Å fylle feil farge på bilen kan bli dyrt
Dette må du passe på nå som kulda kommer krypende.
Det er ingen vei utenom i år eller. Vinter og kulde kommer, og med det noen utfordringer for alle som eier en bil.
Nå er det på høy tid å sjekke bilens frostvæske, om du ikke allerede har gjort det. Ikke bare at du har nok, men også at den tåler et visst antall kuldegrader. Gjerne 25 - 30 minusgrader. Enda mer om man bor på spesielt kuldeutsatte steder. Da bør den kunne tåle både 35 og 40 kuldegrader, uten å fryse.
En ting er altså nivå og frostsikkerhet.
Les også: Slik kommer du lengre med elbilen i vinter
Kan ende med kostbart havari
Noe helt annet er om du har behov for å etterfylle. Da blir det plutselig mer komplisert. Frostvæske finnes nesten i regnbuens alle farger. Alle fargene byr på forskjellige egenskaper.
Alle fargene har forskjellige egenskaper og bør absolutt ikke blandes.
Fyller man rød frostvæske på en bil som har blå væske fra før, kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens, at egenskapene forringes og at det i verste fall skaper tæring på pakninger og dyre aluminiumsdeler som topplokk etc. Det kan med andre ord bli dyrt å gjøre feil her. Svært dyrt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDerfor er det bestandig smart å sjekke bilen instruksjonsbok før man etterfyller eller skifter frostvæske.
Les også: Ekstralys: Nei – dette er ikke lov
Sjekk først - fyll etterpå.
Som en liten pekepinn kan man si at blå frostvæske brukes på litt eldre biler og bør skiftes ca. hvert annet år. Rød frostvæske er en "longlife" type som skal holde i ca. fem år og brukes oftest på litt nyere biler.
For å gjøre det enda mer komplisert så finnes altså det lilla, rosa og gul frostvæske også.
Dette er stort sett spesialvæsker som brukes på ett lite antall biler. Ikke bruk de på din bil om den ikke skal ha en av de fargene.
Vi gjentar oppfordringen: Sjekk først – fyll etterpå!
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Hjelp – bilen blir ikke skikkelig varm