Slik klargjør du bilen for vinteren

Bilekspert Moeen Shahzad Mughal i If tar polish-svampen fatt før vinteren er her. Foto: If
Bilekspert Moeen Shahzad Mughal i If tar polish-svampen fatt før vinteren er her. Foto: If

– Hvis du vet at det blir mye småkjøring i vintermånedene, gjør du tilværelsen mer forutsigbar ved å forberede batteriet litt, forteller bilekspert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ti punkter for vinterklargjøring

Grundig vask og polering: Lakken beskyttes mot salt og søle, og det blir enklere å vaske bilen gjennom vinteren. Polering beskytter også mot rustangrep på karosseriet.

Batteriet: Kontrollér spenningen på batteriet. Batteriet har normal levetid på tre til fem år, avhengig av type kjøring. Bilrekvisitabutikkene selger batteritestere fra noen hundrelapper og oppover. Mange bilverksteder gjør også jobben på sparket uten at det trenger å koste så mye. Å investere i en enkel billader, er også smart. Lader du opp batteriet én til to ganger i året, unngår du at batteriet plutselig er tomt.

Olje: Hvis du har en bil som ikke lenger følger de faste serviceintervallene, bør du bytte til tynnere olje. Da starter motoren mye lettere i kulda. Den slites også mindre. En vinterolje for streng kulde heter vanligvis 5W – 40.

Silikonstift/-spray og låsolje: Smør dørlister med silikonstift, så unngår du at dørpakningene rives i stykker i kulda. Det bør gjøres før temperaturen nærmer seg minusgrader, eventuelt i et varmt garasjeanlegg. De fleste har fjernstyrt lås, men hvis du fortsatt låser opp bilen manuelt, kan du koste på deg litt låsolje for å unngå at låsen fryser

Vinterutstyr i bilen: En liten spade, snøkjetting og slepetau kan plutselig bli veldig nyttig. Det samme kan startkabler, men pass på at de er utstyrt med spenningsvern.

Vindusviskere: På tide å skifte til nye vindusviskere? Høsten og vinteren er en tung tid for gummien i viskerbladene. Slitasjen avhenger mye av salting, snøforhold og andre vinterforhold, og ikke minst hvor mange ganger viskerne har vært fastfrosset i løpet av vinteren.

Spylervæske: Spylervæsken skal tåle kulde. På ferdigblandete spylervæskeposer eller -kanner står det hvilken temperatur den tåler. Skal du på fjellet, eller om det er meldt sterkt kulde, kan du bruke spylervæske som tåler lavere temperaturer.

Kjølevæske: Er det lenge siden kjølevæsken er byttet, kan frysepunktet ha blitt for lavt for en kald vinterdag. Følger du bilens serviceintervaller, er den sannsynligvis i orden. Kjølevæsken går i et lukket system, men minker likevel litt over tid på mange biler. Sørg for å ha nok, nivået skal ligge mellom minimums- og maksimumsmerket på kjølevæskeballongen i motorrommet. Det finnes flere typer kjølevæske i biler i dag. I bilens instruksjonshefte står det hvilken type kjølevæske du skal bruke. Det er meget viktig at du velger riktig type væske for ikke å risikere skader i motoren.

Dekk: Piggdekk kan du sette på fra 1. november, i de tre nordligste fylkene fra 15. oktober. Piggfrie vinterdekk kan du sette på allerede nå. På vinterdekk er kravet minst tre millimeter spordybde, men det anbefales minimum fire millimeter på biler under 3500 kg.

Kilde: If Skadeforsikring

Det er flere ting å huske på når du skal gjøre bilen klar for vinteren. En sjekk av batteriet er blant de viktigste.

– Et batteri som fungerer bra om sommeren, kan være helt dødt en morgen med ekstra kulde, sier bilmekaniker Moeen Shahzad Mughal i en pressemelding fra forsikringsselskapet If der han er fagansvarlig for bilteknisk gruppe i If. Ifølge ham gjøres den viktigste innsatsen i forkant av vinteren.

– Skaff deg en batterilader til rundt tusenlappen, ta batteriet inn og sett det på lading over natta. For noen hundrelapper får du også et enkelt apparat som tester om spenningen i batteriet er god nok.

Like viktig høst som vår

Mange av oss polerer bilen vår om våren, men det er like viktig å gjøre det nå som høsten har tatt over etter sommeren. Kjennes lakken ru mot hånden nederst på bildøren, er det behov for en overhaling. Dersom kuldegradene viser mer enn enn syv-åtte minusgrader, bør poleringen foregå i en oppvarmet garasje for å oppnå ønsket effekt.

– Polering om høsten er like viktig som om våren, selv om de fleste bare gjør det i april eller mai. Veisaltet henger seg fast på steder der lakken har små ujevnheter. Små lakkskader bør også fikses. Ubeskyttet stål er utsatt for rustangrep, opplyser Moeen Shahzad Mughal.

Vel så viktig som lading og polering i vinterhalvåret, er å være oppmerksom på bildekkstandarden.

– En god del av ulykkene om vinteren skjer fordi dekkene ikke holder mål. Mange følger ikke godt nok med på mønsterdybden. Minstekravet til piggfrie vinterdekk er tre millimeter, men ha gjerne fire, sier teknisk sjef Vidar Brustad i If.

Les også: Vinterdekk: Her er årets testvinnere

– Bør skifte til tynnere olje

De fleste nyere biler har en syntetisk olje som klarer vinteren bra. Nybileiere følger som regel serviceintervallene, som tar seg av de nødvendige oljeskiftene.

– Har du derimot en bil som er åtte-ti år eller eldre, har du kanskje begynt å ta litt lettere på den faste servicen, sier Mughal.

Olje som ikke har vært byttet på årevis, og som i tillegg kanskje er billig, er dårlig for motoren som får tungt for å starte. Den vil dessuten slite mer når den først er i gang.

– Eldre biler bør derfor bytte til tynnere olje før vinteren. Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup, er den klare beskjeden fra Mughal.

Les også:

Slik vasker du bilen

Derfor bør ikke bilen stå ute på vinteren

Knappen på elbilen du ikke bør glemme selv om det er vinter

Slik påvirker sprengkulda elbilene

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært