Lyst på Lamborghini? Denne får du for 15.000 kroner!

En salig blanding av kjøretøyer og redskaper, og midt oppi det hele et Lamborghini-karosseri. Faksimile: Finn.no
En salig blanding av kjøretøyer og redskaper, og midt oppi det hele et Lamborghini-karosseri. Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men, og det er et ganske stort men...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det største problemet med italienske superbiler, er for de fleste prislappen. Det koster nemlig litt å kjøpe en Ferrari eller Lamborghini, og vedlikeholdsbudsjettet har også en tendens til å overskygge det meste annet innen bilverden.

Men for de på budsjett, finnes det alltid nødløsninger. La oss si man ønsker seg en Lamborghini, men ikke har råd. Den åpenbare løsningen i så måte er å lage en kopi, en såkalt «replika». Det gjøres ved å lage et karosseri som ligner på originalen, helst i glassfiber, da det er vesentlig lettere å lage for en rimelig penge, enn å banke til stålpaneler for hånd.

Så plasserer man det vakre karosseriet oppå en rimelig donorbil, som oftest er en supertreg bil som for eksempel VW Boble. Litt som å klippe ut et stort bilde av Charlize Theron og teipe det fast rundt en skilpadde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uønskede spørsmål

Deretter kan man kjøre rundt og flotte seg i sin «Lamborghini», og sole seg i glansen av all oppmerksomheten man får. Det som da bør unngås, er å stoppe noe sted.

Skal man f.eks fylle bensin på en bensinstasjon, vil det automatisk stimle sammen mennesker raskere enn fluer samler seg rundt et lik. Alle med spørsmål om din «Lamborghini».

– Hvor fort går den?

– Hva koster den?

Spørsmål som ikke er spesielt kult å besvare med:

– Den gjør 112 km/t i medvind. på en god dag.

Men det finnes de som ikke lar seg plage av slike spørsmål, og som gir blaffen i om en Lamborghini er ekte, så lenge den ser ut som en Lamborghini. Deres hovedargument er:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Så hvis noen henger opp et trykk av «Skrik» så er det feil, fordi man ikke har råd til originalen av Munch?

Fair enough.

Les også: Ingen ville betale nok for Trumps gamle Lamborghini

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Slik ser den ekte varen ut. Men den koster litt mer.
Slik ser den ekte varen ut. Men den koster litt mer.

Til salgs på Finn

Og da er vi inne på en annonsen som nå ligger ute på Finn. En Lamborghini Murcielago til 15.000 kroner. Eller rettere sagt et glassfiberkarosseri som ligner på karosseriet til en Lamborghini Murcielago. Ifølge selger er det så og si nøyaktig likt originalen, selv om italienerne nok har litt større krav til passform enn glassfiber-byggere i USA.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Selger skriver at karosseriet må hentes, og at bare frakten alene fra USA kostet mye. Det kommer ikke med andre deler til bilen enn selve karosseriet. Det var tiltenkt en Porsche Boxster, men selges fordi prosjektet er lagt på is.

Så da har du to valg: Enten finne en «donor» å sette karosseriet oppå – eller begynne å kjøpe inn Lamborghini-deler bitvis og sette sammen puslespillet. Det første bør være relativt overkommelig (selv om det sikkert dukker opp skjær i sjøen), mens det andre nok er temmelig umulig i praksis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har du MYE pågangsmot? Ja, da kan dette kanskje være et prosjekt for deg!

Les også: Skrev kontrakt på millionbiler - på slips og serviett

(Saken fortsetter under)

Lamborghini Reventon Roadster var et særdeles dramatisk design.
Lamborghini Reventon Roadster var et særdeles dramatisk design.

Ble en fulltreffer

Lamborghini Murcielago var forresten en aldri så liten sensasjon da den dukket opp i 2001. En hel verden var spent på hvordan den nye toppmodellen ville se ut under Audi sitt styre. Tross alt hadde gode gamle Diablo blitt introdusert i 1990, med et grunndesign (men sterkt bearbeidet av Chrysler som da eide Lamborghini) av mesteren Marcello Gandini.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men da 2000-tallet kom, var Gandini og Bertone forlengst ute av bildet og designet kom fra belgiske Luc Donckerwolke.

Det ble en fulltreffer, og bilen ble en økonomisk suksess for Lamborghini. Da produksjonen sluttet i 2010 for å gi vei til Aventador hadde over 4.000 ulike Murcielago-biler blitt bygget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den første var simpelthen kjent som Murcielago, og hadde 580 hk innabords. Den ble fulgt av en Roadster-utgave, og LP640 (med 640 hk) i 2006, en roadster av denne og LP670-4 SuperVeloce, samt flere Limited Editions underveis. Mest kjent ble kanskje Reventon fra 2007, med dramatisk F-22 Raptor styling.

Les også:

Flere tusen norske bileiere har fått brev

Denne uken får verden et helt nytt bilmerke

Sjefen kjørte fra livvaktene– da kom M5

Vinglet så mye at to bilister ringte politiet

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no