De som kjøpte denne har tjent mye penger

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Her snakker vi regelrett om en priseksplosjon!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bil er sjelden en god investering. Snarere tvert i mot. Avskrivingen kan innimellom være brutal. At dyre og spesielle biler kan ha verditap på mer enn én million kroner i løpet av to til tre år er ikke helt uvanlig.

Heldigvis finnes det eksempler på det motsatte også. Eldre Porsche 911 er kanskje det aller, aller beste eksemplet på nettopp det.

Har man de siste årene vært eier av en slik bil, har man trolig gjort en ikke bare en god, men en svært god, investering.

En som i en årrekke har fulgt prisene på disse bilene med argusøyne og også har eid flere eksemplarer av arten selv, er Brooms bilsekspert Benny Christensen.

Når grafen for prisstigning ser slik ut må man kunne kalle det en priseksplosjon! Denne grafen gjelder for Porsche 964 Turbo som ble produsert mellom 1990 og 1994. Faksimile fra: hagerty.com.
Når grafen for prisstigning ser slik ut må man kunne kalle det en priseksplosjon! Denne grafen gjelder for Porsche 964 Turbo som ble produsert mellom 1990 og 1994. Faksimile fra: hagerty.com.

Det sa: PANG! Prisene eksploderte!

– Brukt Porsche 911 har tradisjonelt holdt seg godt i pris. Det har vært et ganske trygt kjøp. Ofte har man fått igjen omtrent det samme som man ga, etter et par år. Men for et par år siden skjedde det noe med markedet. Noe som er helt unikt i prisutviklingen på biler historisk sett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Okei - hva skjedde?

– Det sa regelrett pang. Prisene formelig eksploderte. Rett og slett. Her snakker vi en mangedobling av verdien på noen av modellene, på noen få måneder. Det var helt vilt...

– En fin 964 turbo (produsert mellom 1990 og 1994) hadde en verdiøkning fra rundt 60.000 dollar til 270.000 dollar i det internasjonale markedet, på et halvt års tid, forklarer Benny.

– Men det gjelder jo ikke bare denne ene modellen, selv om den har den desidert største økningen. Hele modellspekteret av eldre luftavkjølte Porsche 911 har hatt en betydelig, ja nesten surrealistisk, verdiøkning de siste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Heftig Porsche-SUV skal bli enda morsommere

Porsche 997 GT3 er blant de nyere bilene som trolig fortsatt vil ha en prisstiging i vente.
Porsche 997 GT3 er blant de nyere bilene som trolig fortsatt vil ha en prisstiging i vente.

Omvendt Tesla-effekt?

– Hva er forklaringen på den brå og plutselige økningen på disse bilene?

– Ja, si det. Ingen av dem jeg har snakket med om dette, og det er ganske mange, har noen veldig god forklaring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vanligvis støtter man seg til den tilforlatelige forklaringen om marked og etterspørsel når man opplever en prisøkning. Men jeg har litt vanskelig å svelge den her. Bilene har jo vært her i snart 30 år og menneskene som kjøper disse er jo heller ikke ungfoler som nettopp har fått lappen.

– Noen mener at det er en omvendt "Tesla-effekt". At folk vil ha en ikonisk bil med både bensinpåfylling, eksosrør og rå lyd. Altså en slags "back to basic"-greie. Men heller ikke denne forklaringen klarer jeg helt å svelge. Tesla selges jo ikke i noe stort antall utenfor Norge, mens Porsche-prisene har steget voldsomt over hele Europa og i USA, sier Benny.

Porsche 944: Nå kan den være et veterankupp

Har du hatt en brukt Porsche 911 i garasjen de siste årene, så tyder mye på at du har gjort en god investering.
Har du hatt en brukt Porsche 911 i garasjen de siste årene, så tyder mye på at du har gjort en god investering.

Uforklarlig hype ...

– Nei, jeg tror rett og slett det er en slags "hype" i markedet. Utløst av noe vi ikke helt forstår. Plutselig skulle liksom alle ha, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Familiebil med spoiler fra Porsche

– Er det bare de luftavkjølte modellene som har hatt verdiøkning? Betyr det i så fall at man kan gjøre gode kjøp på de første vannavkjølte da kanskje?

– Verdiøkningen kom nok først, fortest og mest på de eldre. Men også modeller som 996 Turbo (1999 - 2004) har dratt med seg en hyggelig verdiøkning her. For bare et par år siden fikk man den for rundt 550.000 kroner. Nå koster de fort 200.000 mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Joda - en heftig sportsbil kan funke året rundt

Porsche 996 C2 er den billigste 911-en på markedet nå. Du får den fra rundt 250.000 kroner. Ikke noe dumt kjøp, mener Broom-Benny.
Porsche 996 C2 er den billigste 911-en på markedet nå. Du får den fra rundt 250.000 kroner. Ikke noe dumt kjøp, mener Broom-Benny.

996 C2 er den billigste akkurat nå.

– Porsche 997 GT3 (kom i 2006) stiger også fort i verdi nå - og vil nok fortsette å gjøre det framover.

Når det gjelder de eldre så tror jeg kanskje de begynner å nå et slags pris-tak nå. Jeg ser av annonsene på disse bilene at de ligger lengre før de blir solgt, sier Benny.

Les også: Nå er Porsche Panamera blitt fin å se på også

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis du skal ha billig Porsche 911 nå, hvilken går man for da?

– Den billigste nå er 996 C2 av de første årsmodellene (1998-2004). Den får man fra ca 250.000 kroner og oppover. Den er ikke så ny at den er kjempekul lengre, samtidig som den heller ikke er gammel nok til å være classic. Slik sett ramler den litt mellom to stoler akkurat nå.

– Men den er slett ikke noe dumt kjøp om man vil ha en 911, avslutter Benny.

Les også: Porsche 911 var bilen drømmedama skulle hatt ...