Meny

Mazda CX-5: En stor norsk suksess blir ny

Andre generasjon Mazda CX-5 har akkurat debutert, den kommer til Norge neste år. Foto: Mazda

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mazda lå langt nede på det norske markedet da første generasjon CX-5 rullet inn. Men den modellen endret alt, Den ble umiddelbart en bestselger. Nå er det klart for andre generasjon av Mazdas familie SUV.

Da Mazda lanserte SUV-en CX-5 i Norge tilbake i 2012, lå merket i praksis nede med brukket rygg.

Mazda-salget hadde falt i flere år, forholdet mellom importør og forhandlere var i mange tilfeller på frysepunktet – og det en gang så suksessrike merket hadde havnet langt nede på registreringsstatistikkene.

Så kom altså CX-5 og klarte å snu alt dette på hodet.

Hvordan? Mest av alt fordi dette var riktig bil, til riktig tid. En rommelig, praktisk og godt utstyrt familie-SUV – til en pris konkurrentene virkelig slet med å matche.

Debuterer i California

CX-5 ble en suksess fra dag én. Den har vært en av Norges mest solgte SUV-er i en årrekke og holder fortsatt koken, selv om alderen begynner å merkes.

Nå er det straks klart for oppfølgeren. Akkurat nå debuterer andre generasjon CX-5 på bilutstillingen i Los Angeles, California.

Bilen kommer på markedet til neste år, og det er ingen tvil om at dette blir en svært interessant modell for det norske markedet.

Les også:   Mazda tilbakekaller over 5.000 eldre biler i Norge

(Saken fortsetter under)

Mazda har gått for et ganske rent design på andre generasjon CX-5, samtidig som linjene fra forgjengeren er videreført. Foto: Mazda

Har ikke vokst

Mazda har fått mye skryt for design de siste årene. De første bildene av CX-5 viser at de her går for en ganske forsiktig videreføring av dagens modell, samtidig som det ikke skal være tvil om at dette er en helt ny bil.

Fronten er strammet opp, med smale og skarpe lykter og en stor grill. Bakfra er den mer anonym. Sideprofilen er svært lik dagens generasjon, her er Mazda tydelig fornøyd med tingenes tilstand.

Der mange biler gjerne vokser fra generasjon til generasjon, har det motsatte skjedd med CX-5. Akselavstanden er uforandret, men overhengene foran og bak er litt redusert. Det gjør at bilen har blitt 5 millimeter kortere. Samtidig har den blitt litt lavere og litt bredere, noe som bidrar til å gi et litt mer sporty helhetsinntrykk.

Les også:   Test av frontlykter: Bare 2 av 63 bilmodeller hadde bra kjørelys

(Saken fortsetter under)

Det er grunn til å vente tilnærmet like plassforhold som i første generasjon, men ifølge Mazda blir nye CX-5 mer komfortabel og stillere innvendig. Foto: Mazda

7-tommers skjerm

Mazda lover bedre kjøreegenskaper og mer komfort. Karosseriet har blitt stivere, samtidig som støynivået skal være redusert.

Innvendig er det snakk om smartere system for nedfelling av baksetet. Selve setene skal også ha blitt mer komfortable.

På dashbordet troner en 7-tommers infotainmentskjerm, Mazda har imidlertid ikke lagt alle funksjoner til den, her er det fortsatt ganske mange knapper og brytere rundt om på dashbordet. Head up-display er også på plass, dette begynner nå for alvor å bli vanlig i denne klassen.

Les også:   Disse bilmerkene har de mest fornøyde eierne

(Saken fortsetter under)

Et ganske særpreget førermiljø, med stor infotainemtskjerm øverst på dashbordet. Foto: Mazda

Kan stoppe bilen helt

Mye sikkerhetsutstyr og en rekke førerassistenter er også på plass, som seg hør og bør i 2016. Her snakker vi blant annet radarbasert og adaptiv cruisekontroll som kan stoppe bilen helt når det er nødvendig, og skiltgjenkjenning.

Det er ventet at dagens motorutvalg blir med videre til nykommeren, sannsynligvis med lavere forbruk og utslipp. Så langt sier ikke Mazda noe om en eventuell ladbar hybrid-utgave. I det norske markedet hadde det vært perfekt, salget av denne biltypen øker kraftig.

Den har vært en av Norges mest solgte SUV-er helt siden introduksjonen i 2012, nå er det klart for helt ny utgave av Mazda CX-5. Foto: Mazda

Les også: 

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært