Se hva US Army satser på her

Slik bygget de Chevrolet Colorado ZH2. Se timelapse.

Heftig pickup som går helt nye veier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi er vant med å se US Army i sine Humvees, men heller ikke det forsvaret kan tillate seg å sitte stille på utviklingsfronten. Det gjelder hele tiden å være i forkant av hva som skjer, og det gjelder også drivstoff til kjøretøyer.

Mange slag opp gjennom historien har gått skeis fordi man har konstruert kjøretøyer som har brukt for mye drivstoff. Et godt eksempel i så måte er tyskernes fryktinngytende Tiger-tanks fra andre verdenskrig. Med tykk pansring og en gedigen 88 mm-kanon var det lite de allierte hadde å stille opp med, men tanksen var sin egen verste fiende.

Les også: – Noe slikt har vi aldri opplevd før

Saken fortsetter under

Åpner man panseret på Chevrolet Colorado ZH2 fuel cell electric vehicle, blir man møtt av dette synet.
Åpner man panseret på Chevrolet Colorado ZH2 fuel cell electric vehicle, blir man møtt av dette synet.

Enten sviktet mekaniske deler pga påkjenningen av vekten, eller så gikk den tom for drivstoff, pga sin voldsomme tørst. Under Ardennerslaget i 1944 stoppet fremrykningen mest fordi tanksene gikk tom for drivstoff, og fordi man ikke klarte å etablere en forsyningslinje.

Samarbeidsprosjekt

Med andre ord kan det være taktisk smart å vurdere nøye hvilket drivstoff man skal bruke i miliære kjøretøyer, alt etter stridsbruk og stridsområde. Akkurat nå driver General Motors og tester den nye Chevrolet Colarado ZH2, som er utviklet i felleskap mellom GM og US Army Tank Automotive Research Development and Engineering Center (TARDEC).

Les også: Denne SUV-nyheten venter mange på

(Saken fortsetter under)

Interiøret i Chevrolet Colorado ZH2 fuel cell electric vehicle er ganske standard, sett bort fra Recaro-setene og Simpson-selene.
Interiøret i Chevrolet Colorado ZH2 fuel cell electric vehicle er ganske standard, sett bort fra Recaro-setene og Simpson-selene.

Hovedmålet med bilen er å teste hvordan hydrogen fungerer som drivkilde i et militært stridskjøretøy. Ingen spesifikasjoner er oppgitt angående brenselcellen(e) eller elmotorer, men man kan nok ta for gitt at brenselcellen(e) er meget godt beskyttet.

Kan komme nærmere fienden

Det som blir opplyst er at man har et oppladbart batteri på 25 kilowatt som kan flyttes vekk fra kjøretøyet for å drive andre strømenheter. GM og TARDEC har også laget et system for å utnytte det eneste utslippet som blir igjen etter hydrogen, nemlig vann. Det kan komme godt til nytte i operasjoner i ugjestmilde strøk.

Les også: Denne skal gi oss det beste av to verdener

En hydrogendrevet bil har også andre fordeler i strid. Den er for det første veldig stillegående, og en brenselcelle lager ikke noen stor varmesignatur. Dermed vil en hydrogendrevet bil ha større sjanse for å komme seg nærmere fienden før den blir oppdaget, enn en bil som går på bensin eller diesel.

Ekstreme feltoperasjoner

Hva gjelder terrengegenskaper er nok det meste av ypperste klasse. Spesifikasjoner oppgis ikke, men fjæring og oppheng er laget for det tøffeste terreng, og 37-toms dekk kompletterer pakken. Bilen er også høyere enn en standard Colorado for maksimal bakkeklaring. Innvendig er bilen ganske standard (den har til og med MyLink), bortsett fra Recaro-seter og Simpson-seler.

Testing vil foregå ved GM sitt anlegg i Milford til neste år, før hæren overtar bilen for testing i det de kaller «ekstreme feltoperasjoner». Så får man se hvordan hydrogen klarer seg som drivkilde for krigsinnsats, og hvordan man løser problemene med nødvendig infrastruktur og produksjon av hydrogen.

Les også: Dette er rett og slett et lite kupp

Kamuflasjemønsteret er litt old school på Chevrolet Colorado ZH2 fuel cell electric vehicle, men dette vil nok bli forandret på.
Kamuflasjemønsteret er litt old school på Chevrolet Colorado ZH2 fuel cell electric vehicle, men dette vil nok bli forandret på.

Saken er først publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært