Flere utgaver av bestselgeren kan forsvinne

Det startet med en modell, nå har Golf vokst til en hel familie. Dette er stasjonsvogn i offroad-utgaven Alltrack.
Det startet med en modell, nå har Golf vokst til en hel familie. Dette er stasjonsvogn i offroad-utgaven Alltrack.

Volkswagen må spare penger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Volkswagen Golf er Norges suverent mest solgte bil. Det skyldes flere ting. Golf har gjennom flere tiår opparbeidet seg en nesten unik posisjon blant bilkjøperne.

Golf har også truffet det elektriske skiftet nesten helt perfekt. e-Golf har vært en kjempesuksess helt fra første stund, og den ladbare hybriden Golf GTE selger også svært bra.

En annen viktig faktor er modellutvalget. Golf er nemlig ikke bare én bil. Den finnes i en rekke utgaver. Det som startet som en kombi der du kunne velge mellom tre og fem dører, har nå blitt til en hel familie av biler.

Les også: Amerikansk domstol godtar forlik med VW

Kutte i antall modeller

Her kan det imidlertid bli endringer framover. Etter Dieselgate-skandalen må Volkswagen spare penger, og én måte å gjøre det på er å kutte i antall modeller.

Til britiske Autocar bekrefter VW-sjef Herbert Diess at det vil komme endringer i Golf-utvalget. I praksis at en eller flere av dagens utgaver forsvinner.

– Vi må forenkle produktutvalget for neste Golf og ha færre utgaver, fordi vi må drive mer kostnadseffektivt. Vi må blir mer fleksible og innovative, og dette er et eksempel på det, sier Diess til Autocar.

Les også: 34 år med moro – alt om Golf GTI

Artikkelen fortsetter under bildet.

Cabrioletutgaven er blant bilene som kan forsvinne når VW skal rydde i Golf-utvalget.
Cabrioletutgaven er blant bilene som kan forsvinne når VW skal rydde i Golf-utvalget.

Ryker cabrioleten?

Det mest nærliggende er sannsynligvis at man faser ut cabrioletutgaven. Den har rike tradisjoner, men salgsvolumet er ikke veldig høyt.

VW-konsernet har også cabrioletutgave av Golfs søstermodell, Audi A3. Den selges med bedre marginer enn Golf, dermed kan det være naturlig å overlate denne nisjen til den.

Den forhøyede Sportsvan-utgaven kan også stå lagelig til for hugg. Dette er en bil med litt mer flerbruksbil-faktor enn ”vanlig” Golf, uten at den i praksis er noen fullverdig flerbruksbil.

Les også: Sportsvan: Denne bilen har nesten ingen konkurrenter

Satse på SUV

Ute i markedet er den ikke lett å differensiere fra Golf. VW har allerede flerbruksbilen Touran som er basert på samme plattform som Golf. I praksis bør den kunne hente mange av dagens Sportvan-kunder.

Foreløpig holder VW kortene tett til brystet i forhold til hva som kommer til å skje her, men det er ikke veldig lenge til Golf-planene blir offisielle.

Samtidig ligger det i strategien at VW framover kommer til å satse enda tyngre på SUV-er. Det betyr blant annet at vi om ikke lenge får en bil hakket under dagens Tiguan.

Les også: Dagens Tiguan gikk kraftig ned i pris

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Dette er Golf Sportsvan, en litt forhøyet utgave med innslag av flerbruksbil.
Dette er Golf Sportsvan, en litt forhøyet utgave med innslag av flerbruksbil.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden