Meny

Nå er det plutselig ingen ventetid på disse Norgesbilene

Mercedes B-klasse Electric Drive var det lenge lange ventelister på, men takket være ekstra kvote til Norge får du nå bilen omtrent på dagen. Det samme gjelder den ladbare hybriden C 350e.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Premiummerket er blitt et folkemerke.

Mercedes er virkelig i flyten hjemme i Norge. De siste par årene har salgstallene gått rett til himmels. Det handler om god timing, blant annet med elbilen B-klassse Electric Drive og de ladbare hybridene C 350e og GLC 350e.

Men det handler også om å utvide modellutvalget, slik at inngangsprisen blir lavere, både med Golf-konkurrenten A-klasse, firedørscoupeen CLA og kompakt-SUVen GLA, som alle bygger på samme plattform.

Særlig B-klasse Electric Drive har det vært stor etterspørsel rundt. Så stor, faktisk, at ventelistene har vært over et halvt år. Men nå har det endret seg.

Les også: Dette er en bekymring for mange bileiere

Økt kvote

Importøren Bertel O. Steen har nemlig klart å få økt kvoten av biler til Norge betydelig.

– Vi fikk enn 500 nye B-Klasse Electric Drive og 600 C-Klasse Plug-in Hybrid tidligere i år. Det gjør at en kunde som ønsker bil i dag kan være så heldig å få en ferdig utstyrt Edition eller Avantgarde-modell mer eller mindre på dagen. Mens en variant som må bestilles fra fabrikk har normal leveringstid – ca. to-tre måneder. Hadde ikke disse ekstra kvotene kommet, ville situasjonen antakelig liknet den vi ser på GLC, sier Audun Hermansen, vikarierende PR-sjef for Mercedes Norge.

Les også : Nå bør du tenke deg godt om når du kjøper nybil

Sterk verkst

Mercedes-Benz har hatt en vekst på 24,3 prosent så langt i år mot et totalmarked som har vokst 1,9 prosent, mye takket være modellene B-Klasse Electric Drive, C-Klasse Plug-in Hybrid og GLC. Sistnevnte er populær både i ladbar utgave og med de mer tradisjonelle motorene.

I tillegg har en nettopp fått på plass stasjonsvogn-utgaven av storselgeren E-klasse. Det blir også en viktig modell for det norske markedet.

Les også: Dette er Norges mest etterspurte Mercedes

– God timing

Brooms redaktør Knut Skogstad, synes utviklingen på bilmarkedet i Norge er interessant.

– Det er ingen tvil om at det er viktig for salget å ha minst en ladbar modell. Det er disse som drar lasset for mange akkurat nå. 2017 har blitt et brytningsår, etter at dieselbiler ble gjort til en syndebukk i fjor høst. De grepene myndighetene har tatt for å snu salget bort fra diesel har hatt effekt, sier han.

Les også: Ny undersøkelse knuser elbil-myte

Premium

Men Skogstad tror det handler om mer enn det, for Mercedes sin del:

– Norske bilkjøpere har blitt veldig glad i premiumbiler. Audi, BMW og Mercedes, som lenge var forbeholdt de litt mer bemidlede kjøperne, kjøpes nå av langt flere. Det ser vi godt på statistikken for 2017. BMW er faktisk det tredje mest solgte merket i Norge per oktober. Mercedes ligger på fjerdeplass. Det er ganske oppsiktsvekkende. Det er ikke så mange markeder i verden der en finner en lignende fordeling, sier han.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Les også:

Ladbar hybrid: – Jeg er sjokket over forbruket

Motor
Populært