Test Audi A4 Avant: – Holder ikke dette – da har du kanskje et potensproblem...

Audi A4 er ny, men definitivt seg selv lik. På godt og vondt. Foto: Mats Brustad.
Audi A4 er ny, men definitivt seg selv lik. På godt og vondt. Foto: Mats Brustad.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har testet nye Audi A4 med stor motor og mye utstyr.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi A4 2,0 Avant

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 252 hk / 370 Nm

0-100 km/t: 6 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,61 l/mil

L-B-H: 473, 184, 143 cm.

Vekt: 1.540 kg.

Pris fra: 573.300 kr.

Pris testbil: 824.000 kroner

Nye Audi A4 var etterlengtet da den dukket opp på høstparten i fjor. Den forrige kom nemlig helt tilbake i 2007 og selv om den hadde fått noen oppdateringer underveis, begynte alderen å tynge.

Erkerivalene BMW 3-serie og Mercedes C-klasse er nyere og disse bilene kjemper i stor grad om de samme kjøperne.

A4 er en av Audis aller viktigste modeller. Bare her i Norge har 40.000 kunder valgt nettopp A4 siden den dukket opp første gang i 1994.

Konkurransen i segmentet blir stadig tøffere.

Hvordan holder nye A4 stand mot disse skal vi finne ut nå. For vi er utstyrt med et svært velutstyrt eksemplar av arten.

Du får A4 fra 358.000 kroner. Mens vår testbil koster godt over det doble. Motoren er en 2-liter bensin på 225 hk, den har det meste av utstyr og koster ubeskjedne 824.000 kroner.

Kjøreglede: 6/6

(Saken fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Pent, ryddig og sporty interiør med påkostede materialer.
Pent, ryddig og sporty interiør med påkostede materialer.

Du merker det med en gang. Nye A4 kjører nesten uforskammet bra. Den er stillegående og komfortabel, men byr også på en klart sporty side, med presis styring og fast hjuloppheng.

Sittestillingen er lav og hinter klart mot det sporty, setene gode, rattet er lite, tykt og godt. Styringen er lett og presis. Hjulopphenget kombinerer det sporty og det komfortable, på en forbilledlig måte.

Bilen er svært stillgående og byr på god oversikt. Den er fortsatt lettkjørt selv om den har vokst noe i lengden.

Man føler seg rett og slett vel ombord her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette kjører de mest tilfredse bileierne i Norge

Interiør / plass: 5/6

(Saken fortsetter under bildet)

Avant, eller stasjonsvogn om du vil, er den som selger desidert best. Foto: Mats Brustad.
Avant, eller stasjonsvogn om du vil, er den som selger desidert best. Foto: Mats Brustad.

Nye A4 har som nevnt blitt større. Litt lengre og har dermed også fått lengre akselavstand. Noe som bidrar med bedre innvendig plass enn tidligere. Særlig i baksetet og bagasjerommet. Men det er allikevel ikke noen noen last-sluker vi snakker om her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet er på helt greie 505 liter, det er en del mindre enn det vi finner for eksempel i VW Passat og Toyota Avensis.

Sammenlikner vi med BMW-3 serie og Mercedes C-klasse så byr disse på henholdsvis 495- og 490 liter. Små marginer, men dog i A4-ens favør.

Denne bilen er også en oppvisning i hva Audi kan by på. Her finnes Audi Phonebox hvor du får opp dine egne mobiltelefon-apper på bilens skjerm med spillelister etc. Snasent! Den har også Audi Virtual Cockpit, altså digitale instrumenter som kan varieres, og med mulighet til å få navigasjonskjermen også mellom instrumentene.

Den har aktiv lane assistent og korrigerer kursen selv om du krysser veimerkingen, den har skiltgjennkjenning, automatisk nødbrems, filskiftvarsler - ja egentlig det meste man for kjøpt for penger.

(Saken fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen
252 hestekrefter, fantastisk girkasse og firehjulsdrift gir det som kanskje er klassens beste drivlinje.
252 hestekrefter, fantastisk girkasse og firehjulsdrift gir det som kanskje er klassens beste drivlinje.

Motor: 6/6

Motoren er som nevnt en 2-liters bensinmaskin på småsinte 225 hk. Holder ikke det, så har du antagelig et potensproblem. Selvfølgelig må man grave litt dypere i lommeboka, enn om man går for en 150 hk, eller 190 hk motor. Men det er litt gøy også da, selv om det ikke nødvendigvis er en veldig fornuftig prioritering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr uansett et solid kraftoverskudd. Alltid. 0-100 km/t gjøres unna på bare 6 sekunder. Toppfarten begrenses til 250 km/t, elektronisk.

Samtidig byr bensinmotoren på behagelig stille og vibrasjonsfri gange, men den mangler litt bunndraget og momentet vi gjennom mange år har vennet oss til fra sterke og seige dieselmotorer.

S-Tronic dobbeltcluctch-girkassa byr som alltid på kjappe og presise skift og sammen med quattro firehjulsdrift er nok denne drivlinjen kanskje den aller beste i dette klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Snobbe-Audien har blitt billig på bruktmarkedet

(Saken fortsetter under bildet)

Grå utenpå og grå inni, men sportsetene er svært gode å sitte i.
Grå utenpå og grå inni, men sportsetene er svært gode å sitte i.

Design: 4/6

Audis grunndesign kjennes nesten skuffende godt igjen fra tidligere generasjoner. Du skal være kjenner for å se forskjellene. Men de er der.

Den har blitt mer kantete, markant og med mer karakter. Den framstår som både sportslig og elegant utvendig, med godt avstemte proposisjoner. Den oppleves mer som pen og elegant, enn direkte spennende. Testbilens gråfarge og litt kjipe felgdesign hever heller ikke akkurat spenningsfaktoren. Men S-line-pakke trekker opp.

Innvendig har det skjedd mer. Sporty eleganse er gjennomgangstema også her. Materialer og og finish holder høy kvalitet og interiøret oppleves som luksuriøst og bekvemt, samtidig som det er minimalistisk, nesten litt race-inspirert.

Les også: Bruktbilen fra helvete ble nordmenns drømmebil

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Pent, ryddig og sporty interiør med påkostede materialer.
Pent, ryddig og sporty interiør med påkostede materialer.

Miljø / Økonomi: 4/6

Du får Audi A4 for 344.000 kroner. Vår testbil har en startpris på 573.000 kroner. Men som så ofte før - smaker det så koster det. 824.000 kroner er en frisk pris. Det begynner å bli en del annet morsomt å få kjøpt for de pengene.

Men det er det samme for BMW og Mercedes. På den annen side, så har disse bilene vært forholdsvis lettsolgte, selv om det selvfølgelig må påregnes en frisk avskriving om man regner i kroner. Regner man i prosent ser det hyggeligere ut, selv om resultatet er det samme.

Fabrikkgarantien er på 5 år eller 100.000 kilometer.

Forbruket er oppgitt til 0,61 l/mil og må sies å være hyggelig, mens CO2-utslippet er 139 g/km. Ikke ille det heller.

(Saken fortsetter under bildet)

Sporty eleganse i praktisk innpakning. Foto: Mats Brustad.
Sporty eleganse i praktisk innpakning. Foto: Mats Brustad.

Konklusjon: 5/6

Selvfølgelig har Audi A4 aldri vært bedre, større, finere og mer moderne. Alt annet ville vært krise. Den kjører svært bra, teknologien, alt det nye utstyret assistanse-løsningene fungerer prikkfritt, som forventet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er egentlig svært lite å sette fingeren, og å rakke ned på. Ingenting faktisk.

Man må titte litt til konkurrentene. Den makter ikke helt å by på samme upper class-følelse som Mercedes C-klasse og selv om drivlinjen er fremragende byr den ikke helt på samme kjøreglede som BMW 3-serie.

Men den plasserer segi en nisje innimellom disse. Med sporty eleganse som det sterkeste kortet og kanskje med et litt diskret utvendig design som det svakeste.

Konklusjonen blir: Bilen er gullende god, men kanskje litt for A4.

Les også: Vi har kjørt nye A4 Allroad

Saken er først publisert på Broom