Denne er først ute fra et helt nytt bilmerke
Her er den aller første modellen fra Lynk & Co, det nye bilmerket fra kinesiske Geely. Bilen er utviklet sammen med Volvo og kommer på markedet i 2017. Dette er en kompakt SUV, eller crossover om du vil.
Etter en liten rykteflom de siste ukene er nyheten nå ute: Verden har fått et nytt bilmerke.
Det heter Lynk & Co. og bildene av deres aller første modell er akkurat offisielle. I samme omgang får vi også vite litt om strategien til det nye merket.
Første modell ut fra Lynk er en kompakt SUV, eller crossover om du vil. Den skal komme på markedet i Kina i 2017, og planen er å lansere bilen i Europa i 2018.
Gjøre ting annerledes
Bak Lynk står Geely, samme selskap som har eid Volvo siden 2010. Og etableringen av det nye merket er en del av en strategi Geely har jobbet lenge med.
Deres plan er å løfte Volvo opp til å bli et premiummerke. Samtidig skal Lynk komme inn og konkurrere mot de mer folkelige bilmerkene. Under skallet skal bilene fra Volvo og Lynk kunne dele mye av teknologien, dermed sparer man også store utviklingskostnader.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVed å være et helt nytt bilmerke har Lynk også mulighet til å gjøre mange ting annerledes enn de tradisjonelle bilprodusentene. Her handler det blant annet om salg og distribusjon. Distribusjon gjennom importør og forhandlere kan i dag fort utgjøre 25 prosent av prisen på en bil. Her mener Lynk det er mulig å kutte mye. De vil blant annet satse på direktesalg via nettet, i tillegg til salg fra egne butikker.
Les også: 2017 Nissan GT-R er en av verdens råeste biler
(Saken fortsetter under)
Ikke tilfeldig navn
Der mange bilmerker nå tilbyr kundene å velge mellom veldig mye ekstrautstyr, skal Lynk heller tilby et begrenset antall modellvarianter, med definerte utstyrspakker. Dermed blir også byggingen av bilene enklere og mer effektiv.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKostnadseffektiv produksjon blir naturligvis svært viktig: Lynk skal bygge bilene sine på helt nye fabrikker i Kina. Målet er at bilene skal prises «svært konkurransedyktig». Det blir nok også ekstra viktig i vår del av verden.
Artikkelen fortsetter under annonsenNavnet Lynk er naturligvis ikke tilfeldig. Bilene leveres med infotainmentsystem som alltid skal være koblet opp mot Internett (i alle fall i teorien). Fra den store skjermen midt på dashbordet kan man styre alle bilens funksjoner.
Les også: Her er en heftig bil på plass i Norge
(Saken fortsetter under)
Velkjent designer
Lynk skal også ha klare tanker rundt bildeling. En egen digital nøkkel, gjør at eieren kan gi andre tilgang til bilen. Via en app kan eieren også kontrollere og overvåke bilen, enten fra en mobiltelefon eller direkte fra bilen.
Modellen 01 er utviklet sammen med Volvo, og bygger på en plattform som heter CMA. Den skal også danne utgangspunkt for en rekke Volvo-modeller i årene som kommer. Designet er gjort under ledelse av Geelys designsjef Peter Horbury, som har en fortid i både Ford og Volvo.
Artikkelen fortsetter under annonsenDebuten skjer altså i Kina, foreløpig er det snakk om slutten av 2017. Så skal Lynk & Co. lanseres i Europa og USA året etter.
Foreløpig vet vi ingen ting om distribusjon og salg i vår del av verden, men det er jo nærliggende å tenke at dagens Volvo-organisasjoner og salgspunkter får en rolle her.
Les også:
Denne uken får verden et helt nytt bilmerke
Norgesfavoritt blir avgiftsvinner
En av disse blir «Årets beste bilkjøp»
Nærmere 80-tallet kommer du ikke på fire hjul!
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no