Rune (58) måtte vente på denne i 28 år
Men den helt unike bilen var verdt ventetiden.
I spalten «Bilen Min» har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Chevrolet har noen skikkelige klassikere på samvittigheten. Den mest kjente og kjære for mange er sportsbilen Corvette.
Men de har også laget flere andre ikoniske biler.
I 1967 slapp de for første gang Chevrolet Camaro. Den kom både som coupe, hardtop og cabriolet – med et utvalg av enten V6 eller V8-motorer under panseret.
De grommeste hadde naturligvis åtte sylindre. Det hører liksom med på en skikkelig amcar anno 60-70-tallet.
RS-pakke
Camaro kunne også leveres med noe som ble kalt RS-pakke. Da ble hovedlysene «skjult» – og gikk mer eller mindre i ett med grillen. Først når du slår på lysene, blir de synlige.
I tillegg hadde den utgaven litt annerledes baklykter og ryggelys, lister og emblemer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNettopp RS-pakken var den mest populære. Det ga bilen et mer mystisk og småsint utseende.
Les også: Dette er Norges dyreste pickup
(Saken fortsetter under)
Få til salgs
Her i Norge er det slett ikke ofte det dukker opp en strøken, førstegenerasjons Camaro på bruktmarkedet. Er du på jakt etter en slik, kan det dermed bli en skikkelig tålmodighetsprøve.
Akkurat det fikk Rune Meland fra Kinsarvik i Hardanger erfare. Han fikk se en helt spesiell Camaro RS på en vårmønstring på Økerntorget i 1983. Da ble han solgt. Det ble imidlertid ikke bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen 28 år senere fikk endelig Rune det som han ville. I dag er han den stolte eier av en helt unik, førstegenerasjons Camaro RS.
Les også: Disse bilene ønsker mange seg fortsatt
(Saken fortsetter under)
Bilen:
Merke/ modell: Chevrolet Camaro RS 67-modell
Hvor lenge har du eid den: Siden 2011
Artikkelen fortsetter under annonsenHva har du gjort med den: Bare vanlig vedlikehold
Liker best med bilen: At det er kun «en Camaro som ser akkurat slik ut. Taksenket, breddet, nye spoilere foran og bak, innfelte blink/ marklys. Og det er nok power, med en GM 502-motor. Og alt arbeid er gjort i stål. Ikke noe plast.
Liker minst med bilen: Tja... Bensinforbruket.
Beste opplevelse med bilen: Alltid en herlig opplevelse å reise til treff med denne. Og alltid kjekt å snakke med folk som kjenner til/ husker denne custom Camaroen fra 80-tallet. (da den ble ombygd) Og var veldig moro og treffe bilbyggeren, Helge Solberg, i Lunde, på Wings & Wheels.
Framtidsplaner for bilen: Har vurdert å lakke den om, men det er dyrt og omfattende arbeid, så vi får se.
Annet: Denne Camaroen så jeg på vårmønstringen på Økerntorget i Oslo i 1983. Siden da var jeg helt betatt. Så jeg «siklet» på denne bilen i 28 år. For endelig, i 2011, ble den min. Herlig!
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Krasjer oftere – er mindre sikre
(Saken fortsetter under)
Eieren:
Navn: Rune Meland
Alder: 58 år
Bosted: Kinsarvik i Hardanger
Litt om meg selv: Bor i Kinsarvik, en av verdens fineste plasser. Har alltid vært interessert i biler og motorsykler. Har hatt mange amerikanere og mange sykler. Nå har jeg altså Camaroen og en -81 mod Honda CB900 Boldor. Liker motorsport, spesielt Formel 1. Jobber som reparatør på Hardanger Bestikk AS.
Drømmen: Det er å få råd til å ta de små rustboblene på dørene, og lakke opp igjen bilen. Drømmebilen er en ny Dodge Challenger.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også:
Runar startet med bare en rusten ramme
Dette er en helt unik sportsbil
Sintere cabriolet skal du lete lenge etter
Muskel-klassikeren ble parkert etter bare seks år
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no