Motor vinterdekktest 2016 – de beste piggdekkene og piggfrie dekkene
Selv om Continental og Nokian fortsatt topper vår store vinterdekktest, er de i år flere gode dekk enn noen gang å velge mellom.
Med flere modeller å velge mellom betyr det at du fint kan spare flere tusenlapper ved å ta en ringerunde til tre-fire forhandlere før du kjøper nye dekk.Nylig gjorde motor.no en pristest på sommerdekk. I løpet av 20 minutter og fire telefonsamtaler, hadde de spart 2.500 kroner på fire nye dekk. Dermed er det enda mindre grunn til å kjøre en ny vinter i møte på halvslitte dekk. Et dekk med godt grep på vinterføre kan redde deg ut av svært farlige situasjoner. Derfor er vårt hovedfokus i denne testen sikkerhet.
Sikkerhet på snø og is
I sluttresultatet er hele 65 prosent av vekten lagt på dekkenes prestasjoner på is og snø. Dette er etter vår mening de mest kritiske forholdene du møter på norske vinterveier. Da får vi Continental og Nokian som vinnere blant piggdekkene og Continental som vinner blant de piggfrie. Til sammenlikning legger vi bare 20 prosent vekt på prestasjonene på våt vei og 5 prosent på støy. Dersom du ønsker å prioritere annerledes, kan du enkelt gå inn i karaktertabellen å gjøre dette. Da kan du få en annen vinner enn den vi utroper.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: De beste vinterdekkene i 2015
Piggdekk fortsatt best på is
Hovedkonklusjonen i vår store vinterdekktest er relativt klar: På is er piggdekkene fortsatt overlegne, spesielt når det gjelder bremsegrep. Fra 50 km/t stopper Nokians piggdekk på 39,7 meter, mens det beste piggfrie dekket – Michelin – stopper på 55,7 meter. På snø er forskjellen nesten visket ut. Hankook er de beste piggdekket med en bremsestrekning på 49,5 meter fra 80 km/t, mens Continental som det beste piggfrie bruker 52,9 meter på å stoppe.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nå risikerer du sviende piggdekk-bot
Piggfritt best på tørt føre
På tørr vei er de fleste piggfrie dekkene i testen bedre enn de beste piggdekket. Når det gjelder støy er det ingen tvil; alle de piggfrie dekkene er bedre enn det beste piggdekket. Mens flere av dekkene uten pigger får karakteren 10, må det beste piggdekket klare seg med karakteren 7. Med andre ord en svært stor forskjell.
Artikkelen fortsetter under annonsen(Artikkelen fortsetter under)
VIDEO: Slik skifter du dekk selv:
Mellom-europeiske vinterdekk
Med stadig mildere vintrer, er det også noen som vurderer å sette såkalte mellom-europeiske vinterdekk på bilen. Dette er piggfrie dekk utviklet for områder uten mye snø og is. For å vise hva et slikt dekk duger til sammenliknet med nordiske vinterdekk, har vi med Continentals mellom-europeiske vinterdekk i testen som en ren referanse. Som resultatene viser er ikke dette et dekk å anbefale dersom du kjører en del på snø og is i løpet av vinteren. Som tabellen viser er bremsestrekningen på is er mer enn 20 meter lenger enn Michelins nordiske dekk. På våt asfalt er imidlertid dette mellom-europeiske dekket overlegent de nordiske.
Artikkelen fortsetter under annonsenFikk dispensasjon for flere pigger
Flere pigger gir tydeligvis bedre grep på is. For to år siden var Nokian først ute med 190 lette pigger. Dette er nesten dobbelt så mange som piggreglementet tilsier, men Nokian påsto at de lette piggene ikke sliter mer på asfalten eller skaper mer svevestøv. Derfor fikk de to års dispensasjon i påvente av at veimyndighetene skulle gjøre egne tester på dette. Flere produsenter har fulgt Nokia eksempel med flere pigger. Nå har veimyndighetene gjort egne tester som viser at disse dekkene skaper mer små støvpartikler. Derfor er det usikkert hvor lenge disse dekkprodusentene får lov til å fortsette med 130-190 pigger eller må tilbake til rundt 96. Uansett; kjøper du et dekk med mange pigger i år, vil du kunne fortsette å bruke det.
Artikkelen fortsetter under annonsen(Artikkelen fortsetter under)
VIDEO: Det enkle trikset som får det opp den glatte kneika:
Artikkelen fortsetter under annonsenSlik tester vi dekkene
Motors vinterdekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Vi får hjelp til å evaluere dekkene av profesjonelle testere hos Test World i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg. Alle dekkene kjøpes inn fra butikk. På denne måten sikrer vi at produsentene ikke kan spesial-produsere dekk til testen som skal prestere godt. I de tilfelle der nye modeller ennå ikke er til salgs, plukker vi testdekk hos produsenten, men kjøper nye sett med dekk så snart de kommer i butikken og gjennomfører kontrolltester. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris sjelden eller aldri er den du finner i butikken.
Se video av testen øverst i artikkelen.
SLIK BREMSER DEKKENE
To eksempler på resultatene i testen. Komplette testresultater finner du i magasinet Motor eller i den digitale utgaven av magasinet her.
Uthevet skrift = Piggdekk. Kursiv: Mellomeuropeisk piggfritt vinterdekk
Saken er først publisert på Motor.no