Hyundai kaster seg på elbil-bølgen

Hyundai helgarderer og tilbyr tre forskjellige drivlinjer i sin miljøbil, Ioniq. Det har satt fart på salget i Norge. Foto: Hyundai
Hyundai helgarderer og tilbyr tre forskjellige drivlinjer i sin miljøbil, Ioniq. Det har satt fart på salget i Norge. Foto: Hyundai

Det er ikke bare hos Tesla-, Volkswagen- og Nissan-forhandlerne elbiler går som varmt hvetebrød om dagen. Over 1.000 nordmenn har forhåndsbestilt Ioniq.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge tall fra registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken var hver femte bil solgt ny i Norge i september en elbil, og hittil i år er det solgt godt over 17 000 elbiler i Norge. Heftige tall, men faktisk en liten nedgang fra året før.

Samtidig går salget av hybrider opp. Kraftig opp. Personbiler med hybriddrift har per september i år en markedsandel på 25 prosent, mot 11,9 prosent på samme tid i fjor.

Det er helt klart; elbiler og hybridbiler går som varmt hvetebrød.

Det er godt nytt for Hyundai. Deres nye miljøbil, Ioniq, kommer med tre drivlinjer; hybrid, ladbar hybrid og el, og forsyner seg således godt av miljøbil-kaka. Den norske importøren melder nå om over 1000 forhåndsbestilte Ioniq Electric og over 200 solgte Ionic Hybrid.

(Artikkelen fortsetter under)

Hybrid-versjonen av Ioniq er allerede på plass, og i 2017 ankommer de første ladbare hybrid-versjonene. Foto: Hyundai
Hybrid-versjonen av Ioniq er allerede på plass, og i 2017 ankommer de første ladbare hybrid-versjonene. Foto: Hyundai

Momsfritt ekstrautstyr

I en pressemelding oppfordrer importøren kundene til å handle med seg nødvendig ekstrautstyr før deres nye bil hentes ut fra forhandleren for å slippe unna moms.

Alt bilrelatert utstyr man kjøper til sin nye elbil er nemlig fritatt for moms hvis man kjøper det samtidig med bilen. Utstyr som for eksempel vinterdekk, takstativ, ladekabler og ladestasjon hjemme. Men det er altså en forutsetning at ekstrautstyret bestilles og kjøpes før bilen hentes ut fra forhandler. Etter det tidspunktet er utstyret momspliktig, skriver importøren.

Avgiftsregelen, som har skapt voldsom debatt, gjelder selvfølgelig ikke kun for Hyundai, men for alle elbiler.

Les også: Denne kan snu opp-ned på markedet for elbiler

Pris og rekkevidde

Ioniq Electric har oppgitt rekkevidde på 280 kilometer og koster fra 239 500 kroner. Her har vi sammenlignet den med de viktigste konkurrentene (klikk på modellnavnet for å lese full test).


Hyundai Ionic

Oppgitt rekkevidde: 280

Frapris i kroner: 239.950,-


Nissan Leaf

Oppgitt rekkevidde: 250

Frapris i kroner: 204.900,-


Kia Soul EV

Oppgitt rekkevidde: 212

Frapris i kroner: 216.900


Mercedes-Benz B Electric Drive

Oppgitt rekkevidde: 200

Frapris i kroner: 259.900,-


Volkswagen e-Golf

Oppgitt rekkevidde: 190

Frapris i kroner: 281.400,-


Ford Focus Electric

Oppgitt rekkevidde: 162

Frapris i kroner: 206.200,-


Over 1000 nordmenn har forhåndsbestilt denne bilen. Foto: Hyundai
Over 1000 nordmenn har forhåndsbestilt denne bilen. Foto: Hyundai

Les også:

Tesla er først ute – igjen

Dette sliter mange elbil-eiere med

Slik påvirker sprengkulda elbilene

Saken er opprinnelig publisert på Klikk.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden