Volvos nye luksusbil har bare plass til tre

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjett hvor du skal oppbevare skoene! Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo er tuftet på å være familievennlig, i front på sikkerhet og tilby god plass.

Men de siste årene har fokus flyttet seg mot også å ta opp kampen om premiumkundene.

Så langt tyder mye på at de lykkes med sin nye satsning. Både andre generasjon XC90 og nye V- og S90 innebærer betydelige løft i forhold til tidligere modeller.

Men det stopper ikke der. De kinesiske eierne av Volvo, Geely, er i full gang med å tilby reinspikka luksusbiler også. Disse bilene bygges i Kina.

Plass til tre

Nå har Volvo sluppet informasjon om den siste direktørbilen i rekken: S90 Excellence.

Den bygger på et kjent konsept: Man tar en «vanlig» familiebil, som i dette tilfellet er S90, og bygger den om.

I Excellence-utgaven er det bare plass til to i baksetet – mens sjåføren får sitte alene foran, etterom passasjersetet der er en saga blott. Disse bilene bygges tross alt for kunder som har egne sjåfører.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik skal Citröen friste oss med luksusbil

Lounge Console

I stedet for to seter foran, blir passasjersetet gjort om til det Volvo kaller Lounge Console.

Denne enheten inneholder en skjerm som kan heves og skjules, og er dessuten en praktisk oppbevaringsboks for sko.

– Poenget er at kunder som skal ha en slik bil har behov for å kunne slappe skikkelig av, eller jobbe, under reisen, forteller Thomas Ingenlath, designsjef for Volvo Car til svenske Auto, Motor und Sport.

Ingenlath påpeker også at materialkvaliteten er i særklasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ekstrautstyret for deg med luksusbil

800.000 biler i året

S90 Excellence blir kun tilgjengelig med motoralternativet T8 Twin Engine. Det vil si den ladbare hybriden, som har en systemeffekt på drøyt 400 hk.

Konsernsjef for Volvo Car, Håkan Samuelsson er tydelig på at produksjonen i Kina er en viktig del av konsernets strategi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Disse fabrikken kommer til å levere førsteklasses produkter til markeder over hele verden. De vil hjelpe oss å nå målet om 800.000 solgte biler i året innen 2020, understreker Samuelsson.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no