Meny

Nei, dette er ingen vanlig stasjonsvogn fra Volvo

Polestar er ett helt nytt konsept fra Volvo -og for de som liker fart og spenning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Volvo lanserer nå skikkelig sinna utgaver av Volvo S60 og V60, nemlig Polestar performance utgaver.

Priser:

Volvo S60 Polestar: 1.008.800,-

Volvo V60 Polestar: 1.023.300,-

_____________________________

Historien om Polestar:

  • Polestar ble grunnlagt tilbake i 1996, under navnet Flash Engineering. Suksessen uteble ikke. Allerede samme år vant de STCC-mesterskapet med Volvo 850.
  • Selskapet endret navn til Polestar i 2005. Det skulle representere det kalde nord-Sverige med polarstjernen, og samtidig gi assosiasjoner til «pole position» og «star of racing»
  • Et annet viktig år for Polestar var 2009 da de ble offisiell «Performance partner of Volvo», med sin «Polestar Performance Optimalisation», og kunne tilby dette til vanlige Volvo-biler med turbomotor.
  • Polestar satte flere rekorder i STCC i 2009-sesongen med sin Volvo C30. Robert Dahlgren og Tommy Rustad tok alle «pole positions», en rekord som fortsatt står den dag i dag. De tok også både fører- og team-tittelen dette året. Tommy Rustad tok fører-tittelen etter en tøff sesong mot Thed Bjørk i sin BMW.
  • Enda en milepæl skjedde i 2014 da de lanserte Volvo S60 og V60 Polestar i åtte markeder i verden,
  • Nå har altså Volvo kjøpt «Performance”-delen av Polestar. Racing-delen av Polestar fortsetter under navnet Cyan Racing.

Mange forbinder Volvo med tradisjonelle verdier som slitestyrke, folkelighet, sikkerhet og familievennlighet. Noe som slett ikke er feil.

De siste par årene har fokuset i tillegg blitt dreid mot premium og mer vekt på design også. Noe de har lyktes ikke bare godt, men svært godt med på sine nye 90-serie-biler.

Men direkte sporty og rå, det har de liksom aldri vært i manges øyne. Joda, vi husker modeller som Volvo 240 turbo, Amazon 123 GT og 850 T-5R. Til og med førsteplasser i Safarirally fra 1965 kan de skilte med. Tøft nok dette, for all del. Men ingen kommer videre ved å hvile på sine laurbær. Ei heller Volvo.

Kommer med performace-modeller

Nå som Volvo har både sagt og ikke minst gjort alvor av å gå premium, må de stå løpet ut. Med uttrykket «å gå premium» ligger det ofte en forståelse av at man skal matche BMW, Audi og Mercedes. Ikke de letteste bilmerkene å skubbe seg på det.

Vi våger påstanden om at Volvo har klart det, eller i det minste er på god vei til å klare det.

Men en ting hadde de tyske bilmerkene som Volvo ikke har. Nemlig fabrikkbygde performace-modeller. BMW med sine M-biler, Audi med S og RS og Mercedes med AMG.

Det hverken ville eller kunne Volvo sitte stille og se på. De handlet. Bokstavlig talt. De har nemlig kjøpt performace-delen av samarbeidspartneren gjennom mange, mange år, Polestar.

Les også:   Volvos nye luksusbil har bare plass til tre

(Saken fortsetter under)

Volvo + Polestar = sant

Volvo S60 og V60 Polestar

Resultatet så langt er versting-utgaver av Volvo S60 og V60.

Om vi begynner under panseret, finner vi en firesylindret motor på 2 liter som yter 367 hestekrefter og 470 Nm i moment. Det er nok til å sende bilene fra 0-100 km/t på henholdsvis 4,7 sekunder (S60) og 4,8 sekunder (V60).

Bilene har optimalisert automatgir, med hendler på rattet for manuell giring. Firehjulsdriftsystemet er levert av Haldex. Her har man mulighet til å slå av stabilitetskontrollen (ESC) for mer aktiv kjøring. Kort fortalt får man mer krefter på bakhjulene ved start og svingkjøring, og mer krefter på forhjulene i høy hastighet rett framover.

Bilene har ombygget understell, med blant annet andre støtdempere og fjærer, som er 80 prosent stivere enn det man får på R-Design. De har også andre stabilisatorstag som er 15 prosent stivere, enn på nevnte R-Design. De kraftig bremsene er levert av Brembo og for at de skal få plass, har man montert 20-toms felger og dekk i dimensjonen 245/35x20.

(Saken fortsetter under)

Polestar bygger sinna utgaver av Volvo S60 og V60.

Bilene har også annen frontleppe og større spoilere bak for bedre aerodynamikk. Sportseksosanlegg med 3,5-toms enderør er også på plass.

Innvendig finnes sportsstoler i eget design i sort nubuck / skinn med blå kontrastsømmer.

I første om gang er det kun Volvo S60 og V60 som kommer i Polestar utgave. Men det er jo lov å håpe at flere vil dukke opp etter hvert. For eksempel V40 kunne jo blitt en lite, tøff rakker i Polestar-utgave.

Les også:   Tesla sliter, og Volvo og Volkswagen stuper

(Saken fortsetter under)

Thomas Andresen er optimist og regner med å selge flere titalls eksemplarer av millionbilen i Norge.

Mellom 30 og 50 biler i året

– Vi regner med å selge et sted mellom 30 og 50 slike biler i året, forteller Thomas Andresen som er produktsjef hos Volvo Cars Norge.

Han legger til:

– Selv om bilen er potent, så er den allikevel komfortabel nok til fungere som hverdagsbil på alle veier og i all slags vær – hele året. For de som vil oppgradere sin S60 eller V60, eller synes en fabrikkbygget Polestar blir for voldsomt, kan vi også tilby forskjellige pakker.

Vi har hjulpakker, chassispakker og en luftinntak- og eksospakke. Eller en helt komplett pakke som også inneholder noen interiør og eksteriørdetaljer. Dette er en spennende og viktig del av Volvo utvikling og vi er veldig glade for å kunne tilby dette til våre kunder.

Mellom 30 og 50 nordmenn skal etter planen kjøpe disse til over 1 million kroner hvert år.

Les også: 

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært