Endelig får Alfa Romeo modellen som kan gi skikkelig comeback

Alfa Romeo Giulia finnes bare som sedan i dag. Men det kan endre seg til neste år. Velinformerte Autonews mener nemlig det er klart for stasjonsvogn da.
Alfa Romeo Giulia finnes bare som sedan i dag. Men det kan endre seg til neste år. Velinformerte Autonews mener nemlig det er klart for stasjonsvogn da.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sedanen Giulia har fått en god mottagelse, og nå hevder velinformert nettsted at den også vil komme som stasjonsvogn. Det blir svært viktig for salget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De er elsket av bilentusiastene og har en knallsterk merkevare: Men alt har likevel ikke gått på skinner for Alfa Romeo.

De siste årene har vært preget av modelltørke. Alfa-modellene har blitt gamle, oppfølgerne har latt vente på seg – og salget har stupt.

Her har Alfa Romeo i stor grad vært offer for en av de største fusjonene innen bilbransjen. Deres eierselskap Fiat har tatt over amerikanske Chrysler. Og i kjølvannet av det kom en lang periode med mange strategier og mye planlegging, mens nye bilmodeller lot vente på seg.

La en demper på salget

Tidligere i år kom en modell som blir helt avgjørende for at Alfa Romeo skal løfte seg igjen, nemlig Giulia. Det er en bil på størrelse med BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse.

I starten ble den lansert kun som sedan, noe som legger en klar demper på salget, ikke minst her hjemme. For svært mange kjøpere i denne klassen er det nemlig stasjonsvogn som gjelder. Alfa Romeo har ikke villet si noe om en slik modell er på gang eller ikke, men nå hevder det velinformerte bransje-nettstedet Autonews at stasjonsvogn kommer, sent neste år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå får Alfa Romeo en spennende nyhet

Øke salget kraftig

Den vil nok også behøves, hvis Alfa skal klare salgsmålet som er på mellom 75.000 og 100.000 Giulia-eksemplarer årlig, det er mer enn hele merket Alfa Romeo endte på i fjor.

Da solgte de ikke mer enn 70.000 biler og var med det helt i randsonen til å kunne kalles en volumprodusent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre målsetning hos Fiat Chrysler Automobile (FCA) som eier Alfa, er å selge 400.000 Alfaer, allerede i 2018.

Les også: 60 år etter triumfen kom den unike bilen tilbake

(Saken fortsetter under)

Dette bildet av kommende Alfa Romeo Stelvio på samlebåndet lekket ut tidligere i år. Nå er det ikke lenge til den debuterer offisielt.
Dette bildet av kommende Alfa Romeo Stelvio på samlebåndet lekket ut tidligere i år. Nå er det ikke lenge til den debuterer offisielt.

Kommer også med SUV

De skal investere fem milliarder euro i produktutvikling, det første resultatet av disse pengene er altså Giulia.

Merket gjør seg også klare til premiere på en annen stor nyhet. Neste måned skal nemlig SUV-en Stelvio vises for første gang, på bilutstillingen i New York. Med den får Alfa endelig en modell i en bilklasse som vokser fort, over hele verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Håpet er at både Giulia og Stelvio skal klare å konkurrere mot de tyske premiummerkene i klassen, og salgsmessig bite godt fra seg mot disse.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no