinteren. Bruk helst en hall der du kan gjøre jobben selv, snarere enn å slå deg til ro med en vaskeautomat.

2. Poler før- og etter vintersesongen

Et viktig punkt for å hindre at salg og skitt får feste seg skikkelig, er å polere bilen to ganger i året: Én gang før vinteren, og en gang etterpå.

En god polering gjør at du mye lettere kan holde bilen ren på vinteren, mens du på vårparten kan fjerne det som måtte ha festet seg i løpet av en lang vinter.

Les også: Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

3. Vær ekstra nøye med bremsene

Norsk kjøremønster tilsier at vi sjelden har behov for å bruke bremsene skikkelig hardt. Det kan faktisk være skadelig. Rust på bremseskivene er ikke uvanlig. Men for å unngå at det blir skadelig, bør du passe på å spyle bremsene godt når du vasker bilen.

I tillegg er det smart å ta noen skikkelig harde oppbremsinger av og til, slik at du får skrapt av det verste møkket fra bremsene.

Les også: Rustholk solgt for nesten 15 millioner kroner

4. Ta understellsbehandling

På enkelte biler er det både smart og nødvendig å behandle ekstra, for å beskytte mot salt og eventuelle rustproblemer. Men husk at du må sjekke med forhandleren din at dette ikke påvirker rustgarantien du har på bilen.

Vær også nøye med å sjekke at det ikke allerede er rust som kan bli "låst inne" av behandlingen, og dermed forårsake enda mer skade enn opprinnelig.

Les også: Norske bestselgere får rust-stryk

5. Følg serviceintervallene

Særlig hvis du bruker en merkeforhandler, eller en spesialist, skal bilen sjekkes for eventuelle rustproblemer når du er inne til service. Noe av årsaken til at rust blir dyrt, er at det får utvikle seg uhindret over tid.

Selv steinsprut i lakken bør flekkes så raskt som mulig, slik at det ikke får tid til å "sette seg".

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Les også:

Det kan se ut som super-BMWen har et rustproblem

– Ikke tro på bilfabrikkenes lange rust-garantier

Slik fjerner du bilrusten på egenhånd

Motor
Populært