De 11 vanligste spørsmålene om vinterdekk

Når kan jeg legge om til vinterdekk og skal jeg kjøre med pigger eller piggfritt? Dette er de vanligste spørsmålene om vinterdekk. Foto: Lasse Allard
Når kan jeg legge om til vinterdekk og skal jeg kjøre med pigger eller piggfritt? Dette er de vanligste spørsmålene om vinterdekk. Foto: Lasse Allard
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sesongen for vinterdekk er rett rundt hjørnet. Her svarer vi på en del av de vanligste spørsmålene vi får om dekk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når kan jeg bytte til vinterdekk?

1. november i Sør-Norge er datoen for å sette på piggdekkene. I Nordland, Troms og Finnmark kan du kjøre med piggdekk fra 15. oktober. Du kan kjøre på piggdekk også før dette dersom du skal til steder med vinterføre, fr eksempel over fjellet. Piggfrie vinterdekk kan du sette på når du vil, men de anbefales ikke på sommerføre.

– Vinterdekkene jeg har i garasjen har fem millimeter mønsterdybde. Er disse mye dårligere enn nye dekk?

Selv om det kan være variasjoner, vil svaret være «ja, ganske mye dårligere». Vi har testet dekk med seks millimeter mønsterdybde mot nye dekk. I bremsing fra 50 km/t på is fikk det slitte piggdekket en bremsestrekning på 80,3 meter, mens et nytt Nokian fikk 50,5 meter. Det slitte piggfrie dekket stoppet på 77,3 meter, mens et nytt Continental piggfritt stoppet på 68,0 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er de beste og dårligste vinterdekkene i år

– Er dekk ferskvare?

Vulkaniseringsprosessen i gummien fortsetter også etter at dekket er ferdig produsert. Det betyr at gummien blir hardere og stivere jo eldre dekket blir. Det igjen betyr dårligere gripeevne på alle underlag. Dersom dekkene oppbevares mørkt, tørt og kaldt går aldringsprosessen saktere. Når du kjøper nye dekk, bør du ta en titt på produksjonskoden for å sikre deg at de er så nye som mulig.

(Saken fortsetter under)

Denne koden viser når dekket er produsert. De to første sifrene viser uken og de to siste året når dekket er produsert. Foto: Lasse Allard
Denne koden viser når dekket er produsert. De to første sifrene viser uken og de to siste året når dekket er produsert. Foto: Lasse Allard

– Hvordan finner jeg ut hvor gamle dekkene mine er?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På dekket står det en produksjonskode på fire siffer stemplet inn ved siden av DOT-koden. 4008 betyr at dekkene er produsert i uke 40 i 2008. De to første sifrene viser uken og de to siste årstallet når dekket er produsert.

– Jeg har lite erfaring med vinterkjøring og vil ha det aller sikreste dekket. Skal jeg kjøpe pigg eller piggfritt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da bør du kjøpe piggdekk, gjerne ett av dem som kommer best ut i Motors test. Is er det vanskeligste og farligste underlaget å kjøre på og det er ingen tvil om at piggdekk fortsatt er best på is. Har du liten kjøreerfaring kan det være vanskelig å forutse de farlige områdene på veien og piggene gir en ekstra sikkerhetsmargin. Men våre tester viser også at slitte piggdekk kan være dårligere enn piggfrie vinterdekk som er tilsvarende slitt.

– Hva er kravet til minste mønsterdybde?

For vinterdekk er det tre millimeter «målt i hovedrillen over ¾ av slitebanens bredde» som det heter i loven.

Se video: Så enkelt sjekker du mønsterdybden i dekket

– Skal jeg sette de beste dekkene foran eller bak?

Det beste er om dekkene foran og bak er slitt like mye. Har du en moderne bil med forhjulstrekk, antisladdsystem og bremsekraftfordeler, er vårt råd at de beste bør sitte foran. Det er forhjulene som gjør det meste av bremsejobben, er mest utsatt for vannplaning og som styrer bilen. De elektroniske systemene hjelper deg å unngå overraskende skrens med bakhjulene. Har du en gammel, bakhjulsdrevet bx uten antisladdsystem, kan du vurdere å sette de beste dekkene bak. Enkelte mener at de dårligste dekkene bør sitte foran, slik at du får et tidlig varsel om hvor glatt det er og kan tilpasse farten deretter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor er det så stor prisforskjell på de samme dekkene fra forhandler til forhandler?

De fleste dekkforhandlere har ett eller to hovedmerker som de selger mye av og som de dermed får gode innkjøpspriser på. Da kan de også gi en god pris ut til kunden. Den samme forhandleren kan skaffe de fleste andre merker også, men da til en dårligere pris.

– Hva betyr 205/55 R16 som står på dekksiden?

205 er dekkets bredde i millimeter. 55 er dekkets høyde (fra asfalten til felgkanten) i prosent av bredden. R16 betyr Radial og felgdimensjon 16 tommer.

– Hva betyr 91V som står på dekksiden?

91 er en kode som viser hvor mye last dekket tåler – 615 kilo i dette tilfellet. 90 = 600 kg, 92 = 630 kg etc. V er en kode for hvor høy hastighet dekket tåler – 240 km/t i dette tilfellet. De vanligste andre er R = 170 km/t, T = 190 km/t, H = 210 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Må jeg kjøre inn de nye vinterdekkene mine?

Piggfrie dekk trenger ikke innkjøring. Piggdekk må kjøres rolig de første 300–500 kilometerne slik at gummien får lagt seg skikkelig rundt piggen. I denne perioden bør kraftig akselerasjon og bremsing unngås.

Les også:

Vinterdekk: Her er årets testvinnere

Nå kan du skifte til piggdekk - men bare i deler av landet

Dekk-ekspert vil avlive gammel myte

Mange kjører rundt med dekk som ser slik ut

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no