Meny

Slik ser det ut når et folkelig merke snobber oppover

Ford har endelig fått en klar toppmodell igjen i Europa. Nå kommer den store SUV-en Edge også i Vignale-versjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå kommer Ford Edge Vignale. Les testen:

Ford har manglet en klar toppmodell i Europa i mange år. Etter en skikkelig glideflukt i salget, forsvant storbilen Scorpio tilbake på 1990-tallet. Den ble aldri erstattet, og hverken Mondeo eller SUV-en Kuga har klart å appellere til bilkunder som ønsker seg noe mer eksklusivt enn gjennomsnittet.

Men det ble endret tidligere i år, da den nye SUV-en Edge kom til Europa og Norge. Denne bilen er resultatet av det merket selv kaller ”One Ford”. Tanken er at samme bilmodell skal kunne selges i en rekke markeder, bare med små endringer.

Edge er produsert i USA. Der borte blir den sett på som en kompakt SUV, men her hjemme går den inn i klassen for velvoksne familier-SUVer. Størrrelsesmessig plasserer den seg litt mellom klassene. Større enn for eksempel Audi Q5, men mindre enn Q7.

Nå kommer Edge også i en eksklusiv Vignale-versjon, med startpris på 660.000 kroner. Da snakker vi mye penger for en SUV med Ford-merke i grillen. Vi har vært i Østerrike og prøvekjørt nykommeren.

Designet er sporty og gjør ingen forsøk på å skjule at dette er en stor bil.

Hvordan er den å kjøre?

Edge er en velkjørende bil. Den deler understell med blant andre Mondeo og S-Max, og er framfor alt svært komfortabel. Samtidig er kjøreegenskapene stramme nok til at den gir en god kjøreopplevelse.

Ford har jobbet mye med støydempingen her. Det gjør at det er imponerende stille inne i bilen, også i motorveihastigheter. Gode seter trekker også opp, dette er en super bil for langkjøring.

Ford har jobbet med detaljene innvendig, særlig på setetrekk og dashbord. Likevel henger det ikke heeelt sammen.

Les også:  Brukt Mondeo? Det er er smart familiebil-kjøp

Hvordan er plassen?

Ford har ikke falt for fristelsen å putte inn to ekstra seter bakerst. Dette er en femseter, og det gir rikelig plass for både passasjerer og bagasje. To voksne sitter veldig godt i baksetet, bare bredden legger litt begrensninger på at tre sitter godt her.

Foran er det lyst og luftig. Pluss for store og dype koppholdere i midtkonsollen, og flere praktiske rom rundt omkring i bilen.

Bagasjerommet svelger unna 610 liter, det er meget bra til denne biltypen å være.

610 liters bagasjerom vitner om at dette er en stor SUV.

Les også:  Denne Forden er like stor som en hytte

Går den bra?

Edge Vignale kommer i starten med to motoralternativer, 2-liters diesel på henholdsvis 180 og 210 hestekrefter. 180-hesteren blir sannsynligvis den mest vanlige i Norge.

Den er sterk og seig, men ikke spesielt kjapp. 0-100 km/t tar for eksempel 9,9 sekunder. Det er ikke imponerende, og du må presse motoren skikkelig ved for eksempel forbikjøring. Kickdown gir ikke helt det trøkket vi burde kunne vente at en motor med såpass mange hestekrefter.

Noen av årsaken er nok vekten. Edge er tung, egenvekten er på hele 1.912 kilo. Snittforbruket er på 0.59 liter/mil, heller ikke det spesielt imponerende.

Interiøret er en blanding av lekre detaljer og litt mye hard og svart plast. Kommer du rett over fra en premium-konkurrent, kan du nok bli litt skuffet her.

Les også:  Denne bilen slanket seg 325 kilo!

Finest utenpå eller inni?

Vignale-pakken betyr ekstra pynt, både utvendig og innvendig. På utsiden skal du ha god peiling på Edge for å se forskjellen. Grillen og fronten er litt endret, ellers handler det i stor grad om listverk og detaljer.

Mange synlige sømmer rundt om på dashbordet.

Men alle Edge-merkene er borte. Her er det bare Ford-logo og Vignale-emblemer. Edge er i utgangspunktet en av de mest sporty utseende bilene i klassen. Det er den også i denne utgaven.

Innvendig har det skjedd mer. Spesielle setetrekk i mykt skinn er på plass. Det er også store doser skinn (med synlige sømmer) på dashbordet og i dørsidene. Dette ser isolert sett eksklusivt ut, men helhetsinntrykket er at det blir for lite gjennomført. Det hjelper ikke helt med fint skinn, så lenge midtkonsollen har store doser hard, svart plast. Her har Ford gjort det litt halvveis. Kommer du fra for eksempel en Audi Q5, blir dette nedtur. Da står den seg langt bedre sammenlignet med de mer folkelige bilene i klassen.

Størrelsesmessig plasserer Edge seg litt mellom konkurrentene. Det gjelder forsåvidt også prisen.

Les også:  Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium

…og hva er konklusjonen

Ford Edge er på mange måter en bra bil, og i Vignale-utgave får den også ekstra luksusfaktor. Samtidig øker prisen, denne starter altså på 660.000 kroner. Går du for utgaven med 210 hk, øker prisen til 705.000 kroner.

I utgangspunktet høres det for mye ut, og prisen er nok også egnet til å skremme bort en del kunder. Til Fordens forsvar må vi legge til at MYE utstyr er inkludert i prisen. Sammenligner du med premium-merkene, vil du oppdage at de fort blir mye dyrere, selv om startprisen kan være lavere.

Den store utfordringen blir egentlig om Edge kan forsvare prislappen i forhold til de mer folkelige femseters-SUVene. Biler som VW Tiguan, Honda CR-V og Toyota RAV4 gir ikke like mye luksusfølelse, men samtidig gjør de mye av det samme som Edge, men til en lavere pris.

Edge Vignale kommer neppe til å selge veldig mye, til det blir prisen i høyeste laget. Men selv om den faller gjennom på enkelte områder, er den en reell utforder til premiumbilene i klassen på flere andre.

Alle Edge-merkene er fjernet på denne bilen, her er det kun Vignale som gjelder.

Les også:

Test: Volvos stasjonsvogn blir en storselger - men ikke akkurat denne

Test Audi A4 Avant: – Holder ikke dette – da har du kanskje et potensproblem...

Den begynner å bli gammel, men selger imponerende bra

FORD EDGE VIGNALE

Modell: 2,0 TDCI AWD

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 180 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 9,9 sekunder

Toppfart: 200 km/t

L/B/H: 480/192/169 cm

Bagasjerom: 610 liter

Forbruk: 0,59 l/mil

Pris fra 660.000 kroner

Motor
Populært