Etter 1.400 kilometer: Så bra er Volvos nye storbil

Dette kommer nok til å bli et velkjent syn på norske veier etter hvert. Volvo gjør seg nå klare til å lansere V90 her til lands.
Dette kommer nok til å bli et velkjent syn på norske veier etter hvert. Volvo gjør seg nå klare til å lansere V90 her til lands.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo gjør seg klare til å lansere sin helt nye stasjonsvogn V90 i Norge. Nå har vi vært på langtur med den, i D5 AWD utgave.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo V90

Modell: D5 AWD Inscription

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 235 hk / 480 Nm

0-100 km/t: 7,2 sekunder

Toppfart: 240 km/t

L/B/H: 493/189/147 cm

Bagasjerom: 560 liter

Forbruk: 0,49 l/mil

Pris fra: 708.900 kroner

Pris testbil: 882.7700 kroner

Mye står på spill når Volvo denne måneden lanserer sin helt nye V90 her i Norge.

Dette er bilen som tar over etter smått legendariske V70. V90 skal videreføre sterke stasjonsvogntradisjoner, samtidig som målet er å løfte Volvo opp på nivå med de tre tyske statusmerkene, Audi, BMW og Mercedes.

V90 og søstermodellen S90 markerer også det som er en begynnelse for «nye Volvo», dette startet med SUV-en XC90 som kom i fjor.

Forrige V70 ble til mens Volvo var eid av Ford. Det betød blant annet at den måtte dele mye teknologi med deres Mondeo. Det igjen ga en rekke kompromisser underveis. Volvo måtte gjøre det beste ut av mange ting. Det lyktes de forsåvidt godt med, men noen gjennomført premiumbil ble V70 aldri.

(Saken fortsetter under)

Volvos nye lyktedesign debuterte på XC90, nå kommer det også på de øvrige modellene.
Volvos nye lyktedesign debuterte på XC90, nå kommer det også på de øvrige modellene.

MYE penger for en Volvo stasjonsvogn

Nå er utgangspunktet ganske annerledes. V90 bygger på Volvos egenutviklede SPA-plattform. Investeringer på nivå med hva det kostet å bygge Öresundbroen ligger til grunn. Bilen er helt ny fra innerst til ytterst, i tillegg viser den en ny designretning fra Volvo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I denne klassen ønsker mange seg 4x4, og det får du naturligvis også på V90. Nå har vi vært på tur med en av modellene som tilbyr det, nemlig D5 med 235 hestekrefter og Volvos AWD-system.

Med automatgir og i utstyrsnivå Inscription, starter den på 708.900 kroner. Med mye fint ekstrautstyr innabords, ender vi på 882.770 kroner. Det er MYE penger for en Volvo stasjonsvogn. Skal Volvo lykkes, må de klare å overbevise kjøperne om at den faktisk er verdt så mye penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Volvo V90 kan bli den nye «Norgesbilen»

(Saken fortsetter under)

Et syn vi er vant til: Volvo stasjonsvogn i den norske fjellheimen.
Et syn vi er vant til: Volvo stasjonsvogn i den norske fjellheimen.

Begynner på nytt

Skal du bli godt «kjent» med en bil, er det få ting som er mer effektivt enn en skikkelig langtur. Og det er akkurat det vi nå har gjort med V90. Nærmere bestemt 1.300 kilometer med en god blanding av svingete landeveier, motorvei og fjelloverganger.

Volvo er et av bilmerkene med sterkest stasjonsvogn-tradisjoner.
Volvo er et av bilmerkene med sterkest stasjonsvogn-tradisjoner.

Underveis har vi også fått sjekket de praktiske bruksegenskapene. Hvordan fungerer den egentlig som familiebil i det daglige? Det er tross alt noe av det aller viktigste for de som kjøper stor stasjonsvogn. Denne biltypen skal oppfylle mange behov, overfor kjøpere som kan tillate seg å være kresne. I denne klassen er det nemlig svært mye å velge mellom!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo begynner altså på mange måter på nytt med V90. Det gjenspeiler seg også i designet. Der Volvos store stasjonsvogner tidligere har hatt som hovedmål å gi mest mulig innvendig plass, er det nå lagt mer vekt på det sporty. Det gir utslag i en mye mer skrånende hekk enn på for eksempel V70. Dette i kombinasjon med en bastant og tøff front, gjør at V90 vekker oppsikt nå i starten.

Les også: Volvo XC90 kan være et skummelt bilkjøp

(Saken fortsetter under)

Det mest sporty stasjonsvogna fra Volvo så langt, det går også litt ut over plassen i bagasjerommet.
Det mest sporty stasjonsvogna fra Volvo så langt, det går også litt ut over plassen i bagasjerommet.

Handler om komfort

– Dette var jaggu en fin bil. Jeg måtte gå rundt den et par ganger og bare kikke, sier en bilinteressert kar som står ved siden av Volvoen når vi kommer ut etter et kjapt ærend på butikken.

V90 har akkurat kommet til Norge, og vekker oppmerksomhet i starten.
V90 har akkurat kommet til Norge, og vekker oppmerksomhet i starten.

Han er ikke den eneste. Volvo har helt klart truffet med dette designet. Det er ingen tvil om at dette er en helt ny modell, samtidig som det også er umiskjennelig Volvo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men nok om design: Hvordan oppleves bilen ute på veien? Svaret på det handler i stor grad om komfort. Dette er nemlig en av de mest komfortable storbilene du kan kjøpe akkurat nå. Volvoen sluker milene uanstrengt. Svært gode forseter er med på å understreke dette. Her har Volvo gode tradisjoner fra før, men nå har de overgått seg selv på dette området.

Motoren høres litt på tomgang, men oppe i fart er støybildet behagelig lavt. Understellet sluker det meste av ujevnheter effektivt. Bare over skarpe og harde dumper, smeller det litt i bilen. Der er noen av konkurrentene hakket bedre.

Les også: Volvo tilbakekaller 127.000 biler

(Saken fortsetter under)

Volvo har ambisjoner om å konkurrere med de tyske premiummerkene, samtidig som V90 også skal stjele salg fra de mer folkelige konkurrentene.
Volvo har ambisjoner om å konkurrere med de tyske premiummerkene, samtidig som V90 også skal stjele salg fra de mer folkelige konkurrentene.

Bare firesylindrede motorer

Det er flere kjøremodus her. Vi holder oss stort sett i Comfort, og synes det kler bilen godt. Er du ut etter mest mulig sporty stasjonsvogn i denne klassen, skal du kanskje vurdere en tysk konkurrent på tre bokstaver i stedet. Trygge kjøreegenskaper og komfort har veid tyngre hos Volvo underveis i utviklingen av V90.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo er en liten bilprodusent i internasjonal målestokk. Det betyr også at de har mindre ressurser enn de største konkurrentene. Motorutvalget gjenspeiler det. Volvo har valgt å satse kun på firesylindrede motorer, i motsetning til flere konkurrenter som også har blant annet V6-motorer. Vi har sett det anført som et drawback, men i praksis tror vi ikke Volvo taper mye på det valget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
D5 AWD betyr 225 hk og 4x4 i denne bilen.
D5 AWD betyr 225 hk og 4x4 i denne bilen.

235-hesteren kler denne bilen som hånd i hanske. Den er sterk, samtidig som den leverer kreftene når du trenger dem mest, for eksempel under forbikjøringer.

0-100 km/t går på 7,2 sekunder. Det er mer enn kjapt nok for de fleste av oss. Viktigst av alt er at bilen har krefter over hele registeret, og motoren jobber veldig bra i kompaniskap med automatgirkassa. Også det et område Volvo har skjerpet seg kraftig på. Vi skal ikke mange år tilbake i tid før automatkassene deres lå et godt stykke bak de beste. Nå er det langt bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Test: Tre status-stasjonsvogner med firehjulsdrift

(Saken fortsetter under)

560 liter bagasjerom er litt midt på treet i denne klassen, det er litt uvant fra en stasjonsvogn som kommer fra Volvo.
560 liter bagasjerom er litt midt på treet i denne klassen, det er litt uvant fra en stasjonsvogn som kommer fra Volvo.

Ingen plassvinner

Hva så med plassen? Her går form litt foran funksjon. Den skrånende bakluka går nødvendigvis ut over bagasjeplassen, i tillegg er gulvet overraskende høyt. Dette gir i sum 560 liters bagasjerom, faktisk 15 liter mindre enn det var i siste V70. Slik sett er V90 ganske gjennomsnittlig i klassen, flere av konkurrentene har større bagasjerom.

Smart bagasjesikring, denne vipper du opp fra gulvet i bagasjerommet.
Smart bagasjesikring, denne vipper du opp fra gulvet i bagasjerommet.

560 liter er mål opp til bakvinduene. Stasjonsvogner har den fordelen at du i tillegg kan pakke opp til taket. Det betyr MYE ekstra plass de gangene du trenger det, men Volvoen er ikke noen plassvinner på dette punktet heller. Igjen er det den skrå bakluka som stjeler plass.

i kupéen er det imidlertid svært god plass, både foran og bak. Beinplassen i baksetet er imponerende god, det samme er takhøyden. Tre barneseter skal du likevel slite med. Her er det (som vanlig) bredden som setter begrensninger. Har du behov for det, må du heller velge flerbruksbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne stasjonsvognen er blitt Opels beste bil

(Saken fortsetter under)

To store barneseter i baksetet, da er det egentlig bare plass til midtkonsollen mellom dem.
To store barneseter i baksetet, da er det egentlig bare plass til midtkonsollen mellom dem.

Rålekkert interiør

Underveis på tur lærer vi å sette pris på smarte løsninger V90 har to store koppholdere i midtkonsollen, pluss et ekstra rom foran der igjen som for eksempel kan romme en ekstra kaffekopp. Testbilen har kjøling i hanskerommet. Pluss også for flere strømuttak og en egen stikkontakt til baksetepassasjerene. Forsetepassasjeren har også et oppbevaringsnett i underkant av midtkonsollen.

Bak er det et eget rom i midtarmlenet og også to koppholderer som spretter ut. Bare dørlommene skuffer litt. De er ganske smale og grunne, og har ikke plass til så mye.

Interiørdesign og materialvalg er noe av det som imponerer mest med denne bilen. Også her startet Volvos nye tidsalder med XC90. V90 følger fint opp og har et av de lekreste bilinteriørene på markedet akkurat nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den velutstyrte testbilen er rett og slett råstilig. Lyst skinn, store doser valnøttre og krom. Det er mange lekre detaljer her, samtidig som alt er funksjonelt og praktisk.

Les også: Dette har Mercedes aldri gjort før

(Saken fortsetter under)

Den velutstyrte testbilen har et elegant og gjennomført interiør. Setene er usedvanlig gode – med mykt og lekkert skinn.
Den velutstyrte testbilen har et elegant og gjennomført interiør. Setene er usedvanlig gode – med mykt og lekkert skinn.

Dristig valg

Skinnet i setene og dørpanelene er et kapittel for seg. Det er så mykt at jeg nesten er skeptisk til å putte inn barneseter og slippe ungene inn i bilen. Skinnseter er sannelig ikke bare skinnseter, det er setene i denne bilen et godt eksempel på.

Den store skjermen i midtkonsollen er veldig sentral i hvordan Volvo tenker dashbord i 2016. Herfra styres alle funksjoner. Antall knapper er tatt ned til et minimum, Volvo har også droppet menyhjul som mange av konkurrentene benytter seg av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
En av mange lekre detaljer i interiøret.
En av mange lekre detaljer i interiøret.

Det er egentlig et ganske dristig valg. Løsningen krever litt tilvenning, før det sitter helt i fingrene. Noen ting oppleves også som litt tungvint. Som varmen i rattet som ligger inn under varmen i førersetet. Her hadde en liten knapp på rattet vært enklere. I praksis blir det mye trykking på skjermen, men når du er blitt vant til det, går det helt greit.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I sum er dette interiøret klassens mest ekslusive akkurat nå, sammen med det vi finner i Mercedes E-klasse. BMW har en helt ny 5-serie rett rundt hjørnet, den skal virkelig levere for å matche disse to. Tredjemann i den tyske gjengen, Audi A6, oppleves som langt mer steril og upersonlig enn Volvoen. Det er ikke noe lite kompliment til V90.

Les også: Nå kan du få varene levert – rett i bilen

(Saken fortsetter under)

En vask hører med! Vi dro på langtur med Volvos nye stasjonsvogn.
En vask hører med! Vi dro på langtur med Volvos nye stasjonsvogn.

Minst like bra som i godstolen hjemme

Etter over 1.400 kilometer er det tid for å oppsummere litt. Hvor bra er egentlig Volvo V90? Og vil den klare å matche og helst overgå konkurrentene i en klasse som inneholder noen av verdens beste biler?

Det siste er ingen enkel jobb. Her tar Volvo opp kampen mot tre av verdens største og mest lønnsomme bilprodusenter. Volvo går i krigen med færre ressurser enn dem, de har også tradisjonelt en image som et mer folkelig merke, enn de tyske premiumprodusentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Volvo likevel klarer det, skyldes det at V90 er en svært gjennomført bil. Her er det ingen ting som skurrer. Kjøreegenskaper, komfort og luksusfølelse er der det skal være.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig tør Volvo å skille seg ut på noen områder. Designet står ut i klassen, som et klart alternativ til de tre tyske. Det gjelder ikke minst også det innvendige. Det er rent og nesten minimalistisk, med en kvalitetsfølselse som virkelig forsvarer premium-ambisjonene. Da vi i Broom for en tid tilbake intervjuet Robin Page som er sjef for interiørdesign hos svenskene, fortalte han at ambisjonen blant annet er at du skal ha det minst like bra i bilen som i godstolen hjemme. Du skal virkelig bo bra hvis det skal være ned nedtur å sette seg inn i denne bilen!

Page ble hentet fra luksusbilprodusenten Bentley og har virkelig snudd opp-ned på mange ting hos Volvo. Han har sin del av æren for at vi tror V90 vil klare klassereisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen biler er perfekte, heller ikke V90. Men de små tingene vi pirker på underveis, oppleves nettopp som det: Småpirk. Volvo har laget en stor stasjonsvogn som er helt oppe på nivå med de beste konkurrentene, på noen områder er den også bedre enn dem. Det er ingen liten prestasjon.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no