Miljøorganisasjoner vil straffe «lure-hybrider»

Ikke alle ladbare hybridbiler bør få store avgiftsletter, mener Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Ikke alle ladbare hybridbiler bør få store avgiftsletter, mener Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke alle ladbare hybridbiler fortjener store avgiftskutt, mener miljøorganisasjoner. De vil gjøre biler med store utslipp dyrere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero har sett seg lei på at «lure-hybrider» med liten el-rekkevidde og høye CO2-utslipp får en saftig avgiftsreduksjon, skriver VG. De har laget en alternativ avgiftsmodell til regjeringens forslag til statsbudsjett.

– Vi vil gjøre forskjellen mellom rene elbiler og biler med diesel og bensinmotor større. Derfor har vi skjerpet CO2-avgiften betydelig. Samtidig er det viktig for oss å skille mellom «gode» og mindre gode ladbare hybrider, sier Kari Asheim, som er fagansvarlig transport i Zero.

Med deres opplegg blir bestselgerne blant fossilbilene i snitt 16.000 kroner dyrere, mens de blir 4.000 dyrere med regjeringens forslag.

Test: Her er ti ladbare hybrider du kan kjøpe nå

Snittet i avgiftsreduksjonen for 20 ladbare hybrider vil bli på 1.220 kroner, mot 51.021 i regjeringens forslag. De mest populære konvensjonelle hybridene vil få en økt avgift på 9.417 kroner, mot avgiftslette på cirka 7.000 kroner i regjeringens forslag.

Hans Olav Syversen i KrF bekrefter at dette er et tema i diskusjonene om deres alternative budsjett. Han sier partiet jobber med ulike alternativer for CO2-avgiften og ser på endringer for ladbare hybrider basert på rekkevidde og batteristørrelse.

Les også: Denne BMW-hybriden kan være et ekte røverkjøp