Test: Volvos stasjonsvogn blir en storselger - men ikke akkurat denne

Volvo V90 er en av årets mest spennende familiebiler. Det handler ikke bare om design, heller. Dette er en svært god bil å kjøre.
Volvo V90 er en av årets mest spennende familiebiler. Det handler ikke bare om design, heller. Dette er en svært god bil å kjøre.

Vi har testet en av årets mest spennende nybiler: Nemlig Volvo V90. Her i T5 utgave med stor bensinmotor - trolig vil ikke denne utgaven selge like bra som andre utgaver av V90.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Volvo V90 T5

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 254 hk/350 Nm

Forbruk: 0,68 l/mil

0-100 km/t: 7 sek.

Toppfart: 230 km/t

Bagasjerom: 560 / 1526 liter

Lengde x bredde x høyde: 493 x 189 x 147 cm

Startpris: 492.000 kroner (150 hk, diesel)

Pris testbil: 860.970 kroner

Volvo er endelig klar med sin nye, store stasjonsvogn: V90. De er på en måte uoffisiell verdensmester i stasjonsvogn – etter flere tiår med det Volvo selv kaller Herregårdsvogner.

Volvo har slått seg opp på sikkerhet, praktiske løsninger og god plass, og ble etterhvert selve ikonet på en familiebil. Når du ble etablert og fikk barn, skulle du liksom ha en Herregårdsvogn og hund. Da var du i mål!

Når det nå er klart for en helt ny modell, er det med nye ideer og et litt annet fokus enn før. Sikkerhet er ikke noe å diskutere, det vil alltid være en grunnpilar hos Volvo, men design er løftet opp på bekostning av plass, og premiumfølelse har fått en enda sterkere posisjon.

Jeg var til stede under avdukingen av V90 i Sverige i fjor høst. Tenk det, Volvo samlet presse fra hele verden bare for å se en bil bli avduket. Det var ingen som fikk kjøre den. Det sier litt om hva som har skjedd hos den svenske bilprodusenten de siste årene. Det er ikke til å stikke under en stol at dette er en av de bilene jeg har vært mest spent på å prøve i 2016.

Les også: Nå flyttes produksjonen av Volvo S90 til Kina

(Saken fortsetter under)

Bak rattet i Volvo V90 vil de fleste trives godt. Komfortable stoler og et oversiktlig og praktisk interiør er noe av grunnen til det.
Bak rattet i Volvo V90 vil de fleste trives godt. Komfortable stoler og et oversiktlig og praktisk interiør er noe av grunnen til det.

Hvordan er den å kjøre?

La oss først slå det fast med en gang: Setene lever opp til ryktet Volvo har skaffet seg gjennom mange år – de er svært gode! For alle som kjører mye bil, er det viktig. Det er mange justeringsmuligheter, og dessuten ser de veldig bra ut.

Skal du ha en stor og romslig stasjonsvogn, er V90 helt klart blant de mest komfortable du kan få tak i. Den heller mer i retning av Mercedes enn BMW, for å si det sånn.

Men det er justertbart understell, som gjør at både styring, girkasse og respons kan strammes opp. Du kan også velge komfort og eco – eventuelt stille inn de ulike parameterne selv (individual).

Det merkes at bilen vi disponerer ikke har firehjulsdrift. Her er det kun forhjulene som sørger for framdriften. Siden testbilen har en kraftig motor, betyr det at du må holde godt fast ved sterk akselerasjon. Ellers vil fronten «hoppe rundt».

Den åttetrinns automatgirkassen er bedre enn vi har vært vant med fra Volvo. Her skjer ting effektivt, samtidig som det ikke går utover komforten.

Les også: Volvos nye luksusbil har bare plass til tre

(Saken fortsetter under)

Du skal være rimelig kravstor, om du ikke finner deg til rette i dette baksetet.
Du skal være rimelig kravstor, om du ikke finner deg til rette i dette baksetet.

Hvordan er plassen?

Volvo har tatt et aldri så lite verdivalg her. For selv om bilen har vokst, sammenlignet med V70, er ikke bagasjerommet blitt større. Det er mindre!

Totalt tar det 560 liter. Legger du ned ryggen på baksetene, øker det 1.526 liter.

Her er det faktisk blitt litt mindre plass enn det var i forgjengeren V70.
Her er det faktisk blitt litt mindre plass enn det var i forgjengeren V70.

Det er slett ikke dårlig, og holder for mange familier. Men likevel er det ganske langt unna å være størst. E-klasse stasjonsvogn har for eksempel på 640 liter.

I baksetet er det imidlertid svært romslig, med god plass til beina og tilstrekkelig takhøyde. Her får du rett og slett litt limousinefølelse. Det hjelper også med svært gode seter!

Foran er det mer av det samme: God plass i alle retninger.

Les også: Etter 1.400 kilometer: Så bra er Volvos nye storbil

Finest utenpå eller inni?

V90 minner mye om storebror, og storselgeren, XC90. De nye Tors Hammer-LED-lysene er på plass, en kraftig og blank grill – kombinert med en ganske kraftig frontfanger. Det hele gir et imponerende inntrykk.

Du blir lagt merke til når du kommer kjørende i en Volvo V90.
Du blir lagt merke til når du kommer kjørende i en Volvo V90.

Profilen er også langt mer moderne enn vi er vant med fra Volvo. Blant annet er ikke bakluka rett, lenger. Nå lener den seg framover, og det gir bilen et mye mer sportslig preg, selv om det altså bidrar til å minske bagasjeplassen.

Hekken er ikke direkte vakker, og Volvo holder fast på de «stående» baklysene sine. Men den har særpreg, og akkurat det er mangelvare på mange nye biler.

Stilig display for klimaanlegget og varme i setene bak.
Stilig display for klimaanlegget og varme i setene bak.

Når folk ser en V90 komme rullende, legger de merke til den. Den har en helt klart tilstedeværelse.

Interiøret er også svært preget av XC90. Det gir høy premiumfølelse, mye er dekket av mykt skinn. Integrert i dørene er noen tøffe høyttalere fra Bowers & Wilkins stereoanlegget (ekstrautstyr, 30.000 kroner), og som gir en solid lydopplevelse.

Infotainmentsystemet er ypperlig, med den store og høyreiste touch-skjermen i sentrum. Her lå Volvo i mange år langt bak konkurrentene, nå er de blant de beste i klassen.

Vi klarer ikke å bestemme oss for hva vi liker best. Uavgjort!

Les også: Volvos storselger kan bli helt ny neste år

Går den bra?

Det er ikke akkurat det som blir volum-modellen til Volvo vi har fått fingrene i. T5-betegnelsen avslører at dette er bensinmotoren på solide 254 hk. I dette segmentet velger de fleste fortsatt diesel, hybrid eller en mindre bensinmotor.

Instrumentene er dynamiske, her med sport-utseendet.
Instrumentene er dynamiske, her med sport-utseendet.

Det er som nevnt heller ikke 4x4, hvilket betyr at forhjulene tidvis har mer enn nok å holde styr på. Det blir litt hopp og sprett, under sterk akselerasjon. Og selv når du er oppe i fart, er det greit å holde godt i rattet under pådrag.

Selv om den er sprek, er det ikke mer enn det bør være med en såpass kraftig motor. 0-100 km/t tar 7 sekunder blank. Mercedes E-klasse 250, med «bare» 211 hk, bruker kun 0,2 sekunder mindre på samme øvelse, mens BMW 528i med 245 hk, klarer det på kjappe 6,4 sekunder.

Forbruket er imidlertid meget bra. 0,68 l/mil tåler sammenligning med de beste i klassen.

Les også: Vi tok med Volvos toppmodell på fjelltur

Konklusjonen:

Volvo har tatt et litt modig valg, når du valgte design og følelser, framfor plass og fornuft. Men vi synes det har vært et smart valg. Kombinert med et betydelig løft når det kommer til opplevd kvalitet, kan Volvo for alvor melde seg på i kampen mot de tyske statusmerkene.

Prisen begynner å bli høyere, men ikke mer enn at de fortsatt ligger noe lavere enn BMW, Audi og Mercedes.

V90 T5 er en flott bil, men vi ville nok valgt firehjulsdrift i kombinasjon med en såpass sterk motor som det er i testbilen.

Også har Volvo fortsatt fordelen av å være litt «klasseløs». Den fungerer like godt i alle sosiale sammenhenger, enten det er som kongelig kjøretøy eller familiebil for familien Olsen borti gata. Men de risikerer nok å bli stemplet litt mer som «snobbete», nå som designet er blitt såpass utagerende.

Volvo har for alvor plukket opp hansken, og skal bryne seg på tyske statusbiler. Med V90 har de virkelig fått sterke kort for hånden.
Volvo har for alvor plukket opp hansken, og skal bryne seg på tyske statusbiler. Med V90 har de virkelig fått sterke kort for hånden.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden