Disse bilene ønsker mange seg fortsatt
Mange av disse Chevrolet vanene begynner å bli gamle og har gått langt, med de utfordringene som det medfører.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny,
Jeg vurderer å kjøpe meg en gammel Chevrolet van fra mellom 1990-1995. Dette er jo selvfølgelig en gammel bil, men har alltid likt amerikanere.
Hva er det som har vært typisk feil på disse som man bør se etter utenom det vanlige med rust osv. Er det noe spesielt kvalitetsforskjell mellom 6,2 og 6,5 dieselen? Setter pris på tips og råd.
Mvh. Roger
Benny svarer:
Disse amerikanske vanene er forsatt populære. Det har de vært i årevis.
Men mange av dem begynner å bli gamle og har gått langt, med de utfordringene som det medfører.
Det som du bør sjekke spesielt her er forstillingen. Har er det mye som ofte er slitt. Alt fra hjelpesnekke og pitmann-arm, til endeledd og bærekuler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBremser foran og bak må sjekkes, samt bremserørene som kan være rustne,om de ikke allerede har blitt byttet ut til kobberrør. Hjullagre bør også sjekkes.
Det elektriske opplegget og begge batteriene bør også sjekkes litt nøye. Her kan det være en del grums som tidligere «elektrikere» har stelt i stand. Mange av bilene har jo blitt modifisert med lysutstyr, stereo etc.
Når det gjelder dieselmotorene så er begge disse svært slitesterke - rent mekanisk, men 6,2-literen uten turbo kanskje den aller seigeste. Det som er viktig her er hyppige oljeskift, ellers kan kamakselen bli slitt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Se hva US Army satser på her
(Saken fortsetter under)
6,5-literen går derimot en del bedre, takket være nevnte turbo. Begge motorene er tørste, men V8-eren gir i alle fall fin lyd. Untatt ved kaldstart – da høres de ut som pukkverk.
Artikkelen fortsetter under annonsenSjekk også automatkassa. Peil oljen på denne og sjekk at den er rød og fin – og ikke brun og svidd. Sistnevnte betyr friske utgifter. Mellomaksel-kryssene bør også sjekkes. Med det samme man er under bilen bør man se over eksosanlegget også.
Det er helt klart en fordel med en bil som er nylig EU-godkjent. Som vanlig er det nok smart å legge litt mer penger i et friskt eksemplar, enn på gå løs på å fikse opp en lurvete bil.
Om man ikke mekker og skrur litt selv så er disse bilene kostbare å ha på verksted, så en nøye sjekk før kjøp er definitivt å anbefale.
Les også:
Lyst på tøff muskelbil? Da bør du handle nå!
Nå er det opphørssalg på macho-SUVen
Dette er Norges dyreste pickup
Derfor kommer ikke denne tøffingen til Norge
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no