Meny

Nordmenn står i kø – snart kan det bli skikkelig priskutt

De ladbare modellene til Mercedes er svært populære i Norge - enten det gjelder elbilen B-klasse Electric Drive, eller de ladbare hybridene GLC 350e /GLC 350e Coupe eller C350e. Fra nyttår kan avgiftene på de to sistnevnte reduseres med opptil 40.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De ladbare modellene til Mercedes er så til de grader godt mottatt på det norske markedet. Med de foreslåtte nye avgiftene, kan dessuten prisen bli redusert med opptil 40.000 kroner fra 1. januar.

Ladbare hybrider er det hotteste på bilmarkedet i Norge akkurat nå. For mange er de det beste fra to verdener: De gjør at en kan slippe rekkeviddeangsten, samtidig som teknikken ansees som miljøvennlig.

Et resultat av det siste, er at disse bilene slipper svært billig unna de norske avgiftene.

Og enda mer gunstige kan mange av dem bli i 2017. For det legges nemlig opp til en avgiftsendring i budsjettforslaget til finansminister Siv Jensen.

Mindre vekt på effekt

Her blir vekt og hestekrefter mindre viktig, mens avgiftene på oppgitt forbruk og utslipp skjerpes.

Mercedes er blant merkene som har hatt stor suksess med sine ladbare modeller i Norge. To av dem, C 350e og GLC 350e, har det vært lange ventelister på allerede. Begge disse har høy effekt, med henholdsvis 279- og 320 hk.

Om Jensens forslag til statsbudsjett får gjennomslag, blir avgiftene på disse bilene redusert med rundt 36.000 kroner (C 350e) og 40.000 kroner (GLC 350e).

Les også:   Mercedes-AMG skal bygge verdens råeste bil

(Saken fortsetter under)

Den ladbare utgaven av C-klasse, C350e, blir levert både som sedan og stasjonsvogn.

– Venter og ser

Vi har spurt vikarierende PR-ansvarlig hos Mercedes i Norge, Audun Hermansen, om en eventuell avgiftslette vil gjøre at prisen ut til kunden også blir lavere.

– Vi forholder oss til at budsjettforslaget fra regjeringen er nettopp det, et forslag. Vi vet mer 8. desember og avventer endelig avgjørelse til da. Prisen neste år vil også blir påvirket av betingelser og justering fra fabrikk, samt valutasituasjon, sier Hermansen.

Økt kvote til Norge

C 350e er den mellomstore familiebilen til Mercedes, som er på størrelse med Audi A4 og BMW 3-serie.

GLC 350e bygger på samme plattform som C-klassen, og konkurrerer først og fremst mot BMW X3 og Audi Q5.

Sammen med den elektriske flerbruksbilen B-klasse Electric Drive, er dette Mercedes mest populære modeller akkurat nå.

– Når det gjelder C350e og B-klasse Electric Drive har vi klart å forhandle oss fram til økte kvoter fra fabrikken, som gjør at leveringssituasjonen på disse er blitt svært god, forteller Hermansen videre.

Hvor mange eksemplarer de vil selge i løpet av 2016 vil han imidlertid ikke ut med.

Les også:   Nå går Mercedes-suksessen ned i pris

SUV-coupe

Når det gjelder SUVen GLC, har den nettopp fått en litt mer sportslig søstermodell – nemlig GLC Coupe. Dette er en SUV med firedørs coupe-karosseri. Mercedes tar med den opp kampen om kundene som tidligere kun har hatt BMW X4 som alternativ.

GLC Coupe har nettopp kommet til de norske forhandlerne. Og den ladbare utgaven, 350e, koster drøyt 600.000 kroner.

Leveringstiden både på GLC 350e og GLC Coupe 350e er estimert til høsten 2017. Det vil med andre ord si at du må vente et knapt år, om du bestiller nå.

Les også:   Nå kommer Mercedes med sin første pickup

(Saken fortsetter under)

Det er lange ventelister for de som ønsker seg SUVen Mercedes GLC 350e. Bestilles du nå, får du først bilen til høsten neste år.

Slik unngår du ventetiden

Om du ikke orker å vente helt til neste høst, må du rett og slett se deg om på bruktmarkedet. Der kan du riktignok ikke spekke bilen din akkurat slik du selv ønsker, men du får den i alle fall med en gang.

I skrivende stund ligger det fem GLC 350e til salgs på finn.no – med priser fra 739.000 kroner. Startprisen på disse hos Mercedes er 559.000 kroner.

C 350e er også tilgjengelig på bruktmarkedet. Her ligger det 14 biler til salgs, med priser fra under 500.000 kroner. Disse koster fra 473.000 kroner.

B-klasse Electric Drive er det blitt et svært godt utvalg av på bruktmarkedet. Vi fant over 40 biler - med priser helt ned i drøyt 200.000 kroner.

Les også: 

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært