Dette er de beste blant bil-klassikerne

Kjente og kjære modeller som alle har blitt veteranbiler. Men hvilken er den beste?
Kjente og kjære modeller som alle har blitt veteranbiler. Men hvilken er den beste?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er biler mange drømmer om.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stadig flere av oss har en veteranbil i garasjen. Med det mener vi en bil som er 30 år eller mer. Som kommer ut på fine dager, og som ellers lever et rolig og beskyttet liv.

Det er jo hyggelig med disse «fargeklattene» av noen biler innimellom alle Toyota Auris, grå VW Passater og elbilene som til daglig suser rundt ørene våre.

Hva skal man egentlig kjøpe? Hvilken er best og byr på færrest timer med jekk, tang og skrutrekker i garasjen - og flest timer bak rattet?

Oldtimers

Vi skal ikke påstå at vi har fasiten på nettopp det. Men den tyske forbrukerorganisasjonen Dekra har i alle fall gjort et veldig godt forsøk på å gi noen svar på dette.

Dekra sjekker årlig mer enn 15 millioner biler i en kontroll som tilsvarer vår EU-kontroll, eller Periodisk kjøretøykontroll, som det egentlig heter. Og som vanlig når tyskere gjennomfører kontroller, går de grundig til verks og lager statistikker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I år lanserte de en helt ny kategori. Nemlig det de kaller for oldtimers, som de definerer på følgende måte: Biler som ble satt i produksjon for mer enn 30 år siden.

For å komme med på statistikken må antallet kontrollerte av hver modell være minst 1.000 biler.

Les også: Så lett er det å stjele tusenvis av norske biler

Tyske merker dominerer

Det gjør at det på Dekras liste over oldtimers er mange tyske merker, som naturlig nok er populære i hjemlandet. Vi tipper at våre lesere kanskje savner Volvo og et par av de italienske merkene, men de kom altså ikke med denne gangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De vi har plukket ut i denne sammenlikningen ar allikevel biler som veldig mange nordmenn har et forhold til og er glade i.

Vi snakker om VW Golf / Jetta, første type. Audi 80 som kom i 1986, BMW 3-serie E30 og Mercedes 190, eller W201 om du vil.

Alle kjente og kjære modeller, i alle fall for oss som har levd en stund. Dette er biler som i sin tid solgte godt og var et vanlig hverdagssyn også på norske veier. Tre av de relativt kostbare og litt eksklusive biler, mens VW Golf / Jetta var en veldig folkelig og langt rimeligere modell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En annerledes og veldig praktisk bobil

VW Golf – billigst, eldst og best

VW Golf en er den med færrest feil her.
VW Golf en er den med færrest feil her.

Det er kanskje derfor litt overraskende at nettopp VW Golf / Jetta kommer aller best ut av disse fire. Eldst og billigst som den er. Det kan også ha noe å gjøre med at det er en modell med enkel oppbygging, samt at mange eksemplarer er restaurert og pusset opp, og at deletilgangen er god.

Det Dekra har som gjengangerfeil på denne er slitt /dårlige bremser, defekte hjullagre og knekte forfjærer.

BMW hårfint foran Mercedes

BMW kaprer andreplassen.
BMW kaprer andreplassen.

Her snakker vi tett løp. Med bare hårfine 0,2 prosentpoeng tar BMW 3-serie E30 andreplassen i denne sammenlikningen.

Dekras statistikk viser feil på frontlys, slitte foringer i hjuloppheng, særlig til bakakselen, og rust. De ber potensielle kjøpere sjekke ekstra nøye rundt jekkfester foran og i hjulhusene bak. En generell sjekk av det elektriske anlegget hører også med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er nye BMW 5-serie

Mercedes viser jevn kvalitet

Mercedes kan vise til jevn kvalitet.
Mercedes kan vise til jevn kvalitet.

Mens de tre andre bilene har noen best og verst-topper, så kan Mercedesen vise til jevn kvalitet over hele linja, enten vi snakker om karosseri, motor eller elektrisk anlegg.

Av feil som Dekra påpeker som gjengangere, er feil på eksosanlegg, altså lekkasje, samt rustne bremserør og morkne bremseslanger, samt generelle rustproblemer i karosseriet.

Audi 80 blir taperen her

Audi 80 har en fordel av at den nesten ikke ruster - selv etter 30 år.
Audi 80 har en fordel av at den nesten ikke ruster - selv etter 30 år.

Audi er den som får best score på karosseri og rust på grunn av forsinket karosseri. Men det redder den ikke fra sisteplassen i denne sammenlikningen.

Oljelekkasje fra motor og girkasse er en vanlig feil. Det samme er fjærbeinslagrene i forstillingen, morkne bremseslanger og defekte drivakselmansjetter. Det er heller ikke uvanlig med elektriske feil på denne modellen.

Les også: Her er en heftig bil på plass i Norge

Kan variere mye.

Som allerede nevnt – dette er ingen fasit. På såpass gamle biler vil teknisk tilstand variere veldig mye fra bil til bil, av samme type og årsmodell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Funderer man å kjøpe en såpass gammel bil som disse, er en grundig sjekk definitivt å anbefale. Men med over 1.000 kontrollerte biler av hver modell her, så bør det allikevel kunne gi en pekepinn på hva og hvor man bør sjekke litt ekstra nøye.

Faksimile fra Dekra.
Faksimile fra Dekra.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no