Derfor stopper og starter mange biler av seg selv

Dette symbolet tilhører Start/Stopp-systemet vi finner i en rekke nyere biler. Poenget – i alle fall i teorien – er å få ned forbruk og utslipp, i praksis er det neppe veldig mye å hente.
Dette symbolet tilhører Start/Stopp-systemet vi finner i en rekke nyere biler. Poenget – i alle fall i teorien – er å få ned forbruk og utslipp, i praksis er det neppe veldig mye å hente.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gir mening i teorien, men ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du har en nyere bil, er det gode sjanser for at den har en funksjon som gjør at bilen stopper av seg selv når du står stille på tomgang.

Så starter den igjen av seg selv, så fort du slipper bremsen.

Stopp/start-system er ikke noe nytt, men det er først de siste årene det virkelig har tatt av.

Her handler det om utslipp og forbruk. Men har det i praksis særlig mye å bety? Nei, mener Brooms bilekspert.

Teoretisk test

– Dette er ikke noe bilprodusentene gjør fordi de vil være miljøvennlige og kutte litt utslipp fra tomgangskjøring. Først og fremst har det kommet fordi det passer inn i dagens testsyklus.

– Det som bestemmer det offisielle forbruket – og dermed også utslippet på en bil – er en høyst teoretisk test som gjennomføres i laboratorium. Og ved å innføre et start/stopp-system som teller inn i denne testen, klarer man å redusere forbruket bittelitt, forteller Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor bruker bilen din mer enn den skal

Mange slår av systemet

– Men i praksis?

– I praksis betyr det fint lite. Du skal virkelig være en forbruks-nerd, hvis du klarer å måle noen forskjell i det daglige drivstoff-forbruket. Her i Norge spiller også temperaturen inn. Når det er kaldt nok, slutter systemet å virke. Rett og slett fordi bilen trenger at motoren er i gang for å produsere strøm, forteller Benny.

– Min erfaring er også at mange rett og slett slår av systemet, fordi de synes det er slitsomt at bilen kutter motoren, for eksempel i lyskryss. Selv om de aller fleste reagerer kjapt ved oppstart, blir det en liten forsinkelse her. Det er ikke alltid like ønskelig.

Dette kan være en tikkende utgiftsbombe

Gir mer slitasje

– Hva med det mekaniske, sliter det ikke på bilen når den startes og stoppes mange ganger ”ekstra”?

– Bilprodusentene hevder gjerne at det ikke gjør det og at systemene tar høyde for at bilen skal tåle det. Det er godt mulig at det stemmer, men jeg tenker nå likevel at det kan påvirke levetiden til flere komponenter her. Også med det som bakgrunn forstår jeg at mange rett og slett slår av systemet og kjører på ”gamlemåten”, sier Benny.

LES OGSÅ: Derfor blir mange biler stoppet i tollen