Alfa Romeo Stelvio: Denne bilen kan ikke komme tidlig nok

Her er den, Alfa Romeos nye SUV, Stelvio. Foto: Alfa Romeo
Her er den, Alfa Romeos nye SUV, Stelvio. Foto: Alfa Romeo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alfa Romeo har vært nede i en av sine dypeste bølgedaler noensinne. Men nå er comebacket endel i gang, nå har de akkurat vist sin første SUV, nemlig Stelvio

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alfa Romeo har vært nede for telling de siste årene, med stadig dårligere salg.

Det har skjedd etter at det italienske merket i mange år nesten ikke fikk penger til produktutvikling. Modellutvalget ble stadig tynnere, og bilene eldre.

Her ble Alfa Romeo offer for en rekke strategiske valg som ble tatt etter at Fiat-konsernet (som Alfa er en del av) tok over amerikanske Chrysler. Da brant det mange steder samtidig, og Alfa Romeo havnet i bakleksa.

Feil med SUV?

Men Alfa Romeo har store planer om å gjøre comeback. I år har helt nye Giulia debutert og akkurat nå er det premiere på SUV-en Stelvio, på bilutstillingen i Los Angeles.

Dette er deres første SUV, men at Alfa Romeo lager SUV er ikke overraskende. Dette er biltypen som vokser mest verden over. Kundene står i kø, og for Alfa Romeo kan denne bilen virkelig ikke komme tidlig nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En utfordring underveis har vært å møte Alfa Romeo-entusiastenes forventninger. Mange av dem mener nok at SUV er helt feil for et merke med rike tradisjoner på kjøreegenskaper og kjøreglede. Men den øvelsen har flere vært gjennom før dem, det er nok å nevne Porsche. Og i tyskernes tilfelle har det gått riktig så bra, ikke minst økonomisk.

Les også: Nei - dette er ikke farlig for bilen

(Saken fortsetter under)

Sporty SUV-design, men hadde du gjettet hvilket merke den kommer fra hvis du ikke visste det? Foto: Alfa Romeo
Sporty SUV-design, men hadde du gjettet hvilket merke den kommer fra hvis du ikke visste det? Foto: Alfa Romeo

Kreftene går til bakhjulene

Under premieren på Stelvio har Alfa understreket at kjøreglede har stått høyt på prioriteringslista. Dette skal være en SUV for de som virkelig elsker å kjøre bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Los Angeles står den med 2,9-liters V6 bensinmotor, på over 500 hestekrefter. Kreftene går via en åttetrinns automat og ut til alle fire hjulene. Det vil si: Under normale forhold har bilen bakhjulsdrift, så overføres det krefter til forhjulene når det trengs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter hvert er det ventet flere motorer, nederst i utvalget 2-liters bensin og 2,2-liters diesel.

Les også: 60 år etter triumfen kom den unike bilen tilbake

Produseres i Italia

Stelvio deler mye teknikk med andre biler fra Fiat Chrysler-konsernet, i første omgang med familie-SUVer som er på vei fra både Fiat og Jeep.

På denne måten kan konsernet utnytte stordriftsfordelene sine, og holde utviklingskostnadene nede, så godt som mulig. Selve produksjonen skal gjøres i Italia, på samme fabrikk som Giulia nå ruller ut fra.

Konsernet har også luksus-SUVen Maserati Levante. Den plasserer seg et hakk over Stelvio på den interne rangstigen.

Les også: Topp 10: Dette er favorittene til Jeremy Clarkson

(Saken fortsetter under)

Dashbordet er rettet mot føreren, det er grunn til å vente veldig mye utstyr, både på luksus- og komfortfronten. Foto: Alfa Romeo
Dashbordet er rettet mot føreren, det er grunn til å vente veldig mye utstyr, både på luksus- og komfortfronten. Foto: Alfa Romeo

Sterk image

Med lengde på 4,86 meter, er ikke dette en av de største bilene i klassen. Den plasserer seg ved siden av biler som Porsche Macan, BMW X4 og Jaguar F-Pace. Utvalget i denne klassen har eksplodert de siste årene, og Alfa Romeo får mange premium-konkurrenter å bryne seg på. Det betyr også at de må komme opp med en gjennomført bra bil, ellers får den det tøft fra første stund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Imagemessig står Alfa Romeo fortsatt ganske sterkt, men de har en lang vei å gå for å etablere seg som et volummerke. Her er det helt avhengig av å treffe blink med både Giulia og Stelvio.

Designmessig er det fronten som er mest særpreget, her er du overhodet ikke i tvil om at dette er en Alfa. Fra siden er den mer anonym og kunne kommet fra en rekke andre merker. Med med «riktig» farge og store hjul, er det ingen tvil om at dette blir en av de mest sporty SUV-ene på markedet.

Stelvio blir en svært viktig bil for Alfa Romeo, her trenger de en suksess! Foto: Alfa Romeo
Stelvio blir en svært viktig bil for Alfa Romeo, her trenger de en suksess! Foto: Alfa Romeo

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no