CO2-utslippet fra nye biler i Norge synker kraftig
I september var gjennomsnittlig CO2-utslipp fra førstegangsregistrerte biler 88 gram per kilometer. Dermed har Norge allerede oppnådd EUs mål på 95 g/km for nye personbiler i 2020 med god margin.
Det er tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som viser dette. Stortinget har imidlertid satt seg mer ambisiøse mål for reduksjon i CO2-utslipp enn EU. Stortingets vedtatte mål er at utslipper fra de nye bilene som selges i Norge 2020 i ikke skal overskride 85 g/km. Vi er med andre ord på god vei dit også. September-tallene på 88 gram er 12 gram lavere enn i september i fjor. Nedgangen skjer dermed svært raskt.
Les også: Så mye bruker bilene i virkeligheten
Årsaken til at CO2-kuttet går såpass raskt, er det store salget av elektriske biler og hybridbiler. I september hadde 78 prosent av de ti mest solgte bilene i Norge, enten rent elektrisk, ladbart hybriddrivverk eller tradisjonelt drivverk. I september er ladbare hybridbiler for første gang med i beregningene som OFV gjør. Samtidig synker salget av både bensinbiler og dieselbiler kraftig.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi ser ingen tegn til at interessen for disse lavutslippsbilene skal avta med det første. Dermed tror vi også reduksjonen i CO2-utslippet fra nye biler i Norge vil fortsette å synke, sier sjefen for Volvo i Norge, Øystein Herland, til motor.no
Les også: Dette er triksene bilfabrikkene bruker for å få lavt forbruk
Også CO2-utslippet fra nye varebiler går ned. I september var det på 157 g/km, ned 7 gram fra samme måned i fjor.
Ser vi på tallene fra januar til og med september i år, var CO2-utslippet for nye personbiler 93 gram, som er en nedgang fra samme periode i 2015 på 6 gram.
Les også: Dette er de 10 bilene som forurenser mest
De tretti bilene med lavest CO2-utslipp
Nye personbiler i 2016 til og med september. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Les også:
De 11 vanligste spørsmålene om vinterdekk
– Plutselig var elgen der ... så smalt det
Saken er opprinnelig publisert på Motor.no