Dette skal bli starten på et helt nytt bilmerke

Brooms salgssjef knipset bildet da han var på bilferie i England i sommer. Nå later det til at dette blir første bil ut fra Geelys nye bilmerke i Europa, som skal hete Lynk&Co.
Brooms salgssjef knipset bildet da han var på bilferie i England i sommer. Nå later det til at dette blir første bil ut fra Geelys nye bilmerke i Europa, som skal hete Lynk&Co.

Geely gjør seg klar til å lansere et helt nytt bilmerke i Europa. Det skal hete Lynk&Co, sannsynligvis skal Geely her satse på det voksende markedet for bildeling.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kinesiske Geely var så godt som ukjente utenfor Kina da de tok over Volvo for noen år siden.

Mange var da også skeptiske til hva kineserne egentlig ville med Volvo. Den skepsisen er langt på vei borte, etter at Geely har gitt Volvo store ressurser og mye frihet. Målet er å etablere dem som et premiummerke på linje med Audi, BMW og Mercedes. Og det er Volvo godt i gang med å klare.

Men Geely stopper ikke der. Det har en tid vært kjent at de planlegger å lansere et helt nytt bilmerke i Europa, posisjonert under Volvo.

Kom over den i England

Nå skriver britiske Autocar at det skal hete Lynk&Co og at selve lanseringen av merket ikke er langt unna. Det skal skje allerede 20. oktober.

Først ut av modellene deres, er en kompakt crossover som Geely har utviklet sammen med Volvo. I sommer oppdaget Brooms salgssjef Øyvind Blankvandsbråten et godt kamuflert eksemplar av denne bilen, da han var på bilferie i England.

– Jeg kom over den på vei mot Dover, nærmere bestemt ved et sted som heter Horsham. Skvatt skikkelig til da jeg fikk se den kamuflerte bilen, er ikke så ofte man kommer over noe slikt på ferieturen, fortalte Øyvind på telefon den gangen.

Les også: Alle på laget fikk ny bil - så oppsto luksusproblemet

Satser på bildeling?

Det vi vet er at den nye bilen er søstermodell til kommende Volvo XC40. Geely og Volvo har utviklet plattformen til disse modellene sammen. På den måten kan de dele på utgiftene, samtidig som de får flere modeller å dele kostnadene på.

Den såkalte CMA-plattformen skal danne utgangspunkt for flere biler i årene som kommer, blant annet en elbil fra Volvo.

I bilbransjen blir det spekulert i at Geely tenker nytt i forhold til strategien med Lynk&Co, og at dette ikke skal markedsføres og selges som et tradisjonelt bilmerke. Bildeling er på vei opp i flere deler av verden og flere bilprodusenter har store ambisjoner om å få sin del av kaka.

Les også: Flere og flere kjøper bil på nettet

(Saken fortsetter under)

Slik ser kommende Volvo XC40 ut i konseptversjon.
Slik ser kommende Volvo XC40 ut i konseptversjon.

Får flere modeller

Samtidig er denne bransjen kjent for å være konservativ.

Derfor bør det også kunne ligge til rette for aktører som tør å tenke annerledes, og som kan skreddersy løsninger som passer til nye måter å tenke på rundt det å eie bil.

Det er ventet at Geelys nye merke raskt skal få flere modeller. Mye av det tekniske og også motorer vil naturlig nok komme fra samarbeidet med Volvo.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært